Opinió

Joan Vila

30.11.2011

Joan Vila: 'Si avui la família no hi arriba, l'escola no pot fallar'

Catalunya ha tingut sempre un fet diferencial respecte d'Espanya i d'altres països mediterranis. El poble català ha tingut sempre molt clar el valor de la feina ben feta. Ha estat un poble treballador, emprenedor i estalviador. Són tres característiques històriques que han estat el motor de Catalunya. És a dir, treballava, millorava i estalviava per reinvertir.

I també històricament, i això també és molt català, els pares volien que els seus fills fossin més que ells, volien que progressessin. Per tant, tots aquests valors de treballar, millorar i estalviar són valors que s'aprenien a casa, dins de les famílies. I d'aquí se'n deriven valors molt importants com l'esforç, la perseverança, la constància, etc. I això s'ha transmès generació rere generació, com un valor de país.

Però atenció, què passa ara? Aquests valors potser ja no els pot transmetre en la mateixa mesura la família, probablement perquè viu una situació de crisi i pot dedicar menys temps i menys recursos als fills. I segurament perquè a Catalunya ara hi ha molta més gent, amb famílies molt diverses i de cultures molt diverses. Per això l'escola s'erigeix com un actor clau. Si avui la família no hi arriba, l'escola no pot fallar. I no podem badar, perquè a Catalunya hi ha unes taxes de fracàs escolar molt altes, que poden vorejar el 30%. Per tant, hem d'estar molt atents perquè cal arreglar unes quantes coses.

Dit això, si assumim que l'escola ha d'assumir una part del paper que tradicionalment ha fet la família, l'escola ha d'incorporar valors en els seus plans d'estudis. Avui dia preguntar no sé quantes dates de memòria, tenint en compte que amb un clic es troben a l'instant, segurament té poc sentit. I en canvi cal trobar la manera d'ensenyar a esforçar-se, a perseverar, a tenir responsabilitat, a millorar, a impartir il·lusió, etc. Totes aquestes coses no s'obtenen apretant una tecla. Ensenyar a llegir, escriure, comptar i tenir valors. Aquest és el repte de l'escola.

Avui parlem molt del coaching, però molts dels nostres pares feien servir les tècniques del coaching com ningú. I resulta que ara, en el context de crisi que patim, els trobem a faltar més que mai.

Joan Vila, presindet de la Fundació Espavila, dedicada a promoure la cultura de l'esforç

(Comentari recollit via telefònica per la redacció de VilaWeb)

Editorial