Opinió
-
Joan Tugores: 'Grècia no arrossegaria fora de l'euro cap estat més, però sí que desencadenaria tensions i desconfiança'
Joan Tugores
14.05.2012
-
Kenneth Peiruza: 'La defensa de la participació ciutadana i la transparència, clau de l'èxit dels pirates'
Kenneth Peiruza
14.05.2012
-
Vicent Moreno: 'Les famílies ja han decidit'
Vicent Moreno
14.05.2012
-
Gerard Horta: 15-M: de la martingala politicomediàtica a l’assembleisme per la llibertat
Gerard Horta
13.05.2012
-
Gala Pin: 'El 15-M es va quedar als barris i a la xarxa'
Gala Pin
11.05.2012
-
Bernat Joan: 'Si hem de viure junts, ens hem d’educar junts'
Bernat Joan
10.05.2012
-
Lluís Rabell (FAVB): 'Amb el desallotjament de la Rimaia, es criminalitzen iniciatives i activitats pacífiques'
Lluís Rabell
09.05.2012
-
Mònica Oltra: 'Emergeix una alternativa d'esquerra que no accepta els dictats del mercat'
Mònica Oltra
08.05.2012
-
Sense solució aritmètica
Valia Kaimaki
08.05.2012
-
Francesc Ribera 'Titot': 'Mentre restem a Espanya, no tindran ni un sol dia de pau'
Francesc Ribera 'Titot'
01.05.2012
-
Quim Torra: 'El poble ja es va separant d’Espanya'
Quim Torra
01.05.2012
-
Vicent Maurí: 'És una prova evident de l’absolut fracàs del PP a l'hora de gestionar la sanitat pública'
Vicent Maurí
27.04.2012
-
Gemma Calvet: 'Les condicions als CIE, molt per sota d'allò que és exigible quant a dignitat humana'
Gemma Calvet
26.04.2012
Marianna Fotaki
30.06.2015
Ara el poble grec decidirà, perquè el referèndum de Tsipras és un moviment encertat
Grècia farà un referèndum el 5 de juliol per decidir si el país ha d'acceptar l'oferta de rescat dels creditors internacionals. La decisió del govern de rebutjar-la i convocar el referèndum és, en última instància, un intent d'agafar les regnes de la seva política interna i refermar la pròpia credibilitat davant els votants.
Tot i que Grècia va molt curta de diners en efectiu, això és una clara decisió política amb profundes conseqüències per al futur de la Unió Europea. I és la decisió correcta.
No és útil tan sols com a carta de negociació per a l'obtenció d'un tracte millor amb els creditors, com molts comentaristes poden suggerir. La coalició de l'esquerra, Syriza, no tenia cap més remei sinó oposar-se a futures mesures que haurien acorralat l'economia del país en una espiral, deflacionista, que a hores d'ara ja destrueix la societat grega.
La posició grega
Elegit amb el mandat de posar fi a les salvatges polítiques d'austeritat imposades, Syriza difícilment podia acceptar les noves retallades exigides. Inclouen retallades en ajudes als jubilats per sota del llindar de la pobresa i una pujada de l'IVA fins al 23% dels aliments bàsics. Encara més onerosa va ser la demanda que Grècia havia de tenir un superàvit pressupostari primari sostingut de l'1% per al 2016, i augmentar-lo gradualment fins al 3,5% en els anys següents, tenint en compte que l'economia grega s'ha contret durant sis anys seguits.
Si mirem les xifres de les polítiques d'austeritat imposades el 2010 pels creditors a Grècia en canvi del rescat (240.000 milions d'euros), veiem que han estat un absolut fracàs econòmic i moral. El Fons Monetari Internacional ha reconegut 'un fracàs notable' en la gestió dels termes del primer rescat grec, en l'establiment d'unes expectatives massa optimistes per a l'economia del país i en el fet d'haver subestimat els efectes de les mesures d'austeritat imposades.
Reza Moghadam, ex-negociador de l'FMI, ha reconegut projeccions errònies del fons sobre el creixement grec, la inflació, l'esforç fiscal i la cohesió social. El deute és ara gairebé del 180% del PIB de Grècia, cosa que significa un augment del 120% d'ençà que es va implantar el programa de rescat. I això es deu principalment al fet que el PIB s'ha contret d'un 25%, en lloc de seguir les previsions de l'FMI, significativament més baixes. La contracció de l'economia i els nivells de desocupació són superiors als que van haver de suportar els EUA en la crisi financera dels anys 1930.
A Grècia, els costs humans i socials han estat encara més colpidors. Els ingressos han caigut d'un 40% de mitjana, i la taxa de desocupació va arribar al 26% el 2014 (i, en el cas dels joves, supera el 50%). Amb centenars de milers de persones que depenen dels menjadors populars, i milers de suïcidis els anys 2010-2015, la raó ètica per a perdonar el deute sembla tan forta com la raó tècnica basada en l'economia.
L'oferta dels creditors
No obstant això, entre els termes que els creditors han presentat a Grècia no s'inclou el compromís de reduir l'ingent deute (que tots els experts reconeixen que és impagable). Tampoc no hi ha cap proposta concreta per a reactivar l'economia grega.
