Opinió

 

<8/88>

Vicent Partal

24.10.2008

Barcelona diu que és una marca

Abans era una ciutat. Ara diu l'ajuntament que Barcelona és una marca i anuncia tot d'iniciatives per a reforçar aquesta nova etapa de la que havia estat Barcino. L'anunci d'allò que volen que siga el domini .bcn és, doncs, màrqueting i fum de funcionari pagat per tots nosaltres. Mentrestant, Mango, Custo, Bissé o Estrella Damm acorden amb Hereu que tenen el dret de fer servir la paraula 'Barcelona' amb finalitats comercials, Woody Allen cobra pel seu espot i a poc a poc la ciutat que era va desapareixent engolida pel mercantilisme i convertida en un parc temàtic. De marca, això sí, de marca.

Des de l'ajuntament defensen la 'intervenció' municipal en la definició de la desitjada marca 'Barcelona' i diuen que no és mercantilisme. Però bé que fan els acords amb un tipus d'empreses ben determinat i procuren que ningú no puga servir-se del nom de la ciutat d'una manera que, a ells, no els agrade. Ells decideixen que Mango o Custo poden dir-se Barcelona. No tinc res contra aquests dos, però, a mi, em cauen millor els de Partisano, o la botiga de la ronda de Sant Pau on em compre les jaquetes. I supose que deuen tenir tant de dret a fer servir aquest nom com aquells, no?

Fa molts anys els de l'Ajuntament de Barcelona van pledejar contra una gent que havia tingut la vista de reservar, abans que no ells, el domini barcelona.com. Ignore els detalls finals de la cosa, però el fet és que barcelona.com continua adreçant a una empresa i no pas a la Casa Gran, malgrat el plet, l'origen i la teoria del qual era que Barcelona eren ells i que, per tant, solament ells podien decidir què i qui és Barcelona.

Al final, el problema és aquest. Exactament aquest. La marca són ells. Però la ciutat, no, i hi ha ciutat dellà la marca, i malgrat la marca.

Editorial