Opinió
-
Barcelona Pirineus 2026: Els jocs de la fam per demà
Josep Garganté
26.07.2015
-
Un tanoca, dos vots
Lluís de Yzaguirre
26.07.2015
-
De Processos Constituents
Núria Jàvega
25.07.2015
-
Carta oberta a Felipe VI
Ramón Cotarelo
24.07.2015
-
Esperem no haver-ho de repetir més
Grup GELA
24.07.2015
-
Un procés democràtic paral·lel si l'estat impedeix la independència
Albert Bertrana
21.07.2015
-
La cançó de l'enfadosa
Carme Junyent
20.07.2015
-
Política lingüística per a un país en construcció
Ferran Suay
20.07.2015
-
Se'n diu democràcia
Joan Minguet
19.07.2015
-
La república catalana de Podem
Ramón Cotarelo
17.07.2015
-
L'hora d'Europa
Bernat Joan
12.07.2015
-
La pilota, com la música en valencià, és més viva que mai i alhora invisibilitzada
Lluís Planes
10.07.2015
-
Moviment d'Esquerres: xarnera i punt de trobada
Magda Casamitjana
09.07.2015
1/72>
Barry Eichengreen
30.06.2015
La incompetència política aplana el camí cap al Grexit
La crisi de Grècia és com més va més greu. Les negociacions entre el govern i els seus creditors s'han trencat aquest cap de setmana, i ara vénen les restriccions per a retirar diners dels bancs.
El pas següent és que el govern emeti l'equivalent de pagarés per a pagar salaris i pensions. Sembla que el país transita pel relliscós pendent que porta a la sortida de l'euro.
Molts de nosaltres dubtàvem que arribaríem aquí. En concret, jo dubtava que arribéssim fins aquí.
Fa gairebé una dècada, vaig analitzar les opcions que un país podia encarar a l'hora de sortir de la zona euro. Vaig arribar a la conclusió que era molt poc probable que passés. La probabilitat d'un 'Grexit', o qualsevol 'Altreexit', vaig afirmar amb confiança, era extremadament petita.
Brad DeLong, el meu amic i col·lega de la Universitat de Berkeley, ens recorda regularment la necessitat de 'contrastar els nostres punts de vista amb el mercat'. Així doncs, on errava la predicció?
Per què una sortida de l'euro no té sentit?
La meva anàlisi es va basar en la comparació dels costs i beneficis econòmics d'un país que surt de l'euro. Els costs, vaig concloure, serien molts grans i concentrats en les primeres fases de la sortida.
La possibilitat d'una sortida de la zona euro, per remota que fos, causaria pànic bancari. Les autoritats es trobarien obligades a tancar el sistema financer. L'activitat econòmica s'aturaria. La pèrdua d'accés als estalvis, però també a la gasolina importada, medicaments i productes alimentaris, faria que els ciutadans, enutjats, sortissin al carrer.
No únicament s'endarreririen els possibles beneficis posteriors, sinó que serien decebedorament petits en comparació.
Si el govern imprimís diners per a finançar la despesa, la inflació s'acceleraria, i qualsevol millora en la competitivitat de les exportacions seria efímera a causa de la depreciació de la moneda nacional reintroduïda.
En el cas de Grècia, d'una altra banda, hi ha el problema que l'exportació més important del país, el petroli refinat, es cotitza en dòlars i es basa en el petroli importat, que té un preu també en dòlars. Això pel que fa als avantatges d'una moneda depreciada.
Les exportacions agrícoles, per una altra banda, necessitaran unes quantes collites per a remuntar. I l'atracció de més turistes no serà pas fàcil, pel so de tambors de disturbis polítics.
Què ha sortit malament?
Com pot ser que Grècia hagi acabat així? Alguns diuen que el fantasma d'un pànic bancari ja no era cap impediment per a sortir de l'euro, perquè hi ha hagut pànic igualment a causa de la profunda depressió en què es troba l'economia grega.
Però el fet notable és com el pànic bancari es va mantenir —era perfectament gestionable fins que el govern grec va convocar el referèndum sobre les condicions del rescat ofert pels creditors internacionals, les negociacions es van trencar i la sortida es va convertir en una possibilitat real.
Cada vegada hi havia més crèdits no rendibles —o gairebé—, però els bancs encara tenien tota la liquiditat que necessitaven. El Banc Central Europeu dóna suport al sistema bancari grec amb l'assistència de liquiditat d'emergència (ELA) fins a final de juny. Fins que Grècia no va deixar la negociació el Banc Central no va aturar l'augment d'ELA. I fou aleshores que va esclatar un pànic bancari en tota regla.
