Opinió

 

<135/169>

Vicent Partal

02.10.2007

Fets, no paraules

Avui a migdia es farà pública l'adjudicació dels espais de la nova terminal de l'aeroport de Barcelona, una de les decisions més esperades d'aquests darrers mesos. La societat civil ha pressionat amb insistència perquè aquesta adjudicació afavorira les companyies que facen una aposta per oferir a Barcelona un aeroport intercontinental de debò. Avui veurem si aquesta demanda ha estat escoltada. Veurem si hi ha fets darrere les paraules.

És cert que la decisió no és senzilla. Pareix que cap de les tres grans aliances aèries mundials no té cap pla brillant que puga canviar d'una manera contundent el futur de l'aeroport de Barcelona. Hom havia especulat molt sobre Spanair i els seus aliats de Star Alliance, però el pla presentat no sembla, per allò que se'n sap, que implique una revolució aeroportuària que justifique l'ús en exclusiva d'una instal·lació tan transcendental. Això ha obert la porta a Iberia i OneWorld, per més que Iberia haja mantingut envers el Prat una actitud de desinterès que ha suscitat un notable enuig. I és possible, per tant, que avui s'anuncie un repartiment de la nova terminal entre Star Alliance i OneWorld, probablement amb l'afegit de petites companyies com Vueling i d'algunes més que ja fan vols intercontinentals, siguen de l'aliança que siguen.

Del disseny final, en podrem discutir dies i dies, i aquells qui han capitanejat el moviment en favor d'un aeroport intercontinental són els primers que haurem d'escoltar. Però, siga quina siga la decisió última i l'anàlisi que en fem, no hauríem de deixar de banda que el problema principal resta intacte. No n'hi ha prou, amb una decisió que puga ser ben valorada. Hi ha un problema de fons que roman intocable, que és el de la gestió centralista dels aeroports del país, alguns dels quals, com els de Barcelona, Palma o Alacant, figuren entre els més grans d'Europa. I de la racionalitat que implicaria canviar això, de moment, només hi ha paraules.

Mail Obert