Opinió
-
El valor de l'Erasmus
Oriol Fuster Cabrera
05.11.2013
-
Oriol Bohigas, un geni ordenador
Antoni Llena
05.11.2013
-
President, no malbarateu una Medalla d'Or
Assumpció Maresma
05.11.2013
-
Moderació? Massa casualitats, benvolguts col·legues
Eugeni Casanova
30.10.2013
-
Duran i l’últim acte del sainet
Eugeni Casanova
26.10.2013
-
MÉS: una resposta per a tothom
Toni Noguera
26.10.2013
-
Ja no ens fan por, ni ens humilien
Salvador Cardús
23.10.2013
-
La refranquització d'Espanya
Joan Pere Le Bihan
22.10.2013
-
Europa diu prou
Gemma Calvet
21.10.2013
-
160: Chesterton i el cel per (as)Salt
David Fernàndez
16.10.2013
-
Unionistes, abandoneu tota esperança
Eugeni Casanova
12.10.2013
-
Ivan Miró: 'Hem tornat a dir que no'
Ivan Miró
10.10.2013
-
Joan Josep Isern: 'Viure (és a dir, recordar). Les memòries d’infantesa de Joan F. Mira'
Joan Josep Isern
10.10.2013
Alà Baylac Ferrer
06.06.2013
Alà Baylac Ferrer: 'Per primera vegada la llei preveu l'ensenyament bilingüe'
Per primera vegada dins la llei d'educació francesa surt el concepte d'ensenyament bilingüe i això per nosaltres és positiu. De fet, tots els passos i intervencions que hem fet des de l'APLEC als elegits i parlamentaris nord-catalans han estat en el sentit d'introduir aquesta esmena a la llei. El fet que s'hagi acabat intoduint finalment en segona lectura a l'article ja és un petit progrés, perquè és la primera vegada que la llei de l'escola integra en el cos legislatiu, i no a còpia de circulars ministerials ni reglamentacions, la idea de l'ensenyament bilingüe. I això és positiu.
Ara, que després això s'apliqui, ja és una altra història. A França, cada vegada que hi ha una menció d'alguna cosa relativa a les llengües regionals, després sempre apareixen sentències del Tribunal Constitucional, del Consell Constitucional, del Consell d'Estat..., que diuen que allò no és vàlid. A la mateixa llei del francès, la llei Toubon, hi ha un article que diu que no va en contra de les llengües regionals, però el Consell Constitucional va dir que no era vàlid. Caldrà veure, doncs, com s'aplicarà.
Sigui com sigui, és positiu perquè per primera vegada en la nova llei de l'escola es preveu la possibilitat que hi hagi un ensenyament bilingüe: de fet, es regularitza aquest ensenyament bilingüe, perquè ja existia. I a més s'hi explicita que s'afavorirà l'ensenyament de les llengües regionals (cosa que mai no s'havia posat tan explícitament) i que s'informarà les families d'aquesta possibilitat (tampoc no constava fins ara). Tot això és positiu en el sentit d'afavorir el que ja existeix i d'intentar de donar un senyal positiu en favor de l'ensenyament de les llengües regionals i sobretot de l'ensenyament bilingüe.
La llei no esmenta, amb tot, la immersió lingüística. I no és estrany que no s'hagi inclòs finalment dins la llei, perquè en el marc legal francès la immersió es considera que va en contra i és incompatible amb la constitució. L'ensenyament immersiu no entra ara ni entrarà a l'ensenyament públic en els anys vinents perquè el govern s'ha fet enrere de ratificar la Carta Europea de les Llengües Regionals i Minoritàries i també de fer una llei de llengües regionals, justament dient que seria massa complicat i que va en contra de la constitució per la qüestió tant de la immersió com pel fet que es considera que hi ha una sola llengua, el francès. Per exemple, l'Assemblea de Còrsega acaba de votar l'oficialitat del cors i això serà invalidat automàticament quan arribi a París.