De manera que em quedo amb l'argument econòmic. Però on he de contrastar el meu punt de vista amb el mercat és en el fet d'haver subestimat el paper de la política. En particular, he subestimat el grau d'incompetència política, no tan sols del govern grec, sinó encara més dels seus creditors.
Al gener Syriza no era tan solament una plataforma que no volia retallades de la despesa o augments d'imposts, sinó que també volia mantenir-se dins l'euro. Syriza havia d'haver previst que feien falta alguns compromisos per aconseguir aquesta quadratura del cercle. Se'n van adonar estranyament tard.
I el primer ministre Alexis Tsipras i el seu govern havien d'haver tingut el coratge de les pròpies conviccions. Si no estava disposat a acceptar l'oferta final dels creditors, havia d'haver declarat el rebuig pur i simple. Si preferia continuar negociant, havia d'haver continuat a la taula de negociació. La decisió de convocar un referèndum a mig partit només porta incertesa. És un esforç de transparència per a evitar la responsabilitat. És l'acció d'uns líders més interessats a mantenir-se al poder que no pas de minimitzar el cost per al país.
Una dura lliçó apresa
Així i tot, aquesta incompetència no és res en comparació amb la de la Comissió Europea, el BCE i l'FMI.
Les tres institucions es van oposar a la reestructuració del deute el 2010, quan la crisi encara es podia resoldre a un cost baix. Van continuar negant-s'hi el 2015, quan una rebaixa del deute era la concessió òbvia a Tsipras i companyia. Hauria tingut un cost petit. Insistir a dir que els deutes de Grècia es podien tornar no va millorar gens la seva credibilitat.
Els creditors van calcular primer els excedents pressupostaris que Grècia havia de deixar de banda amb la finalitat de pagar hipotèticament el deute. Després van demanar al govern que apugés els imposts i retallés prou la despesa per a no produir aquests excedents.
Van menystenir el fet que, si es feia això, enviaven el país a una depressió encara més profunda. Privilegiant els propis llibres de comptes, van aconseguir el resultat i el govern grec que es mereixien.
La conclusió és clara. Mai no s'ha de subestimar la capacitat dels polítics de fer les coses mal fetes. Miraré de recordar-ho una altra vegada.
Barry Eichengreen, professor d'Economia i Ciència Política a la Universitat de Califòrnia, Berkeley.
Aquest article ha estat publicat originàriament a The conversation.
Editorial
-
La manera de guanyar importa
Vicent Partal
27.07.2015
-
La fi de Pujol i la fi de la Catalunya autònoma
Vicent Partal
25.07.2015
-
7 contra 155?
Vicent Partal
24.07.2015
-
El 155 o l'evidència de la desesperació
Vicent Partal
23.07.2015
-
Rajoy i els conceptes més elementals
Vicent Partal
22.07.2015
-
Anem a totes
Vicent Partal
21.07.2015
-
Ciutadans contra el(s) valencià(ns)
Vicent Partal
20.07.2015
-
Contra la revolució
Vicent Partal
17.07.2015
-
Les tres explicacions que no entendran mai
Vicent Partal
16.07.2015
-
Setanta-cinc dies per a treballar tots com bojos
Vicent Partal
15.07.2015
-
Bones vibracions…
Vicent Partal
14.07.2015
-
Turbulències, també a Podem
Vicent Partal
13.07.2015
-
Lleida és un gran exemple
Vicent Partal
10.07.2015
-
I ara un parell de preguntes
Vicent Partal
09.07.2015
-
Entre Irlanda i la CUP
Vicent Partal
08.07.2015
-
(In)justícies
Vicent Partal
07.07.2015
-
La democràcia té límits?
Vicent Partal
06.07.2015
-
Persistència per a guanyar
Vicent Partal
05.07.2015
-
Sumar
Vicent Partal
03.07.2015
-
L’embolic d’Iceta amb el 9-N
Vicent Partal
02.07.2015
-
Contra la 'llei mordassa'
Vicent Partal
01.07.2015
-
Europa, en perill
Vicent Partal
30.06.2015
-
A les vostres mans
Vicent Partal
29.06.2015
-
La trampa
Vicent Partal
26.06.2015
-
El retorn de la Generalitat
Vicent Partal
25.06.2015