Opinió
-
Com a dada...
David Fernàndez
15.02.2010
-
Que tinguem sort!
Juli Peretó
12.02.2010
-
Dos mil 10
Josep Albinyana
10.02.2010
-
Salinger
Andreu Barnils
09.02.2010
-
‘Perquè tu ho vals’
Marta Rojals
08.02.2010
-
Cabanyal, any zero
Albert Dasí
02.02.2010
-
Cabanyal
Xavi Sarrià
29.01.2010
-
Gent de la 'seva'
Marta Rojals
25.01.2010
-
TeDeTe
Josep Albinyana
22.01.2010
-
Prou d'anar a remolc
Albert Dasí
19.01.2010
-
Balagan
Andreu Barnils
18.01.2010
-
Cesk Freixas
Xavi Sarrià
15.01.2010
-
Parlem de tecnologia? I prou?
Oriol Lladó
14.01.2010
Xavier Montanyà
02.05.2008
El frau dels Baus
Vivim una època que defuig, amb al·lèrgia visceral, reaccionària, el debat polític i ideològic profund, el compromís social i la denúncia dels abusos i de la corrupció del sistema. Això que, per mi, és una de les funcions primordials de l'art i dels mitjans de comunicació, ha estat substituït, gairebé completament, per una mena de fals 'humanisme' cristià evolucionat, de caritat i de bons sentiments. Aquest frau de continguts es fa especialment notable en els treballs creatius més subvencionats i en el catecisme dels mitjans de comunicació públics. La dictadura del mercat, construïda i permesa per la majoria, condemna a la invisibilitat tot allò que no combrega amb la flatulència contemporània conservadora.
L'obra 'Borís Godunov', de la Fura dels Baus, ara al TNC, n'és un cas exemplar. Es basa en l'assalt, el 23 d'octubre de 2002, del teatre Dubrovka de Moscou per un escamot d'unes dotzenes d'activistes txetxens que van prendre el públic per ostatge a fi de reclamar la retirada de les tropes russes del seu país. Hi havia en marxa la segona guerra de Txetxènia i milers de civils havien estat esclafats per l'aviació russa de Putin. És en aquest context que succeeixen els fets. No va ser quelcom aïllat. No és honest de descontextualitzar-ho. Després de tres dies de negociacions infructuoses, les forces de seguretat russes van intervenir-hi a trets i llançant gasos tòxics a l'interior del teatre. El resultat va ser la mort de tots els segrestadors i de gairebé dos-cents ostatges. Aquell dia Putin va ingressar victoriós a les files de la coalició antiterrorista internacional. Putin va emprar armes químiques contra ciutadans russos. La composició del gas militar no es va comunicar ni als metges. Encara ara és un misteri. La periodista Anna Politkòvskaia va escriure que Putin en persona havia triat el gas. La informació del cas és classificada. No hi ha hagut una investigació judicial exhaustiva. No s'han demanat responsabilitats pels assassinats. No s'han fet públiques les depuracions ètniques, ni la repressió antitxetxena que va venir després. Us recomano el llibre 'La Rusia de Putin' (Debate, 2005) de la periodista assassinada, Anna Politkòvskaia. Aquest era el panorama.
La Fura dels Baus, en canvi, diu que s'inspira en aquells fets (espectaculars, sí), però: 'hem volgut allunyar-nos també de qualsevol concreció política i geogràfica. No volem parlar d'uns terroristes en particular, sinó de conceptes universals, que són inherents a l'ésser humà de qualsevol època: la lluita pel poder, la violència com a mètode per imposar unes idees i la corrupció de les estructures de poder que acaba castigant sempre víctimes innocents... Així, el nostre "Borís Godunov" pretén apropar l'espectador, des del terreny de les emocions, a un tema que ens preocupa a tots, el terrorisme.' Doncs bé, el seu 'Borís Godunov' (no entenc quin lligam hi veuen, entre Godunov i l'assalt txetxè al teatre) no s'allunya de tots els fets, sinó de la meitat: esquiva i ignora l'actitud de Vladímir Putin i de les forces de seguretat responsables de la matança final, fet que, per mi, hauria de ser l'epicentre de la reflexió. Contràriament, ens mostra uns 'terroristes' eixelebrats, messiànics, fanàtics, quasi brutalitzats, que sempre criden i tenen un grau zero en capacitat d'anàlisi política. Els diàlegs són banals, sense capacitat reflexiva, cosa insòlita en una situació dramàtica límit, entre la vida i la mort, la raó i la força, la desesperació i el càlcul, la violència de l'oprimit i la resposta del poder. És una trama simplista, gairebé frívola, en què els activistes són clarament els dolents (i molt!) i el poder queda, per absència, pràcticament absolt de tota responsabilitat. A Putin, li agradarà molt aquesta obra. No tindran cap dificultat per a representar-la a Moscou. Però no els recomano que ho provin a Txetxènia. Aquests nois de la Fura m'agradaven més quan anaven conills, empastifats de pintura, i tiraven bombones de butà. És clar que, des d'aleshores, han estat els bufons de totes les grans festes del poder (Olimpíades, Fòrums...), i això marca. Et fa tornar reflexiu, intel·lectual i compromès. Tal com dicta el poder. Salta a la vista.
Editorial
-
La manera de guanyar importa
Vicent Partal
27.07.2015
-
La fi de Pujol i la fi de la Catalunya autònoma
Vicent Partal
25.07.2015
-
7 contra 155?
Vicent Partal
24.07.2015
-
El 155 o l'evidència de la desesperació
Vicent Partal
23.07.2015
-
Rajoy i els conceptes més elementals
Vicent Partal
22.07.2015
-
Anem a totes
Vicent Partal
21.07.2015
-
Ciutadans contra el(s) valencià(ns)
Vicent Partal
20.07.2015
-
Contra la revolució
Vicent Partal
17.07.2015
-
Les tres explicacions que no entendran mai
Vicent Partal
16.07.2015
-
Setanta-cinc dies per a treballar tots com bojos
Vicent Partal
15.07.2015
-
Bones vibracions…
Vicent Partal
14.07.2015
-
Turbulències, també a Podem
Vicent Partal
13.07.2015
-
Lleida és un gran exemple
Vicent Partal
10.07.2015
-
I ara un parell de preguntes
Vicent Partal
09.07.2015
-
Entre Irlanda i la CUP
Vicent Partal
08.07.2015
-
(In)justícies
Vicent Partal
07.07.2015
-
La democràcia té límits?
Vicent Partal
06.07.2015
-
Persistència per a guanyar
Vicent Partal
05.07.2015
-
Sumar
Vicent Partal
03.07.2015
-
L’embolic d’Iceta amb el 9-N
Vicent Partal
02.07.2015
-
Contra la 'llei mordassa'
Vicent Partal
01.07.2015
-
Europa, en perill
Vicent Partal
30.06.2015
-
A les vostres mans
Vicent Partal
29.06.2015
-
La trampa
Vicent Partal
26.06.2015
-
El retorn de la Generalitat
Vicent Partal
25.06.2015