Alemanya, França i la Unió Europea, amb l'ajuda de l'FMI i del BCE, continuen insistint a aplicar polítiques que han fracassat manifestament a Grècia. Ho fan per no haver de justificar els rescats en massa dels propis sistemes financers --traspassant la càrrega dels bancs cap als contribuents -- si Grècia no efectua els pagaments. Els principals socis de la UE no han d'oferir la imatge d'actuar amb indulgència envers Grècia, perquè això podria encoratjar als partits antiausteritat d'Espanya i d'arreu.
Europa trencada
Els costs socials i polítics d'aquestes polítiques han posat en qüestió la legitimitat de tot el projecte d'integració europea. Com que es troba atrapada en les polítiques d'austeritat, Europa es parteix per la meitat.
Això porta a la palestra el marc institucional defectuós, el marc que ha exacerbat aquestes qüestions. La integració europea va ser concebuda per un grup d'elits, mentre que molts ciutadans de la UE mai no han abraçat completament la idea: la UE tendeix a ser considerada com una entitat econòmica, en lloc d'una de cultural o social. La 'unió cada vegada més unida' continua essent una aspiració, mentre que les institucions de la UE posen pegats en els compromisos entre els membres més poderosos.
La mal pensada i implementada moneda única és potser el compromís més costós de tots. El govern grec té, per tant, el dret de sol·licitar una condonació del deute per a permetre que l'economia tingui un nou començament en canvi de reformes que abordin els problemes perennes de la corrupció i la desigualtat que assetgen la societat grega.
La decisió correcta
Grècia té molts problemes --com ara imposts injusts (el 64% dels imposts els paguen els assalariats i els pensionistes), elits corruptes que han governat el país almenys durant quatre dècades al costat de governs europeus que més d'una vegada han fet els ulls grossos al desacatament de les normes i mitjans de comunicació en mans de l'oligarquia que no són ni independents ni lliures. Però acceptar el pla de rescat només donaria força a les mesures que han portat Grècia a la crisi.
Mentrestant, al nouvingut a la política grega, Syriza, li han dit que només rebrà els fons acordats sota les condicions del rescat anterior, si està preparat per a aplicar noves polítiques que delmarien els pobres i empobririen encara més la classe mitjana. Seria un error retallar les pensions, la majoria de les quals no arriben a la mitjana de l'eurozona, i tenint en compte que, a Grècia, un pensionista de cada dos es troba al llindar de la pobresa.
També ho seria cedir i acabar acomiadant 150.000 treballadors del sector públic, perquè la plantilla global de funcionaris ja s'ha reduït de 161.000 des de 2010 --una reducció del 19%, segons l'FMI.
Contràriament a la creença popular, el nombre de treballadors del sector públic respecte del total és un 14% menor de la mitjana a l'OCDE, però l'austeritat ha tingut un impacte encara més desastrós sobre el sector privat, amb una estimació de 400.000 empreses que han tancat aquests últims cinc anys.
Cap país no ha pogut sortir de la crisi financera amb austeritat. Més austeritat és anar de mal borràs. Rebutjant les noves demandes dels creditors, el govern grec defensa el poble treballador de Grècia --i el d'Europa també.
Marianna Fotaki és professora de la Universitat de Warwick.
Aquest article va ser publicat originàriament a The conversation.
Editorial
-
La manera de guanyar importa
Vicent Partal
27.07.2015
-
La fi de Pujol i la fi de la Catalunya autònoma
Vicent Partal
25.07.2015
-
7 contra 155?
Vicent Partal
24.07.2015
-
El 155 o l'evidència de la desesperació
Vicent Partal
23.07.2015
-
Rajoy i els conceptes més elementals
Vicent Partal
22.07.2015
-
Anem a totes
Vicent Partal
21.07.2015
-
Ciutadans contra el(s) valencià(ns)
Vicent Partal
20.07.2015
-
Contra la revolució
Vicent Partal
17.07.2015
-
Les tres explicacions que no entendran mai
Vicent Partal
16.07.2015
-
Setanta-cinc dies per a treballar tots com bojos
Vicent Partal
15.07.2015
-
Bones vibracions…
Vicent Partal
14.07.2015
-
Turbulències, també a Podem
Vicent Partal
13.07.2015
-
Lleida és un gran exemple
Vicent Partal
10.07.2015
-
I ara un parell de preguntes
Vicent Partal
09.07.2015
-
Entre Irlanda i la CUP
Vicent Partal
08.07.2015
-
(In)justícies
Vicent Partal
07.07.2015
-
La democràcia té límits?
Vicent Partal
06.07.2015
-
Persistència per a guanyar
Vicent Partal
05.07.2015
-
Sumar
Vicent Partal
03.07.2015
-
L’embolic d’Iceta amb el 9-N
Vicent Partal
02.07.2015
-
Contra la 'llei mordassa'
Vicent Partal
01.07.2015
-
Europa, en perill
Vicent Partal
30.06.2015
-
A les vostres mans
Vicent Partal
29.06.2015
-
La trampa
Vicent Partal
26.06.2015
-
El retorn de la Generalitat
Vicent Partal
25.06.2015