Opinió
-
Fills de l’exili, de les migracions, de l’educació
Mercè Ibarz
11.07.2015
-
Si #TV3noemrepresenta, qui ho farà?
Marta Rojals
07.07.2015
-
Lluís Llach, el Camp Nou i una fam de trenta anys
Joan-Lluís Lluís
06.07.2015
-
Joan Herrera, al divan (II)
Andreu Barnils
05.07.2015
-
Salvador Iborra, no és cosa nostra
Roger Cassany
04.07.2015
-
La llista electoral que pot passar la prova de l'ànec
Pere Cardús
02.07.2015
-
Orwell 2.0, o digues-me què cliques i et diré qui ets
Bel Zaballa
01.07.2015
-
'Indepe' amb mar de fons
Marta Rojals
30.06.2015
-
La resposta
Oriol Izquierdo
29.06.2015
-
Joan Herrera, al divan
Andreu Barnils
28.06.2015
-
40 anys de tot allò, 30 d’això
Mercè Ibarz
27.06.2015
-
El mètode per a sumar els 'sí se puede' a la independència
Pere Cardús
25.06.2015
-
'Se puede' o 'no se puede'?
Marta Rojals
23.06.2015
Oriol Izquierdo
22.02.2010
Abans i després de Sinera
El dia 22 de febrer del 1985 moria Salvador Espriu. Va ser acomiadat com a 'poeta nacional' a les portades dels diaris del país. Després el seu nom i la seva paraula van viure, com hem vist que passa tot sovint, un període d'oblit i de negació. Ara que fa vint-i-cinc anys de la seva mort i que se n'acosta el centenari, el 2013, podem preguntar-nos què queda de la seva obra i del seu testimoni cívic.
Salvador Espriu no és un autor de fàcil accés. Tant el seu univers literari, els temes que el preocupaven, com la manera de parlar-ne, la seva opció estilística i les estratègies textuals, exigeixen del lector voluntat i formació. Però, alhora, alguns poemes de lectura conjuntural, especialment el llibre 'La pell de brau', i la capacitat de popularitzar-lo que va tenir Raimon van afavorir la seva imatge d'autoritat intel·lectual i moral gens discutible. I ell va deixar fer. En morir, doncs, va ser acomiadat com a poeta nacional, i molts l'hi sentíem. Però em temo que l'etiqueta va deixar-lo en l'imaginari col·lectiu ancorat en aquell moment històric. I aquest va ser un pretext perfecte per a deixar de fer l'esforç de llegir-lo.
Ara, vint-i-cinc anys després, tenim el repte de recordar-lo (i, per tant, de rellegir-lo) sense nostàlgia de la seva significació d'aleshores. Tenim el repte de rellegir-lo (i, en certa mesura, rehabilitar-lo) des del present. Si en som capaços, els nostres fills i tots els altres nouvinguts a la nostra cultura i a la nostra tradició literària hi trobaran sentit. I consideraran que paga la pena fer l'esforç (que, ja ho he dit, en demana) de descobrir-lo. Ja hi ha qui s'hi ha posat: penso en la lectura fresca, desacomplexada, riquíssima, que Oriol Broggi va fer fa un parell d'anys de 'Primera història d'Esther'. O en l'espectacle 'Amor hermètic' de Fina Rius i Teresa Vilardell, que traça un recorregut per textos espriuans seguint el fil d'un dels seus temes clau, i alhora menys evidents, l'amor i la figura de la dona.
Jo ho he provat amb un parell de versos ben coneguts, els més citats de 'Inici de càntic en el temple', aquells que diuen:
'Però hem viscut per salvar-vos els mots,
per retornar-vos el nom de cada cosa,
perquè seguíssiu el recte camí
d'accés al ple domini de la terra.'
Estem acostumats a veure-hi una al·lusió directa a la persecució de la nostra llengua, especialment durant el franquisme, i a la responsabilitat del poeta a assegurar-ne la preservació, la transmissió, la defensa. I això hi és. Però hi ha molt més. Que pot involucrar qualsevol lector, desconeixedor de la nostra particular peripècia històrica. Vull dir que aquests versos 'també' parlen de la capacitat de la paraula literària de conquerir la realitat, de dominar-la amb rectitud. Parlen de la capacitat del llenguatge de dir les coses i, dient-les, de fer-les ser. Parlen de la responsabilitat del poeta, dipositari d'aquest do, davant els seus lectors, la humanitat sencera.
Si mai tenim la sort de poder haver oblidat que hi va haver un dia (han estat i són ja massa segles) que des de Sepharad es van utilitzar tots els mitjans, tots, per fer callar la nostra veu, fins i tot llavors, aquests versos d'Espriu continuaran essent vigents, potents, carregats de significació. I com aquest poema, el conjunt de la seva obra. Que reclama que gosem rellegir-la sense por, sense prejudicis, amb rigor, des del present, cap al futur. Ara, vint-i-cinc anys després de la seva mort. I, si així som capaços de descobrir-lo als lectors d'avui, durant l'ample demà.
Editorial
-
La manera de guanyar importa
Vicent Partal
27.07.2015
-
La fi de Pujol i la fi de la Catalunya autònoma
Vicent Partal
25.07.2015
-
7 contra 155?
Vicent Partal
24.07.2015
-
El 155 o l'evidència de la desesperació
Vicent Partal
23.07.2015
-
Rajoy i els conceptes més elementals
Vicent Partal
22.07.2015
-
Anem a totes
Vicent Partal
21.07.2015
-
Ciutadans contra el(s) valencià(ns)
Vicent Partal
20.07.2015
-
Contra la revolució
Vicent Partal
17.07.2015
-
Les tres explicacions que no entendran mai
Vicent Partal
16.07.2015
-
Setanta-cinc dies per a treballar tots com bojos
Vicent Partal
15.07.2015
-
Bones vibracions…
Vicent Partal
14.07.2015
-
Turbulències, també a Podem
Vicent Partal
13.07.2015
-
Lleida és un gran exemple
Vicent Partal
10.07.2015
-
I ara un parell de preguntes
Vicent Partal
09.07.2015
-
Entre Irlanda i la CUP
Vicent Partal
08.07.2015
-
(In)justícies
Vicent Partal
07.07.2015
-
La democràcia té límits?
Vicent Partal
06.07.2015
-
Persistència per a guanyar
Vicent Partal
05.07.2015
-
Sumar
Vicent Partal
03.07.2015
-
L’embolic d’Iceta amb el 9-N
Vicent Partal
02.07.2015
-
Contra la 'llei mordassa'
Vicent Partal
01.07.2015
-
Europa, en perill
Vicent Partal
30.06.2015
-
A les vostres mans
Vicent Partal
29.06.2015
-
La trampa
Vicent Partal
26.06.2015
-
El retorn de la Generalitat
Vicent Partal
25.06.2015