Opinió

 

<79/169>

Vicent Partal

26.11.2010

Propaganda i vots

Han estat quinze dies llargs. De fet, han estat setmanes i mesos massa llargs. Esgotadora i plena de paranys ha estat la campanya que s'acaba avui. I diumenge les escenificacions estudiades i controlades, els blocs electorals, els cara a cara no fets o les enquestes que proven d'encarrilar el vot ja no valdran. Només valdrà cada papereta que entrarà a l'urna.

A cada campanya, em fa més l'efecte que la professionalització de la política arriba al paroxisme en les campanyes electorals. Ahir vam veure, i avui hi tornarem, esforços molt notables de propaganda de tothom: no se n'escapa ningú. Asseguts davant el Twitter o plantats davant la televisió, diríem que el país sembla adés una cosa, adés una altra. Diumenge al vespre veurem, i ho comprovarem, fins a quin punt la campanya fa, fabrica, el país i fins a quin punt el país es resisteix a la campanya.

Sigui com sigui, és evident que tota aquesta tècnica mercantil fa efecte. Però no tant. No necessàriament. I segur que no ho pot canviar tot. La propaganda és una part essencial de les nostres societats, però és la pròpia consciència, la decisió de cadascun de nosaltres, que els dóna forma. Diumenge no ho oblidem.

Mail Obert