Opinió
-
Jordi, el barber tunisià
Xavier Montanyà
24.11.2010
-
Perill al delta del Níger
Xavier Montanyà
17.11.2010
-
Santa i Catalana Hòstia
Xavier Montanyà
09.11.2010
-
Carta al director del Museu d'Història de Catalunya
Xavier Montanyà
03.11.2010
-
Ens prenen per imbècils?
Xavier Montanyà
27.10.2010
-
L’any de la visita del papa
Xavier Montanyà
20.10.2010
-
Dels Banana Boys als Pink Flamingos
Xavier Montanyà
13.10.2010
-
Sospitosos habituals
Xavier Montanyà
07.10.2010
-
Guillem, un any més
Xavi Sarrià
16.04.2010
-
El Twitter de Joan Fuster
Josep Albinyana
07.04.2010
-
Primaveres
Marta Rojals
06.04.2010
-
Flux i reflux del talent
Juli Peretó
30.03.2010
-
Jo abans prenia notes
Oriol Lladó
29.03.2010
Andreu Barnils
03.05.2015
Elon Musk ens entra pel terrat
El físic i home de negocis Elon Musk va presentar dijous passat a Califòrnia (EUA) les seves bateries solars. Combinades amb plaques solars podrien permetre de consumir energia provinent del sol les vint-i-quatre hores del dia. De dia, funcionaríem amb les plaques i les bateries es carregarien. De nit, funcionarien elles. Les bateries d'Elon Musk fan 1,3 metres d'alçada, uns 20 centímetres d'amplada i pesen 100 quilograms. Una mena de neveres, amb el nom de PowerWalls, 'parets d'energia'. Costen 3.500 dòlars. Les bateries pensades per a empreses són molt més grosses i molt més cares. Aquí l'operació és de màrqueting: Musk ens vol vendre un producte, i a mi ja m'està bé. I tant, que m'està bé.
La presentació de Musk va durar només vint minuts (vídeo) i és, per mi, espectacularment ben feta. Ven un somni, i és un somni que compro, fa molts anys que el compro: el final del monopoli de les elèctriques. En el seu somni, en comptes de ser grans centrals elèctriques, les que generin energia, aquesta es generaria al terrat dels edificis. Tots nosaltres tindríem plaques solars dalt del terrat i dins les cases, les bateries. El seu somni és el final del petroli i el gas transformats en electricitat i el començament del viure del sol amb plaques al terrat. Jo pronostico una batalla campal en aquests terrats. De fet, ara mateix Musk cobra el lloguer de la placa solar i veurem si els propietaris dels edificis s'inventen conceptes nous per al lloguer del terrat on ha d'anar la placa. El mercat immobiliari pujarà cap a dalt. Vull dir que Musk no diu adéu a l'actual sistema econòmic. Però sí a l'energètic: direm adéu al petroli, gas i més carburants gràcies també a gent com Elon Musk.
Un futur sense cables elèctrics creuant països. Un país sense cables elèctrics ni sistemes centralitzats. Veïns amb plaques al terrat. Si el capitalista de les renovables Elon Musk guanyarà la batalla a les elèctriques, les seves centrals, els seus monopolis, s'haurà de veure. A l'estat espanyol, per exemple, la llei castiga els que generen energia renovable. Veurem quin és l'impacte d'aquestes bateries a l'estat.
Quin home, el senyor Musk! Nascut a Sud-àfrica, fill de canadenca, se'n va anar del país per evitar el servei militar del govern racista d'aleshores. Va aixecar PayPal, el sistema de pagament electrònic que fan servir milions de persones a la xarxa. També treballa en els coets de segona mà. Els coets de l'espai, l'únic mitjà de transport que no serà elèctric en el futur, segons ells, i una altra de les seves obsessions. Els coets i les seves solucions. Ara el gran problema és que resulten molt cars. Solució de Musk? Reutilitzar-los. Fer que les peces que el coet va abandonant per l'espai tornin a la Terra, i puguin tornar a posar-se en òrbita immediatament. Quant als cotxes elèctrics, va començar amb models de cent mil dòlars, per a rics conscienciats; ja n'ha llançat el model de cinquanta mil dòlars i té previst de presentar el model de trenta-cinc mil dòlars aviat. Hi ha dos estats nord-americans coberts amb prou estacions de recàrrega dels cotxes elèctrics i la ruta Nova York-Los Angeles també és a punt.
Ara Elon Musk ens entra pel terrat i ja el tenim al menjador, on ens col·loca una bateria hiperplana per a evitar les centrals elèctriques i escalfar-nos amb el sol. Bateria que no ha patentat, com ja va fer amb els cotxes elèctrics: ofereix la seva tecnologia a les altres empreses.
Editorial
-
La manera de guanyar importa
Vicent Partal
27.07.2015
-
La fi de Pujol i la fi de la Catalunya autònoma
Vicent Partal
25.07.2015
-
7 contra 155?
Vicent Partal
24.07.2015
-
El 155 o l'evidència de la desesperació
Vicent Partal
23.07.2015
-
Rajoy i els conceptes més elementals
Vicent Partal
22.07.2015
-
Anem a totes
Vicent Partal
21.07.2015
-
Ciutadans contra el(s) valencià(ns)
Vicent Partal
20.07.2015
-
Contra la revolució
Vicent Partal
17.07.2015
-
Les tres explicacions que no entendran mai
Vicent Partal
16.07.2015
-
Setanta-cinc dies per a treballar tots com bojos
Vicent Partal
15.07.2015
-
Bones vibracions…
Vicent Partal
14.07.2015
-
Turbulències, també a Podem
Vicent Partal
13.07.2015
-
Lleida és un gran exemple
Vicent Partal
10.07.2015
-
I ara un parell de preguntes
Vicent Partal
09.07.2015
-
Entre Irlanda i la CUP
Vicent Partal
08.07.2015
-
(In)justícies
Vicent Partal
07.07.2015
-
La democràcia té límits?
Vicent Partal
06.07.2015
-
Persistència per a guanyar
Vicent Partal
05.07.2015
-
Sumar
Vicent Partal
03.07.2015
-
L’embolic d’Iceta amb el 9-N
Vicent Partal
02.07.2015
-
Contra la 'llei mordassa'
Vicent Partal
01.07.2015
-
Europa, en perill
Vicent Partal
30.06.2015
-
A les vostres mans
Vicent Partal
29.06.2015
-
La trampa
Vicent Partal
26.06.2015
-
El retorn de la Generalitat
Vicent Partal
25.06.2015