Opinió
-
Estat espanyol: drets humans o drets dels castellans?
Ferran Suay
23.01.2015
-
De prestidigitacions i de la independència que volem
Gerard Horta
17.01.2015
-
La revolució de l'alegria
David Basora
14.01.2015
-
Des de París
Juli Peretó
12.01.2015
-
Elogi i mesura de l’autocensura
Oriol Izquierdo
12.01.2015
-
Cròniques de guerra al 3/24
Gerard Horta
12.01.2015
-
La mòmia presidencial davant la islamofòbia
Alberto López Bargados
11.01.2015
-
Mites sobre Grècia i sobre Europa
Vicenç Navarro
09.01.2015
-
Els qui ens estimem la llibertat sem Charlie
Oriol Lluís Gual
08.01.2015
-
Rajoy a Andorra: 'quid pro quo'
Àlvar Valls
08.01.2015
-
Gestió de documents contra la corrupció
Joan Pérez i Ventayol
07.01.2015
-
Carta al(s) Rei(s) Ma(g)s d’Ítaca
Amadeu Abril
05.01.2015
-
Els Sants Innocents de 2014
David Fernàndez
03.01.2015
Nel Martí
02.02.2012
Nel Martí: 'Menorca existeix, però podria no existir?'
Tan difícil és entendre que som un arxipèlag? Tan difícil és entendre que som una comunitat feta d'illes? Tan difícil d'entendre és que per a una illa com Menorca el transport aeri sigui vital. Però no vital de 'vital importància', sinó 'vital vital'. Amb el tema del transport aeri Menorca més que qualsevol altra illa de l'arxipèlag s'hi juga la vida com a poble i com a país.
Parlar de transport aeri a Menorca és parlar de poder accedir a la sanitat i a la formació presencial; és parlar de competitivitat empresarial i d'internacionalització dels nostres productes; és parlar de destí turístic atractiu i de l'accessibilitat per part dels menorquins als bitllets poder viatjar arreu del món. I si falla la connectivitat aèria, per manca de vols, per horaris impossibles o per preus inassumibles, falla tot açò. Aleshores la insularitat esdevé aïllament. Allò positiu de ser illa, es torna negatiu i marginador.
Aquesta és la realitat que viu Menorca. Volar de Menorca a Mallorca val ara mateix uns 115 euros. A la resta, inclosos els residents no comunitaris, més de 200 euros. Durant mig any o més el nombre de vols baixa significativament, i ara mateix només hi ha vuit freqüències de dilluns a divendres. Durant el cap de setmana encara hi ha menys vols. D'anar a Eivissa (i a Formentera) ni en parlaré (no hi ha cap vol directe, i el cost total dels dos bitlles és un abús). Amb el darrer afer de Spanair Menorca conserva dos vols diaris a Barcelona, i es queda sense cap freqüència amb Madrid. Mai Menorca havia estat tan incomunicada des de fa 20 anys.
Què reclamam els menorquins? Què reclama la Plataforma per a un Transport Aeri digne que ha obtingut el suport de més de 23.000 signatures? Equiparar, o com a mínim assemblar, el preu per quilòmetre del transport entre illes i entre les illes i la península amb el preu entre dues ciutats peninsulars situades a la mateixa distància. I com es pot aconseguir açò? Com ho han aconseguit arreu d'Europa els territoris aïllats? A través de la intervenció pública, d'allò que s'anomena declaració d'Obligació de Servei Públic, en les freqüències, horaris i preus que assegurin la connectivitat que es consideri bàsica, vital. Però no és suficient obtenir la declaració. Una declaració d'OSP no servirà de res si no hi ha aportació econòmica per part de l'Estat espanyol, que serveixi per fer que la concessió d'una determinada freqüència sigui viable i sostenible. Aquesta és la principal mancança d'anteriors declaracions, i és la única solució al problema. Sí, l'única ara mateix. Però també és el punt d'inflexió entre el consens i la discrepància. Tant el PP com el PSOE quan arriben a Madrid, per escoltar o per reclamar les demandes menorquines i balears, canvien de torna. O ens diuen que no, o acoten el cap i ens expliquen que “ara no toca”. I de l'ara-no-toca del PSOE a l'ara-no-toca del PP podem acabar ofegats i asfixiats com a poble i com a país.
En definitiva, el transport aeri no és el problema sinó la solució al problema i a l'aïllament. El problema real és un altre. El què ens aïlla són altres coses: la poca capacitat d'influir a Madrid i la visió espanyolista i antimenorquinista del PP i del PSOE a les Illes.
Nel Martí
Diputat del PSM-Més per Menorca al Parlament de les Illes Balears
Editorial
-
La manera de guanyar importa
Vicent Partal
27.07.2015
-
La fi de Pujol i la fi de la Catalunya autònoma
Vicent Partal
25.07.2015
-
7 contra 155?
Vicent Partal
24.07.2015
-
El 155 o l'evidència de la desesperació
Vicent Partal
23.07.2015
-
Rajoy i els conceptes més elementals
Vicent Partal
22.07.2015
-
Anem a totes
Vicent Partal
21.07.2015
-
Ciutadans contra el(s) valencià(ns)
Vicent Partal
20.07.2015
-
Contra la revolució
Vicent Partal
17.07.2015
-
Les tres explicacions que no entendran mai
Vicent Partal
16.07.2015
-
Setanta-cinc dies per a treballar tots com bojos
Vicent Partal
15.07.2015
-
Bones vibracions…
Vicent Partal
14.07.2015
-
Turbulències, també a Podem
Vicent Partal
13.07.2015
-
Lleida és un gran exemple
Vicent Partal
10.07.2015
-
I ara un parell de preguntes
Vicent Partal
09.07.2015
-
Entre Irlanda i la CUP
Vicent Partal
08.07.2015
-
(In)justícies
Vicent Partal
07.07.2015
-
La democràcia té límits?
Vicent Partal
06.07.2015
-
Persistència per a guanyar
Vicent Partal
05.07.2015
-
Sumar
Vicent Partal
03.07.2015
-
L’embolic d’Iceta amb el 9-N
Vicent Partal
02.07.2015
-
Contra la 'llei mordassa'
Vicent Partal
01.07.2015
-
Europa, en perill
Vicent Partal
30.06.2015
-
A les vostres mans
Vicent Partal
29.06.2015
-
La trampa
Vicent Partal
26.06.2015
-
El retorn de la Generalitat
Vicent Partal
25.06.2015