Un dels cavalls de batalla dels sectors espanyolistes més durs és la immersió lingüística. Les campanyes per posar fi a aquest procés vénen de lluny i la imposició de la tercera hora de castellà ha estat vista des de Catalunya com un intent més d'erosionar el model educatiu i lingüístic català.
El fet que la llengua docent sigui el català no s'ha traduït, però, en un ús menor del castellà entre l'alumnat, com ho consigna un estudi de l'any 2006 del Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu. L'informe alerta que hi ha un retrocés progressiu del català com a llengua d'escolarització primària. En els usos individualitzats, a més, el castellà s'imposa al català com a idioma vehicular als patis de les escoles i, fins i tot, arriba a imposar-se dins de les aules. El nombre d'alumnes que s'adrecen als professors en castellà arriba al 94 per cent en escoles on els alumnes catalanoparlants són un 30 per cent del total.
Tampoc és cert que els alumnes catalans no dominin el castellà. Segons l'estudi, el coneixement de la llengua castellana de l'alumnat de Catalunya és igual que el de la mitjana d'Espanya, tant al final de l'educació primària com de l'ESO. La immersió ha normalitzat la comprensió del català, però la partida de l'ús social la guanya el castellà.