Opinió

 

<5/72>

Ricard Riol

19.12.2011

Ricard Riol: 'Per primer cop augmenten les tarifes amb una reducció del servei'

Per primera vegada hi haurà un augment de tarifes amb una reducció del servei. L' ATM explicava l'augment de preus dient que els costos s'havien apujat molt per causa de l'ampliació de la xarxa de metro, del servei del nit bus cada vint minuts a la primera corona metropolitana, i d'algunes millores més. Però, per primera volta, un dels augments més dràstics de la història dels preus de l'ATM ve acompanyada d'una reducció del servei que. Una coincidència ben significativa, encara que no afecti el gruix de la demanda. I això passa quan a la xarxa de transport privat les tarifes s'adeqüen, més o menys, a l'IPC o bé es congelen.

Assegurar la fidelització de l'usuari reduint del transport públic, heus ací què trobem a faltar. La rebaixa de la T-Mes és d'un euro, i és la primera vegada que s'abarateix un títol de transport. Però és ridícula, perquè la T-Mes no surt a compte si no es fan 62 viatges; i perquè surti a compte la T-Trimestre cal fer-ne 76 el mes. Vet aquí per què gairebé ningú no les compra --i per què les han rebaixades.

La nostra proposta a la ATM era conservadora, perquè som conscients que no hi ha diners a la caixa. Els usuaris més fidels no compren la T-Mes perquè no fan tants viatges, i perquè és tan fragmentat el nombre de zones que potser sí que fas els cinquanta o seixanta viatges el mes, però no dins la mateixa zona, i per tant no et pots comprar el títol. Per això vam demanar d'ampliar les zones. Així es fomentaria la fidelitat al transport públic. Però no ens ho van acceptar. Tampoc no ens van acceptar la taxa turística ni la fiscalitat a l'automòbil.

Ricard Riol, president de l'Associació de Promoció del Transport Públic

Editorial