Opinió

Miquel Almirall

14.12.2013

Com manipula El Periódico l’enquesta del GESOP

La portada d'El Periódico de Catalunya del 14 de desembre de 2013 és un clar exemple de manipulació dels resultats d'una enquesta, en aquest cas de l'enquesta sobre els resultats del referèndum del 9 de novembre de 2014.


El titular, molt destacat, diu 'El sí a la independència guanya sense arribar al 50%.' També hi ha els resultats parcials de les dues preguntes i un formatge que ofereix els resultats finals:

       Primera pregunta         Segona pregunta      Total
Sí:        52,3%                        84,3%                      44,1%
No:       30,4%                       11,1%                       36,2%
No es
defineix: 17,3%                      4,6%                         19,7%

Segons aquestes dades, el titular és correcte: el sí a la independència obté el 44,1%. Aquesta interpretació de les dades, però, és interessada. La raó és evident: té en compte el 100% dels enquestats, però n'hi ha un percentatge que, segons el GESOP, 'no es defineix'. Per tant, a l'hora d'interpretar el referèndum no s'ha de comptar. És sabut que en un referèndum només es tenen presents dos vots: el sí i el no. Per tant, si tots els vots menys un fossin blancs o nuls, guanyaria l'opció triada pel vot vàlid.

Així doncs, cal refer els resultats de l'enquesta de GESOP a partir del nombre de sis i de nos que els enquestats van manifestar obertament:



         Primera pregunta      Segona pregunta              Total
Sí:        63,24%                     88,36%                       55,88%
No:       36,76%                     11,64%                       44,12%*

* El 44,12% surt de la suma dels dos nos: el de la primera pregunta i el de la segona.

El sí, doncs, passaria del 50%: obtindria el 55,88%.

En conseqüència, El Periódico entra en campanya tot just formulada la pregunta i evidencia què farà d'ara endavant, tant si hi ha referèndum com si no: adaptar els resultats de les enquestes a la seva ideologia i confondre i enganyar els ciutadans, lectors o no, amb la presentació d'enquestes i d'informacions esbiaixades.


Miquel Almirall, col·lectiu Contrastant.

Editorial