Opinió
-
Fills de l’exili, de les migracions, de l’educació
Mercè Ibarz
11.07.2015
-
Si #TV3noemrepresenta, qui ho farà?
Marta Rojals
07.07.2015
-
Lluís Llach, el Camp Nou i una fam de trenta anys
Joan-Lluís Lluís
06.07.2015
-
Joan Herrera, al divan (II)
Andreu Barnils
05.07.2015
-
Salvador Iborra, no és cosa nostra
Roger Cassany
04.07.2015
-
La llista electoral que pot passar la prova de l'ànec
Pere Cardús
02.07.2015
-
Orwell 2.0, o digues-me què cliques i et diré qui ets
Bel Zaballa
01.07.2015
-
'Indepe' amb mar de fons
Marta Rojals
30.06.2015
-
La resposta
Oriol Izquierdo
29.06.2015
-
Joan Herrera, al divan
Andreu Barnils
28.06.2015
-
40 anys de tot allò, 30 d’això
Mercè Ibarz
27.06.2015
-
El mètode per a sumar els 'sí se puede' a la independència
Pere Cardús
25.06.2015
-
'Se puede' o 'no se puede'?
Marta Rojals
23.06.2015
Pere Cardús
29.01.2015
Mas a la comissió: pim-pam-pum o pas de gegant
És un altre dels molts estira-i-arronsa de la política catalana. Potser és la manca de sentit d'estat que ens fa restar més pendents d'allò que seria normal de qüestions que en unes altres latituds serien motiu de vergonya política. El president Mas anirà finalment a la comissió d'investigació del frau fiscal al parlament, després de mesos de peticions i proteccions. Ahir va demanar a la presidenta del parlament de comparèixer-hi al febrer. Per arribar fins ací, hem vist tots els equilibris i justificacions haguts i per haver, per l'una banda i per les altres.
Em sembla que les raons que han portat ERC a afegir-se a la petició de compareixença de les altres formacions, després d'haver defensat que el lloc per al president era la comissió d'afers institucionals, són prou evidents i conegudes. I em sembla que l'interès a mantenir una aparença d'equilibri entre el suport al govern i el paper d'oposició és una raó molt dèbil per a justificar la desestabilització del president del país en un moment com l'actual.
Dit això, des del primer dia he tingut la convicció que el president Mas havia de comparèixer a la comissió creada després de l'esclat del cas Pujol. El màxim dirigent del país que ha expressat la necessitat d'avançar en la regeneració democràtica i que ha proposat un conjunt de mesures contra la corrupció de segur que té coses a aportar a la comissió. El màxim dirigent del partit més votat del país de segur que té una responsabilitat en l'esforç per millorar la qualitat de la nostra democràcia.
És a dir, no crec que Mas tingui l'obligació d'anar a la comissió per a sotmetre's a un tercer grau, sinó que ha de tenir el compromís d'anar on calgui si serveix per a avançar, mal que siguin tres mil·límetres, en la lluita contra el frau fiscal i la corrupció. És cert que aquestes compareixences poden servir a determinats partits per a simular un judici televisat amb tot de fiscals afeccionats exigint la confessió de l'acusat. Però estic convençut que Mas no ha de témer aquestes envestides perquè ja ha demostrat a les sessions de control que té habilitat de sobres per a respondre i fer girar la truita.
Ara que pensem a fer un estat nou que serveixi per a canviar moltes coses, val la pena que comencem a encarar sense por ni manies les compareixences parlamentàries. No amago que un dels models democràtics que em semblen més sòlids i eficients és el nord-americà. I un dels actes democràtics més solvents i apassionants que conec són les compareixences de polítics, banquers, empresaris, directius, sindicalistes, responsables d'agències governamentals, etc. a les comissions d'investigació del senat dels EUA.
La transparència, el retiment de comptes, el combat dialèctic i la investigació demanen valentia, però també molta feina i rigor per part dels diputats o senadors que formen part de les comissions. Si la compareixença de Mas esdevé un pim-pam-pum sense bones conclusions i sense un diàleg obert i sincer, no haurà servit de res i, certament, tan sols s'haurà donat munició a qui ha organitzat una campanya de destrucció del president. En canvi, si Mas hi compareix amb un conjunt de propostes i els partits cerquen solucions en lloc de l'esquitxada indiscriminada, haurem fet un pas de gegant per a construir un país millor i més net.
Editorial
-
La manera de guanyar importa
Vicent Partal
27.07.2015
-
La fi de Pujol i la fi de la Catalunya autònoma
Vicent Partal
25.07.2015
-
7 contra 155?
Vicent Partal
24.07.2015
-
El 155 o l'evidència de la desesperació
Vicent Partal
23.07.2015
-
Rajoy i els conceptes més elementals
Vicent Partal
22.07.2015
-
Anem a totes
Vicent Partal
21.07.2015
-
Ciutadans contra el(s) valencià(ns)
Vicent Partal
20.07.2015
-
Contra la revolució
Vicent Partal
17.07.2015
-
Les tres explicacions que no entendran mai
Vicent Partal
16.07.2015
-
Setanta-cinc dies per a treballar tots com bojos
Vicent Partal
15.07.2015
-
Bones vibracions…
Vicent Partal
14.07.2015
-
Turbulències, també a Podem
Vicent Partal
13.07.2015
-
Lleida és un gran exemple
Vicent Partal
10.07.2015
-
I ara un parell de preguntes
Vicent Partal
09.07.2015
-
Entre Irlanda i la CUP
Vicent Partal
08.07.2015
-
(In)justícies
Vicent Partal
07.07.2015
-
La democràcia té límits?
Vicent Partal
06.07.2015
-
Persistència per a guanyar
Vicent Partal
05.07.2015
-
Sumar
Vicent Partal
03.07.2015
-
L’embolic d’Iceta amb el 9-N
Vicent Partal
02.07.2015
-
Contra la 'llei mordassa'
Vicent Partal
01.07.2015
-
Europa, en perill
Vicent Partal
30.06.2015
-
A les vostres mans
Vicent Partal
29.06.2015
-
La trampa
Vicent Partal
26.06.2015
-
El retorn de la Generalitat
Vicent Partal
25.06.2015