Opinió
-
L'últim dia que vam fer d’Espanya
Marta Rojals
03.06.2014
-
La cara lletja del rei d'Espanya
Andreu Barnils
03.06.2014
-
El PIB, més brut que mai
Andreu Barnils
01.06.2014
-
En defensa de la nostra escola
Xavi Sarrià
30.05.2014
-
Senyor Navarro, sobretot, no dimiteixi
Pere Cardús
29.05.2014
-
El que puc fer amb un premi literari
Joan-Lluís Lluís
28.05.2014
-
Volem volar
Marta Rojals
26.05.2014
-
Bienvenue en Catalogne
Andreu Barnils
25.05.2014
-
Gràcies
Xavi Sarrià
22.05.2014
-
Què volen, violència?
Pere Cardús
22.05.2014
-
Twitter no és cap barra de bar
Marta Rojals
20.05.2014
-
Grans ironies històriques
Andreu Barnils
18.05.2014
-
Més enllà del Castor
Xavi Sarrià
16.05.2014
Marta Rojals
17.06.2014
'N'hi ha que haver-hi' més hores de castellà
Som a la Universitat Politècnica de Catalunya, on tres alumnes d'arquitectura es disposen a fer el primer treball en grup. Es coneixen poc, i quan una demana de fer-lo en castellà (perquè el català parlat, 'vale', però escrit li costa), les altres dues es posen l'uniforme de servei públic sense protestar gaire: se senten competents, i ho són, per a redactar-lo en l'idioma del Ministerio de Fomento, i és així com escriuran 'alcorque' on haurien posat 'escocell' i 'vierteaguas' on haurien escrit 'escopidor'. I tot perquè la companya que vol prescindir d'aprendre què és un escocell o un escopidor no passi ànsia. D'això fa vint anys, i en podríem treure moltes i tristes conclusions. Vosaltres mateixos.
Aquestes tres alumnes havien estat educades en la immersió i es catalanoparlaven mútuament, cadascuna amb la seua variant: 'upper-diagonal', central i nord-occidental. Una venia de l'ensenyament privat barceloní, i dues del públic de comarques. D'aquestes dues, una ha esdevingut professora d'alumnes que també vénen de la immersió i no gosa restar-los punts si fan faltes perquè els quedaria la nota negativa. L'última de l'anècdota és servidora, que ara mateix es disposa a recuperar una notícia antiga que encara no ha pogut oblidar: fa un any, la meitat dels alumnes de magisteri de la Universitat de Lleida havien suspès el català per 'excés de faltes d'ortografia'. La segona part seria que, a aquests futurs mestres, els en deixen fer, no com a nosaltres quan anàvem a l'institut. Continuem: sobre això, una docent de la Facultat de Formació del Professorat de la UB admetia al 3/24 que si ells no fossin flexibles amb els criteris lingüístics 'el 60% dels alumnes o potser el 80% podrien suspendre'. Paraules d'una docent de docents.
Tot això passa en un país on els mitjans de comunicació lloguen parladors que diuen 'improvitzar', 'decepcionar' i 'pujar i baixar impostos' i que després fan de professors universitaris. Mitjans que troben normal de convidar opinaires que diuen que 'n'hi ha que haver-hi' més classes en castellà perquè és el 'reflexe llingüístic' de la societat, i que els admeten lliçons i diagnòstics sobre la salut del català. Si aquesta tolerància no és la flexibilitat que dèiem al paràgraf anterior, jo no sé què és. Només hi ha una situació lingüística en què els catalans no som flexibles: a l'hora d'acceptar que hàgim dit o escrit una cosa malament. Com vam apuntar en un article semblant, el nostre país deu ser l'únic del món on l'excel·lència lingüística és penalitzada, si no ridiculitzada.
Tot plegat ve a tomb de la cançó que la consellera Rigau dedica sistemàticament als deliris de les 'cinc famílies', militants, per cert, de partits catalanòfobs. Aquestes que consideren els seus fills com una mena d'incapaços mentals i culpen el sistema educatiu de la incapacitat que els atribueixen. La cançó diu que la immersió garanteix que tots els alumnes acabin l'ensenyament obligatori amb igualtat de competències en la llengua pròpia i en l'altra, la que 'nunca fue lengua de imposición'. I servidora, que encara no ha aconseguit lliurar cap article net de faltes i incorreccions, pensa que ja ens agradaria que fos veritat. Tret que, novament, també siguem flexibles amb el significat de 'competència', i, per extensió, amb el de 'llengua pròpia' i llengua 'que mai no fou d'imposició'.
Editorial
-
La manera de guanyar importa
Vicent Partal
27.07.2015
-
La fi de Pujol i la fi de la Catalunya autònoma
Vicent Partal
25.07.2015
-
7 contra 155?
Vicent Partal
24.07.2015
-
El 155 o l'evidència de la desesperació
Vicent Partal
23.07.2015
-
Rajoy i els conceptes més elementals
Vicent Partal
22.07.2015
-
Anem a totes
Vicent Partal
21.07.2015
-
Ciutadans contra el(s) valencià(ns)
Vicent Partal
20.07.2015
-
Contra la revolució
Vicent Partal
17.07.2015
-
Les tres explicacions que no entendran mai
Vicent Partal
16.07.2015
-
Setanta-cinc dies per a treballar tots com bojos
Vicent Partal
15.07.2015
-
Bones vibracions…
Vicent Partal
14.07.2015
-
Turbulències, també a Podem
Vicent Partal
13.07.2015
-
Lleida és un gran exemple
Vicent Partal
10.07.2015
-
I ara un parell de preguntes
Vicent Partal
09.07.2015
-
Entre Irlanda i la CUP
Vicent Partal
08.07.2015
-
(In)justícies
Vicent Partal
07.07.2015
-
La democràcia té límits?
Vicent Partal
06.07.2015
-
Persistència per a guanyar
Vicent Partal
05.07.2015
-
Sumar
Vicent Partal
03.07.2015
-
L’embolic d’Iceta amb el 9-N
Vicent Partal
02.07.2015
-
Contra la 'llei mordassa'
Vicent Partal
01.07.2015
-
Europa, en perill
Vicent Partal
30.06.2015
-
A les vostres mans
Vicent Partal
29.06.2015
-
La trampa
Vicent Partal
26.06.2015
-
El retorn de la Generalitat
Vicent Partal
25.06.2015