Opinió

Carles Solà

09.04.2013

Carles Solà: I beg your pardon? Mani?

L'atzar o la necessitat féu que ahir al vespre l'anunci del llançament d'un curs d'anglès a través d'un diari anàs precedit en el telenotícies vespre per una notícia del departament que s'encarrega (?) de les universitats. Segons aquesta notícia, a partir del curs 2013-14 tots els qui s'inscriguen en una facultat no podran obtenir el títol universitari sense haver superat un determinat nivell d'anglès (o d'alemany, no s'esmentà cap més opció).


Certament que el coneixement d'idiomes dels nostres estudiants universitaris és baix i cal que millore. Alguns encara recordem amb vergonya com els representants dels estudiants que es manifestaven arran de la reunió de l'Associació Europea de la Universitat (EUA) a la UB van necessitar intèrpret per a parlar amb el president de l'associació.


Com que sembla que es tracta d'una proposta encara per presentar al CIC, estaria bé que en la formulació es poguessen corregir les errades que varen fer fracassar la mateixa proposta més de deu anys enrere.


Demanar uns determinats coneixements sense posar-hi els mitjans necessaris per assolir-los és injust. Si els estudiants s'han d'espavilar pel seu compte per aconseguir el nivell requerit es produirà una clara discriminació segons la capacitat econòmica de cadascú.


Les condicions per a obtenir un títol universitari són determinades pel pla d'estudis corresponent, que és competència de la universitat, tot i que cal una aprovació-supervisió per part del govern de l'estat; un procés en què es fa palès un vegada més la irrellevància del govern autonòmic davant del de l'estat. Se n'ha parlat prèviament amb les universitats?


Com que al mateix temps s'anuncia que les universitats seran objecte de noves retallades pressupostàries, sembla que queda prou clar que, si les universitats accepten de modificar tots els plans d'estudis en el sentit anunciat ahir, s'obrirà una considerable expectativa per als centres i cursos d'idiomes. Sobre tot això, no hi té res a dir el Departament d'Educació? Ja hi està d'acord amb això que diu Universitats? En quin nivell educatiu s'han d'assolir les competències lingüístiques?


Hi ha més aspectes lingüístics destacats en aquests moments. La introducció de cursos en anglès a les nostres universitats podria ser un fet molt positiu si es fes en el context d'una estratègia d'internacionalització ben meditada; no ho és tant si es fa en termes de guerra de guerrilles (per cert, no hi ha prou estudiants xinesos per satisfer totes les expectatives). Fins i tot pot fer oblidar una de les missions cabdals de les universitats catalanes. Els estatuts de la UAB diuen: 'Participar en el progrés i en el desenvolupament generals de la societat catalana i en la conservació i enriquiment del seu patrimoni intel·lectual, cultural, natural i científic i en el seu desenvolupament econòmic i benestar social.' Doncs bé. Si més no en una facultat de la UAB el treball de final de grau tindrà 0,5 punts més si és escrit en anglès. Qui el presentarà en català? els herois, com sempre? Només nosaltres podem escriure en català i mantenir la nostra llengua viva i útil per a tots els àmbits de la cultura, inclosos els científic i el tècnic.

Editorial