Opinió
-
Neelie Kroes: Per un ciberespai lliure i segur
Neelie Kroes
23.02.2013
-
Antonio Franco: Egunkaria no és una qüestió de periodistes
Antonio Franco
20.02.2013
-
Joan Ribó: 'El que ha passat a Mallorca és un joc de xiquets comparat amb el que s'ha fet ací en València'
Joan Ribó
20.02.2013
-
Retalli'm el sou, senyor Mas (-Colell)
Lluís de Yzaguirre
18.02.2013
-
#16F: aturem la guerra (immobiliària)
David Fernàndez
16.02.2013
-
Octavi Monsonís: 'La sensació de viure en un estat feixista era total'
Octavi Monsonís
15.02.2013
-
Pau Alabajos: La Primavera Valenciana va marcar un precedent: no ens deixarem aixafar mai més
Pau Alabajos
15.02.2013
-
Biel Mesquida: Els sacrificats de Calvià
Biel Mesquida
13.02.2013
-
Rafa Xambó: Els qui han enfonsat RTVV es queden als seus llocs de treball
Rafa Xambó
09.02.2013
-
Ernest Benach: No hi ha remei, no hi ha cap solució que no passi per la independència
Ernest Benach
09.02.2013
-
La llengua (oficial) de l'1%
Marçal Girbau
07.02.2013
-
La lenga (oficiala) d’1%
Marçal Girbau
07.02.2013
-
Andreu Manresa: Un comentari particular sobre corrupció
Andreu Manresa
06.02.2013
Gemma Calvet
26.04.2012
Gemma Calvet: 'Les condicions als CIE, molt per sota d'allò que és exigible quant a dignitat humana'
Els Centres d'Internament d'Estrangers són en un buit legal i de control judicial, per això hi ha excessos i el que passa dins és totalment invisible. I també per això és normal que les persones que hi ha dins hagin de recórrer a situacions tan dramàtiques com les autolesions per fer que la gent s'adoni de què hi passa. Es veuen abocades a la desesperació.
El principal problema del CIE és que no hi ha un control judicial constant sobre l'activitat de l'administració en aquests recintes. Per tant, ens trobem amb persones privades de llibertat que no han comès cap delicte, que són, únicament i exclusiva, a l'espera del compliment d'una ordre administrativa d'expulsió que, en molts casos, és de més que dubtosa legalitat. Perquè són ordres molt antigues i les circumstàncies de les persones han canviat, o bé perquè la persona no havia estat notificada i no ha pogut presentar recursos, o bé perquè els recursos presentats s'allarguen en el temps.
Hi ha, d'una banda, aquesta manca de control judicial sobre la situació de les persones, i d'una altra, unes condicions de tancament que són molt pitjors que les de les presons. No hi ha garanties de control, i les condicions de vida d'aquests recintes estan molt per sota de l'exigible a nivell de dignitat humana i drets humans.
És d'una gran irresponsabilitat política que no s'hagin ocupat de les condicions d'aquests centres d'internament fins que no han començat a sortir casos greus de maltractaments o fins que no hi ha campanyes mediàtiques. Hem d'insistir que són persones que no han comès cap delicte, que són davant d'una ordre d'expulsió, i és absolutament inconstitucional que no hi hagi un control específic, judicial i constant sobre l'activitat de l'administració en aquests centres. Ara només depèn de la denúncia d'un intern i que algun jutjat decideixi investigar uns fets concrets, però no hi ha un jutge que tuteli els drets d'aquestes persones, com sí que hi ha a les presons, amb el jutge de vigilància penitenciària. Hauria de ser el mateix jutge de vigilància penitenciària qui assumís el control de l'activitat de l'administració en aquests centres o bé crear un jutjat especial, però l'activitat de l'administració ha d'estar tutelada per un jutjat.
Aquesta mena de centres existeixen a tota Europa, en base a l'anomenada 'directiva de retorn', que ha estat molt polèmica en termes jurídics. Part de la responsabilitat del que succeeix ara és perquè Europa va fer una aposta per les expulsions molt dura i agreujant pels drets humans. Ho veiem al Regne Unit, a Itàlia, i aquí. Com si els estrangers no tinguessin cap mena de drets.
La constitució diu que no es pot privar ningú de llibertat a no ser que hagi comès un delicte i estigui condemnat o bé en presó provisional. Per tant, stricto sensu, aquests centres no haurien d'existir. Ara, en termes realistes, mentre són pendents de l'expulsió, fan servir aquesta 'retenció administrativa', homologada judicialment.
Caldria revisar la directiva de retorn, que dóna molt de marge a l'administració, i reconsiderar aquest doble estatus de ciutadania que tenen els estrangers. No poden estar per sota de qualsevol altra persona privada de llibertat, sobretot quan estan retinguts en un centre de l'administració. Però som davant d'una una mena de limbe jurídic: no hi ha control judicial, ni normativa, ni tan sols un reglament de funcionament dels CIE.
Gemma Calvet, advocada
(Opinió telefònica recollida per VilaWeb)
Editorial
-
La manera de guanyar importa
Vicent Partal
27.07.2015
-
La fi de Pujol i la fi de la Catalunya autònoma
Vicent Partal
25.07.2015
-
7 contra 155?
Vicent Partal
24.07.2015
-
El 155 o l'evidència de la desesperació
Vicent Partal
23.07.2015
-
Rajoy i els conceptes més elementals
Vicent Partal
22.07.2015
-
Anem a totes
Vicent Partal
21.07.2015
-
Ciutadans contra el(s) valencià(ns)
Vicent Partal
20.07.2015
-
Contra la revolució
Vicent Partal
17.07.2015
-
Les tres explicacions que no entendran mai
Vicent Partal
16.07.2015
-
Setanta-cinc dies per a treballar tots com bojos
Vicent Partal
15.07.2015
-
Bones vibracions…
Vicent Partal
14.07.2015
-
Turbulències, també a Podem
Vicent Partal
13.07.2015
-
Lleida és un gran exemple
Vicent Partal
10.07.2015
-
I ara un parell de preguntes
Vicent Partal
09.07.2015
-
Entre Irlanda i la CUP
Vicent Partal
08.07.2015
-
(In)justícies
Vicent Partal
07.07.2015
-
La democràcia té límits?
Vicent Partal
06.07.2015
-
Persistència per a guanyar
Vicent Partal
05.07.2015
-
Sumar
Vicent Partal
03.07.2015
-
L’embolic d’Iceta amb el 9-N
Vicent Partal
02.07.2015
-
Contra la 'llei mordassa'
Vicent Partal
01.07.2015
-
Europa, en perill
Vicent Partal
30.06.2015
-
A les vostres mans
Vicent Partal
29.06.2015
-
La trampa
Vicent Partal
26.06.2015
-
El retorn de la Generalitat
Vicent Partal
25.06.2015