Opinió

 

<51/88>

Oriol Lladó

10.03.2010

La neu al Twitter

La neu ha fet sospirar mig país amb l'alè davant els vidres de l'oficina o de casa. És impossible de comptar les emocions que poden contenir els petits cristalls d'un floc. Hi ha una màgia poderosa en la neu, quan es deixa veure a la vora de la mar. És com una sirena: ens sedueix per ofegar-nos tot seguit, la neu. De l'alegria al col·lapse en unes poques hores, viscudes amb la urgència del minut a minut. Neva als carrers, neva a les xarxes socials.

Al Twitter i al Facebook la neu hi esdevé 'trending topic' ja a primera hora del dia. Aquesta serà la nevada més fotografiada de la història. La facilitat i la creixent competència en aquests mitjans esbossen una nova mirada sobre allò que passa. És una 'nevada 2.0', deien alguns (dels primers, en @rispau, l'Eduard Batlle), pels carrers (cada vegada menys) virtuals de la xarxa.

Al matí, la impaciència: la neu és un regal car i capriciós. 'Mira, sembla que… sí, sí, però no s'agafa. Res, tu, falsa alarma.' A migdia, la nevada pitja l'accelerador a la capital. I a primera hora la neu comença a agafar-se. Les primeres fotos van arribant a les xarxes socials. De primer cal posar-hi una mica d'imaginació. Passen uns quants minuts i la cosa ja és indiscutible. Hi ha neu. Molta neu.

La 'narració' en directe canvia d'humor. Mentre molts encara són al carrer amb la càmera del mòbil (que, previsiblement, es morirà abans d'hora, amb les bateries ben esgotades), el Twitter comença a mostrar les primeres incidències: Rodalia no funciona, tampoc els autobusos, sap ningú com puc arribar a Manresa?, diuen que, la línia 5, l'acaben de tancar…

La percepció canvia a poc a poc, doncs. Hi ha humor i moltes brometes, encara, però també, i a mesura que avança el dia i es comencen a suspendre classes, transports i esdeveniments, una preocupació real. Com m'ho faré per tornar a casa? El 'trending topic' de #neucat s'imposa (fins i tot Vilaweb habilita a portada un espai que xucla automàticament els twits que duen aquesta etiqueta), i la gent va compartint informació. Contradictòria, interessant, útil... necessària!

Les preguntes i les respostes es formulen al marge dels canals habituals, que segueixen protocols obsolets. Els plans d'emergència haurien de tenir en compte la informació a través de les xarxes socials, perquè a Facebook i a Twitter, gràcies a la facilitat d'actualització amb els 'smartphones', com més va, més omnipresents, cada vegada corren més i són més exigents. Com és que Rodalia no té un canal actiu a Twitter? Com és que TMB no té una presència ambiciosa a Facebook capaç d'articular una comunitat d'usuaris interessats en possibles incidències.

Emergències de la Generalitat de Catalunya es va decidir, a les 19.00, a inaugurar un Twitter amb el nom de @emergenciescat. Al cap de mitja hora ja tenia 138 seguidors.

No solament es comparteixen fotos, al Facebook i al Twitter, també s'hi forma una nova 'opinió publicada', també s'hi ofereix, o s'hi hauria d'oferir, un bon servei públic.

Editorial