Opinió

 

<3/72>

Miquel Almirall

22.12.2013

GESOP intenta justificar la portada d'El Periódico

Àngels Pont, directora de l'empresa d'enquestes GESOP, ha publicat 'La consulta i les enquestes' a El Periódico de Catalunya del 18 de desembre. Aquest article té uns quants aspectes teòrics i discursius a analitzar, però ens centrarem en un: l’intent de justificar la portada i l'enquesta de dissabte passat del mateix diari.


Pont escriu el paràgraf següent:

'La columna C reflecteix els entrevistats que han donat una opció concreta de vot, els qui tenen el vot decidit. En aquest cas, el 49,8% dels catalans votarien per la independència. És important deixar clara aquesta dada, perquè alguns han volgut recalcular els resultats prenent només els qui s’hi manifestaven en favor o en contra, deixant de costat els vots en blanc i nuls, que també són una opció dels votants; al diari es donava el detall de cada una de les opcions per poder fer els càlculs correctes.'

Pont critica que algú hagi recalculat els resultats de l’enquesta tenint en compte només els vots afirmatius i negatius. Per argumentar la crítica, manté que els votants poden fer servir el vot nul i el vot en blanc. Aquesta segona afirmació és òbvia. Ara, Pont oblida un detall que no és insignificant: els vots nuls i en blanc no influeixen en el resultat d’un referèndum. En el recompte final, només es tenen en compte els vots afirmatius i els vots negatius.

En conseqüència, l’explicació de Pont i la lectura que fa El Periódico del resultat de l’enquesta de GESOP només té un objectiu: afirmar que els vots en favor de la independència no arriben al 50% del cens. Aquesta presentació de les dades no és casual perquè permet de difondre una determinada visió de la realitat: ara mateix, amb la pregunta plantejada, la independència no guanyaria el referèndum.

Si utilitzem les dades que presenta Pont, aquesta realitat es torça. La columna C de què parla la directora de GESOP apareix en dos quadres. Els reprodueixo:




Vol que Catalunya sigui un estat?          I vol que aquest estat sigui independent?       'Vot decidit'


      Sí                                                        Sí                                                                49,8


      Sí                                                        No                                                                 6,5


      Sí                                                        En blanc                                                         0,9


      No                                                                                                                           34,3


      En blanc                                                                                                                    6,7


      Nul                                                                                                                           1,8




Independència:


      Sí                    49,8


      No                  40,8


      En blanc          7,6


      Nul                  1,8



De fet, el segon quadre és una reformulació del primer en què es resituen els vots negatius i en blanc. Segons les dades del quadre 1 i 2, una vegada descomptats els percentatges dels vots nuls i vots en blanc, els vots en favor de la independència obtindrien el 54,97% i els vots en contra de la independència obtindrien el 45,03%. És a dir, el suport a la independència superaria el 50%, dada que s’intenta evitar tant com es pugui.

Per acabar, si les dades que ofereix la directora del GESOP volen reflectir simplement què pensen els enquestats, la presentació és correcta. No obstant això, quan es titula 'El sí a la independència guanya sense arribar al 50%' i Pont ho justifica, al darrere hi ha alguna altra cosa. Perquè aquest argument permetria de titular 'El PP obté la majoria absoluta sense arribar al 50%'. Aquest titular és inconcebible perquè tots sabem que la majoria absoluta en un parlament no implica haver d’arribar al 50,01% dels vots vàlids i, ni de bon tros, obtenir el vot del 50,01% del cens.

Editorial