Opinió
-
Manel Alves: 'Necessitem 70.000 persones per omplir les Terres de l'Ebre'
Manel Alves
09.08.2013
-
Què implica prorrogar els pressuposts?
Elisenda Paluzie
07.08.2013
-
Maria Antònia Font: 'Bauzá vol infondre la por entre el professorat'
Maria Antònia Font
01.08.2013
-
Joan Joan: 'Veig cendra, silenci i pedres'
Joan Joan
30.07.2013
-
Jordi Bilbeny: 'Universitat Nova Història: un espai per a recuperar la història i la dignitat'
Jordi Bilbeny
29.07.2013
-
Lengua Viua: 'Cau contunhar persutant tà qu’er usatge der aranés sigue present ena vida vidanta dera gent'
Lengua Viua
28.07.2013
-
Tretze federacions de països no independents al Mundial de Natació. I Catalunya?
Albert Bertrana
22.07.2013
-
Eugeni Casanova: Que enviïn algun tanc, per favor
Eugeni Casanova
18.07.2013
-
RTVV: la penúltima desfeta del País Valencià
Amàlia Garrigós
16.07.2013
-
Salvador Cardús: Una candidatura excepcional per a una oportunitat única
Salvador Cardús
11.07.2013
-
Dels nervis i les tupades del 1992 a l'emoció i la comunió del 2013
Tomeu Martí
04.07.2013
-
Odei A.-Etxearte: Sóc de 'Santako', no imbècil
Odei A.-Etxearte
03.07.2013
-
Pau Alabajos: La gent finalment ha recordat l'accident del metro i s'ha indignat
Pau Alabajos
03.07.2013
Josep Vicent Boira
08.01.2013
Inaugurem un TGV, però entre Barcelona i València encara hi ha trams amb via única
Ara inaugurem un nou tram de TGV, ens n'enorgullim, però en realitat hem fet les coses desenfocadament. D'entrada, la globalització econòmica obliga a canviar les escales geogràfiques. I no ho hem fet. Anem massa a poc a poc i la globalització ens passa per sobre. El tram que inaugurem és un petit pas més, un pas important, imprescindible, però un pas massa lent per al ritme que ens demana el món i el moment econòmic actual.
A més, continuem fomentant la concepció radial espanyola. És un problema de concepció mental, i mentre no canvie no hi haurà cap autèntica evolució de les infrastructures de l'estat espanyol i encara menys cap xarxa d'infrastructures al servei de l'economia. Per exemple, curiosament hi ha partides pressupostàries del corredor mediterrani destinades a trams que han de connectar Alacant amb Madrid o València amb Madrid. Aquesta és la concepció mental a què em referesc. I això no ha canviat gens. Mentre no hi haja una defensa clara del corredor mediterrani de cap a cap, amb un calendari i un compromís polític ferms, tot allò que fem serà poc rellevant. Cal fer un nou mapa que responga als principis de la nova economia. I en aquest nou mapa el corredor mediterrani sencer hi té un paper determinant. La resta, de moment, són pedaços.
És a dir, perquè ens enteguem, ara inaugurem trens de gran velocitat, però entre Barcelona i València encara hi ha trams amb via única. Aquest TGV respon a la concepció radial de la xarxa de trens espanyola. I la previsió no és optimista, perquè aquest problema de concepció mental continua essent exactament el mateix. Resulta que la ministra de Foment ha fet seu el projecte de la gran velocitat a Galícia i en canvi no ha assumit cap compromís respecte del corredor.
No hi ha diners i, per tant, hem de cercar l'equilibri entre la disponibilitat econòmica i les infrastructures necessàries. Per això, més que parlar del TGV, necessitem un bon corredor mediterrani de mercaderies. I aquesta qüestió va posar d'acord per primera volta en molt de temps amplis sectors econòmics, socials, intel·lectuals i acadèmics de Catalunya i del País Valencià. No ho oblidem.
Així doncs, siguem clars: el TGV és un pas més, important, però la realitat és que la manca de mitjans de transport de mercaderies en tot l'eix mediterrani és encara clamorosa. I és això que realment caldria fer primer de tot si ens volem recuperar d'una vegada d'aquesta crisi.
Editorial
-
La manera de guanyar importa
Vicent Partal
27.07.2015
-
La fi de Pujol i la fi de la Catalunya autònoma
Vicent Partal
25.07.2015
-
7 contra 155?
Vicent Partal
24.07.2015
-
El 155 o l'evidència de la desesperació
Vicent Partal
23.07.2015
-
Rajoy i els conceptes més elementals
Vicent Partal
22.07.2015
-
Anem a totes
Vicent Partal
21.07.2015
-
Ciutadans contra el(s) valencià(ns)
Vicent Partal
20.07.2015
-
Contra la revolució
Vicent Partal
17.07.2015
-
Les tres explicacions que no entendran mai
Vicent Partal
16.07.2015
-
Setanta-cinc dies per a treballar tots com bojos
Vicent Partal
15.07.2015
-
Bones vibracions…
Vicent Partal
14.07.2015
-
Turbulències, també a Podem
Vicent Partal
13.07.2015
-
Lleida és un gran exemple
Vicent Partal
10.07.2015
-
I ara un parell de preguntes
Vicent Partal
09.07.2015
-
Entre Irlanda i la CUP
Vicent Partal
08.07.2015
-
(In)justícies
Vicent Partal
07.07.2015
-
La democràcia té límits?
Vicent Partal
06.07.2015
-
Persistència per a guanyar
Vicent Partal
05.07.2015
-
Sumar
Vicent Partal
03.07.2015
-
L’embolic d’Iceta amb el 9-N
Vicent Partal
02.07.2015
-
Contra la 'llei mordassa'
Vicent Partal
01.07.2015
-
Europa, en perill
Vicent Partal
30.06.2015
-
A les vostres mans
Vicent Partal
29.06.2015
-
La trampa
Vicent Partal
26.06.2015
-
El retorn de la Generalitat
Vicent Partal
25.06.2015