Opinió
-
Xavier Marcet: Més enllà del soroll, els reptes econòmics de Catalunya
Xavier Marcet
21.01.2013
-
I el setè dia descansà...
Robert Mora
19.01.2013
-
Ramon Tremosa: 'Als espanyols ja se'ls ha vist el llautó a Europa'
Ramon Tremosa
19.01.2013
-
Què ve a cercar Alain Minc?
Eugeni Casanova
18.01.2013
-
Martí Estruch: 'Un desafiament per a Guardiola, una oportunitat per al Bayern'
Martí Estruch Axmacher
16.01.2013
-
Martí Gasull, tot un camí per la llengua
Daniel Mundet
15.01.2013
-
Des de baix, des de l’illa: una aportació confederal al debat identitari illenc
Antoni Lluís Trobat
13.01.2013
-
Sílvia Bel: 'El país es queda orfe'
Sílvia Bel
13.01.2013
-
Ventura Pons: 'Anna Lizaran era una de les grans, i va encarnar les grans heroïnes del teatre contemporani'
Ventura Pons
13.01.2013
-
El balearisme; eina de l'espanyolisme
Bartomeu Mestre
09.01.2013
-
Aquest TGV és un TGV espanyol, amb mentalitat espanyola
Hervé Pi
08.01.2013
-
Inaugurem un TGV, però entre Barcelona i València encara hi ha trams amb via única
Josep Vicent Boira
08.01.2013
-
Pau Obrador: 'La independència de Catalunya serà una oportunitat única per a Menorca'
Pau Obrador
03.01.2013
Josep Vicent Boira
08.01.2013
Inaugurem un TGV, però entre Barcelona i València encara hi ha trams amb via única
Ara inaugurem un nou tram de TGV, ens n'enorgullim, però en realitat hem fet les coses desenfocadament. D'entrada, la globalització econòmica obliga a canviar les escales geogràfiques. I no ho hem fet. Anem massa a poc a poc i la globalització ens passa per sobre. El tram que inaugurem és un petit pas més, un pas important, imprescindible, però un pas massa lent per al ritme que ens demana el món i el moment econòmic actual.
A més, continuem fomentant la concepció radial espanyola. És un problema de concepció mental, i mentre no canvie no hi haurà cap autèntica evolució de les infrastructures de l'estat espanyol i encara menys cap xarxa d'infrastructures al servei de l'economia. Per exemple, curiosament hi ha partides pressupostàries del corredor mediterrani destinades a trams que han de connectar Alacant amb Madrid o València amb Madrid. Aquesta és la concepció mental a què em referesc. I això no ha canviat gens. Mentre no hi haja una defensa clara del corredor mediterrani de cap a cap, amb un calendari i un compromís polític ferms, tot allò que fem serà poc rellevant. Cal fer un nou mapa que responga als principis de la nova economia. I en aquest nou mapa el corredor mediterrani sencer hi té un paper determinant. La resta, de moment, són pedaços.
És a dir, perquè ens enteguem, ara inaugurem trens de gran velocitat, però entre Barcelona i València encara hi ha trams amb via única. Aquest TGV respon a la concepció radial de la xarxa de trens espanyola. I la previsió no és optimista, perquè aquest problema de concepció mental continua essent exactament el mateix. Resulta que la ministra de Foment ha fet seu el projecte de la gran velocitat a Galícia i en canvi no ha assumit cap compromís respecte del corredor.
No hi ha diners i, per tant, hem de cercar l'equilibri entre la disponibilitat econòmica i les infrastructures necessàries. Per això, més que parlar del TGV, necessitem un bon corredor mediterrani de mercaderies. I aquesta qüestió va posar d'acord per primera volta en molt de temps amplis sectors econòmics, socials, intel·lectuals i acadèmics de Catalunya i del País Valencià. No ho oblidem.
Així doncs, siguem clars: el TGV és un pas més, important, però la realitat és que la manca de mitjans de transport de mercaderies en tot l'eix mediterrani és encara clamorosa. I és això que realment caldria fer primer de tot si ens volem recuperar d'una vegada d'aquesta crisi.
Editorial
-
La manera de guanyar importa
Vicent Partal
27.07.2015
-
La fi de Pujol i la fi de la Catalunya autònoma
Vicent Partal
25.07.2015
-
7 contra 155?
Vicent Partal
24.07.2015
-
El 155 o l'evidència de la desesperació
Vicent Partal
23.07.2015
-
Rajoy i els conceptes més elementals
Vicent Partal
22.07.2015
-
Anem a totes
Vicent Partal
21.07.2015
-
Ciutadans contra el(s) valencià(ns)
Vicent Partal
20.07.2015
-
Contra la revolució
Vicent Partal
17.07.2015
-
Les tres explicacions que no entendran mai
Vicent Partal
16.07.2015
-
Setanta-cinc dies per a treballar tots com bojos
Vicent Partal
15.07.2015
-
Bones vibracions…
Vicent Partal
14.07.2015
-
Turbulències, també a Podem
Vicent Partal
13.07.2015
-
Lleida és un gran exemple
Vicent Partal
10.07.2015
-
I ara un parell de preguntes
Vicent Partal
09.07.2015
-
Entre Irlanda i la CUP
Vicent Partal
08.07.2015
-
(In)justícies
Vicent Partal
07.07.2015
-
La democràcia té límits?
Vicent Partal
06.07.2015
-
Persistència per a guanyar
Vicent Partal
05.07.2015
-
Sumar
Vicent Partal
03.07.2015
-
L’embolic d’Iceta amb el 9-N
Vicent Partal
02.07.2015
-
Contra la 'llei mordassa'
Vicent Partal
01.07.2015
-
Europa, en perill
Vicent Partal
30.06.2015
-
A les vostres mans
Vicent Partal
29.06.2015
-
La trampa
Vicent Partal
26.06.2015
-
El retorn de la Generalitat
Vicent Partal
25.06.2015