Opinió
-
Com a dada...
David Fernàndez
15.02.2010
-
Que tinguem sort!
Juli Peretó
12.02.2010
-
Dos mil 10
Josep Albinyana
10.02.2010
-
Salinger
Andreu Barnils
09.02.2010
-
‘Perquè tu ho vals’
Marta Rojals
08.02.2010
-
Cabanyal, any zero
Albert Dasí
02.02.2010
-
Cabanyal
Xavi Sarrià
29.01.2010
-
Gent de la 'seva'
Marta Rojals
25.01.2010
-
TeDeTe
Josep Albinyana
22.01.2010
-
Prou d'anar a remolc
Albert Dasí
19.01.2010
-
Balagan
Andreu Barnils
18.01.2010
-
Cesk Freixas
Xavi Sarrià
15.01.2010
-
Parlem de tecnologia? I prou?
Oriol Lladó
14.01.2010
Xavier Montanyà
25.02.2008
Euskadi, estat d’excepció constitucional
No em sorprèn l’alegria amb què la classe política nacionalista ha acollit la independència de Kosovë, sobretot tenint en compte l’actitud del govern espanyol. El parlament ha estat a punt de fer una declaració de bones intencions. Tan eficaç, probablement, com la del traçat de l’AVE. Per contrast, em causa una gran perplexitat el silenci institucional, gairebé generalitzat, còmplice, sobre el clima d’estat d’excepció constitucional que viu Euskadi. M’inquieta aquest mutisme de la majoria dels polítics que es diuen democràtics, siguin nacionalistes o no, com a integrants d’entitats socials anomenades partits, o com a representants electes del poble, anomenats diputats.
A Euskadi, de fa anys, es duen a terme accions judicials, d’escassa base legal, cosa que sovint es fa evident al cap del temps. Hi ha empresonats amb acusacions que, si no són falses o sense proves, voregen l’entelèquia, organitzacions polítiques il·legalitzades, contradiccions flagrants entre les decisions del Tribunal Suprem i les del jutge Baltasar Garzón, denúncies de tortura no investigades, Egunkaria tancat des de fa cinc anys sense judici, etc. Fa pocs dies, una comissió de 300 advocats internacionals, després d’estudiar el cas 18/98, que ha condemnat 47 persones a més de 525 anys de presó (pena superior a la sol·licitada per la Fiscalia) en denunciava un munt d’irregularitats, la intenció política de la sentència i la vulneració de drets fonamentals que se’n deriva. La segona conclusió de l’informe diu: ‘L’acusació mantinguda pel jutge instructor, Baltasar Garzón, se sustenta en una particular interpretació de la realitat històrica, política i social del moviment independentista basc, només explicable en termes de prioritat política i de l’interès mediàtic que han caracteritzat les seves actuacions. Aquesta teoria es va obrir pas a l’Audiència Nacional a costa de la inhabilitació dels magistrats de la Secció 4ª, que no compartien la seva interpretació dels fets i que consideraven la seva teoria "sense fonament racional"'. Mentre passa tot això, i es denuncia internacionalment (potser per això el Tribunal Suprem discrepa de Garzón, per por de l’acció de la Justícia Internacional), els partits polítics catalans miren a Kosovë. No investiguen, no pregunten, no volen saber, i així, de retruc, permeten la violació impune dels drets fonamentals dels bascos. Callen per prudència, per correcció política o per què fan campanya? Si fos així, desobeirien la seva intocable constitució, negligint la defensa dels drets fonamentals dels ciutadans. Callen perquè hi estan d’acord? No ho sé. Sigui com sigui, el resultat és que col·laboren en la perpetuació d’una situació que podríem qualificar d’estat d’excepció constitucional.
El filòsof italià Giorgio Agamben ha escrit que la declaració de l’estat d’excepció ha estat substituïda progressivament per una generalització sense precedents del paradigma de la seguretat com a tècnica habitual de govern. L’estat d’excepció, afirma, constitueix una terra de ningú entre el dret públic i el fet polític, i entre l’ordre jurídic i la vida. I conclou: ‘l’estat d’excepció es presenta com la forma legal d'allò que no pot tenir forma legal'. Vist això que passa a Euskadi, i el silenci dels partits i de les institucions democràtiques, sembla que ja no cal declarar l’estat d’excepció atenint-se a uns supòsits determinats i comprovables. La democràcia espanyola pot desactivar-se en qualsevol moment, quan el poder ho cregui oportú? Sempre comptarà amb la complicitat del silenci dels polítics electes i dels seus mitjans de comunicació? És com si la modèlica transició, la constitució i la trama jurídica que han generat, portessin implícit un mecanisme invisible que trava les peces, que paralitza el sistema democràtic, que l’anul·la. Vivim en un estat d’excepció permanent?
Editorial
-
La manera de guanyar importa
Vicent Partal
27.07.2015
-
La fi de Pujol i la fi de la Catalunya autònoma
Vicent Partal
25.07.2015
-
7 contra 155?
Vicent Partal
24.07.2015
-
El 155 o l'evidència de la desesperació
Vicent Partal
23.07.2015
-
Rajoy i els conceptes més elementals
Vicent Partal
22.07.2015
-
Anem a totes
Vicent Partal
21.07.2015
-
Ciutadans contra el(s) valencià(ns)
Vicent Partal
20.07.2015
-
Contra la revolució
Vicent Partal
17.07.2015
-
Les tres explicacions que no entendran mai
Vicent Partal
16.07.2015
-
Setanta-cinc dies per a treballar tots com bojos
Vicent Partal
15.07.2015
-
Bones vibracions…
Vicent Partal
14.07.2015
-
Turbulències, també a Podem
Vicent Partal
13.07.2015
-
Lleida és un gran exemple
Vicent Partal
10.07.2015
-
I ara un parell de preguntes
Vicent Partal
09.07.2015
-
Entre Irlanda i la CUP
Vicent Partal
08.07.2015
-
(In)justícies
Vicent Partal
07.07.2015
-
La democràcia té límits?
Vicent Partal
06.07.2015
-
Persistència per a guanyar
Vicent Partal
05.07.2015
-
Sumar
Vicent Partal
03.07.2015
-
L’embolic d’Iceta amb el 9-N
Vicent Partal
02.07.2015
-
Contra la 'llei mordassa'
Vicent Partal
01.07.2015
-
Europa, en perill
Vicent Partal
30.06.2015
-
A les vostres mans
Vicent Partal
29.06.2015
-
La trampa
Vicent Partal
26.06.2015
-
El retorn de la Generalitat
Vicent Partal
25.06.2015