En aquest sentit, cal dir que la llei no afectarà les escoles immersives privades, com la Bressola, perquè encara que siguin concertades, són fora del sistema educatiu públic. No són estrictament legals des del punt de vista constitucional aplicant la immersió, però el Ministeri d'Educació continua pagant-ne mestres i no dient res. És la situació de sempre de França, que ni fa l'una cosa ni l'altra.
Per l'ensenyament immersiu, doncs, no canviarà gran cosa amb la nova llei, però sí que és un senyal positiu i favorable per a l'ensenyament diguem-ne extensiu i l'ensenyament bilingüe dins l'escola pública, de la maternal al batxillerat. Ara, com s'aplicarà després, ja ho veurem, perquè un desenvolupament real i efectiu implicaria que l'administració educativa jugués veritablement el joc i no n'entrebanqués el desenvolupament efectiu. A Catalunya Nord hi ha ara mateix un 5% d'alumnes en ensenyament bilingüe i si es demana a la gent, hi ha entre un 40% i un 50% d'opinions favorables. I de què depèn que es desenvolupi? Doncs que l'administració el desenvolupi, justament: que contracti la gent, que posi les places de professors de primària que calgui a concurs, etc. I això no ho fa. I no depèn tant de la llei com d'una voluntat política a escala ministerial i d'una aplicació d'aquesta voluntat política en l'administració educativa, que sempre és comparada a França amb un mamut: són un milió de funcionaris, molt formats amb esquemes jacobins i els valors republicans, i per tant hi ha resistència a tots els nivells, des de les mateixes escoles fins a sindicats, passant per federacions de pares i mares d'alumnes, inspectors... Per tant, que es densevolupi de veritat depèn de l'aplicació que se'n farà. I això canvia d'un lloc a un altre, perquè és veritat que hi ha llocs com Còrsega i Alsàcia on una més gran pressió social i institucional local fan que el ministeri dediqui més esforços a permetre i desenvolupar l'ensenyament bilingüe.
Alà Baylac Ferrer és vice-president de l'Associació per l'Ensenyament en Català (APLEC) i professor a la Facultat de Català de la Universitat de Perpinyà
Editorial
-
La manera de guanyar importa
Vicent Partal
27.07.2015
-
La fi de Pujol i la fi de la Catalunya autònoma
Vicent Partal
25.07.2015
-
7 contra 155?
Vicent Partal
24.07.2015
-
El 155 o l'evidència de la desesperació
Vicent Partal
23.07.2015
-
Rajoy i els conceptes més elementals
Vicent Partal
22.07.2015
-
Anem a totes
Vicent Partal
21.07.2015
-
Ciutadans contra el(s) valencià(ns)
Vicent Partal
20.07.2015
-
Contra la revolució
Vicent Partal
17.07.2015
-
Les tres explicacions que no entendran mai
Vicent Partal
16.07.2015
-
Setanta-cinc dies per a treballar tots com bojos
Vicent Partal
15.07.2015
-
Bones vibracions…
Vicent Partal
14.07.2015
-
Turbulències, també a Podem
Vicent Partal
13.07.2015
-
Lleida és un gran exemple
Vicent Partal
10.07.2015
-
I ara un parell de preguntes
Vicent Partal
09.07.2015
-
Entre Irlanda i la CUP
Vicent Partal
08.07.2015
-
(In)justícies
Vicent Partal
07.07.2015
-
La democràcia té límits?
Vicent Partal
06.07.2015
-
Persistència per a guanyar
Vicent Partal
05.07.2015
-
Sumar
Vicent Partal
03.07.2015
-
L’embolic d’Iceta amb el 9-N
Vicent Partal
02.07.2015
-
Contra la 'llei mordassa'
Vicent Partal
01.07.2015
-
Europa, en perill
Vicent Partal
30.06.2015
-
A les vostres mans
Vicent Partal
29.06.2015
-
La trampa
Vicent Partal
26.06.2015
-
El retorn de la Generalitat
Vicent Partal
25.06.2015