Opinió

 

1/72>

Esperança Camps

17.02.2015

Qui li dirà prou al general?

Quan dius que ets de Menorca, l’interlocutor et sol dir 'que bonica, i que ben conservada' i tu li respons, 'no et creguis, que cada vegada que hi torn veig que li han fet una nova queixalada. I l’altre et respon sí, però és la més ben conservada de les Balears. I com que insisteix, li dius que sí, que Menorca és tan bonica i que és un bon lloc per viure-hi...


La darrera vegada que hi vaig anar era a final d’octubre i al tram entre Maó i Alaior ja havien començat els moviments de terres per desdoblar la carretera i clapar-la de rotondes gegants. La primera reacció va ser girar la vista per no veure-ho, em feia massa mal. Després vaig fer fotos amb el mòbil. De passada. Això era la primera fase del projecte de desdoblament de tota la carretera, entre Maó i Ciutadella. El desdoblament anava acompanyat de la construcció d’aquestes redones capricioses que a vegades no van enlloc i quasi sempre condueixen al desastre.


L’ideòleg d’aquest projecte megalòman és el general de l’exèrcit espanyol retirat i ara Conseller de Mobilitat del Consell Insular de Menorca Luis Alejandre Sintes. El PP governa el Consell amb majoria absoluta. Luis Alejandre es mira en l’espill del governador britànic Richard Kane que va voler deixar com a record de la seua estada un camí que va paral·lel a l’actual carretera general, el conegut com a Camí d'en Kane.


Durant el període d’exposició del projecte de la carretera es van presentar al·legacions en contra. L’oposició va fer el crit del cel. El GOB va explicar del dret i del revés que el projecte era una animalada. Però el corró del PP ho va convertir tot en fum de formatjades. Per què s’entesta el PP a destrossar Menorca? Què hi guanya? Qui hi guanya?


A Menorca només hi ha trànsit els mesos de juliol i d’agost. La resta de l’any la conducció per la carretera és un exercici plàcid, excepte alguns punts negres que s’han de millorar. Però no per fer progressar l’illa com diu el PP quan no té més arguments, sinó per seguretat vial. Qui hi circularà durant els hiverns crus de l’illa per la carretera desdoblada i les rotondes a dos nivells?


Ara fa tres mesos que les obres van començar i ja estan aturades, però no per l’oposició popular, sinó perquè la constructora demana tres milions d’euros més als vuit pressupostats incialment. El panorama és desolador. Es veuen màquines varades, tanques assolades, paredadors construint paret seca...


El conseller-general es posa davant el monument pels caiguts durant l’assalt turc del 1558 i declara a TV3 que les obres es reiniciaran per traure Menorca de la depressió. I els menorquins, per fi, s’han fet escoltar. Fins ara les marxes, les manifestacions, les protestes, havien quedat recloses en l’àmbit de l’illa. Algun diari se n’havia fet ressò, però pocs cosa més. Ara les rotondes han sortit per la ràdio i per la tele. Menorca ja és, a més de l’illa de la Tramuntana, de Macarella i del gin Xoriguer, l’illa de les rotondes. A les xarxes socials s’han fet córrer les fotos de la desfeta, hi ha l’etiqueta #SOSMenorca. Prest sentirem la veu d'en Cris Juanico cantant aquests versos: 'Camps segats plorem i callen / i un immens silenci ofega sa nit. / es gemec d’un vell ullastre / capolat per s’asfalt, desastre comsentit'.


Hi som a temps encara d’aturar el desastre? Qui li dirà prou al general?

Editorial