Un objecte de fusta afuat als extrems que els jugadors han de fer saltar alternativament picant-lo a la punta perquè no deixi d'estar en moviment: el bòlit o vèlit, com també és conegut en alguns llocs s'ha convertit en la imatge corporativa del centre d'art contemporani de Girona, dissenyada per l'estudi Lamosca, per la facilitat de pronúncia del nom, per la seva indiscutible catalanitat, però sobretot perquè serveix d'«excel·lent metàfora per a un centre dinàmic, en moviment constant, que requereix, com el joc, participació i diàleg per a una bona dialèctica», va explicar ahir la directora del centre, Rosa Pera, en la presentació de la primera programació del Bòlit, que continuarà tenint la Sala de la Rambla i la capella de Sant Nicolau com a seus provisionals, mentre no existeixi l'edifici de nova planta que s'ha de construir al solar de les antigues casernes. L'alcaldessa, Anna Pagans, ja va anunciar que les obres van per llarg, perquè no és previst que comencin abans del 2010 o el 2011, però Rosa Pera va insistir que per al Bòlit tan important com l'espai físic és l'elaboració d'«un discurs coherent i fort», el procés mateix de definició, que troba el seu reflex, «una picada d'ullet», en el títol de l'exposició que dijous que ve, dia 10, inaugurarà la programació del centre (19.30 h), En construcció. Receptes des de la carència, la ubiqüitat i l'excés, en realitat quatre propostes visuals, vinculades a l'arquitectura, la literatura i el cinema, repartides en tres espais de la ciutat i unides per l'ús de les noves tecnologies, la interacció amb el territori i «la voluntat de crear una narrativa des del fragment». Santiago Cirugeda, autor del controvertit Niu al sostre de les antigues Sales Municipals, representarà la carència amb una retrospectiva dels treballs realitzats a Castelló o a Sevilla amb què ha obert el debat sobre la gestió i l'ús dels espais públics, com el que li ha permès construir el Niu gironí, que es convertirà, va anunciar ahir Pera, en un estudi destinat a artistes internacionals convidats per desenvolupar-hi treballs d'investigació. L'artista canadenca Michelle Teran encarnarà la ubiqüitat amb una altra selecció retrospectiva, a la capella de Sant Nicolau, que posa l'accent en les escenes ocultes que revela el xoc entre l'espai públic i l'espai privat, com ara les càmeres de vigilància. La directora de Bòlit va remarcar la influència d'escriptors experimentals com ara Raymond Queneau o Georges Pérec en la reflexió de Teran. El figuerenc Jordi Mitjà, per la seva banda, apuntarà a l'excés a través d'un documental i una instal·lació, també a Sant Nicolau, en què treballa sobre el pensament acumulatiu a partir de la malaltia coneguda com la síndrome de Diògenes, segons Pera, «la construcció compulsiva d'una segona pell que protegeix les persones». El col·lectiu Derivart estrenarà, amb les instal·lacions El Burbujómetro i Casastristes.org, relacionades amb la bombolla immobiliària i els habitatges en desús, un espai habilitat a la sala petita de la Rambla i batejat com Dadespai: serà el centre de documentació provisional de Bòlit, partint d'una donació de material bibliogràfic del Macba, i servirà també com a espai d'informació perquè l'«usuari» i Rosa Pera remarca el terme en oposició a visitant, que descarta perquè no es confongui amb embadaliment i passivitat conegui el procés creatiu dels artistes programats pel centre d'art a través de material de vídeo i d'arxiu. Els muntatges estaran oberts fins a l'11 de gener, i se n'editarà un catàleg. La directora, a qui el secretari general de Cultura, Lluís Noguera, va agrair «la passió i la professionalitat amb què ha fet anar tothom de bòlit per tirar endavant un projecte modèlic», va dir que Bòlit potenciarà la recerca i la producció, buscant la complicitat, en especial, dels artistes locals i incentivant la participació ciutadana.
El centre gironí vol apostar també pel disseny gràfic, de manera que cada temporada encarregarà a un creador diferent la imatge de la programació vigent, des dels pòsters als targetons; aquest primer curs, la dissenyadora escollida és la figuerenca Carolina Trèbol. Pel que fa a les activitats paral·leles, el mateix dia de la inauguració d'En construcció, els tres artistes i els membres de Derivart participaran en una conferència de presentació del web de Bòlit al Col·legi d'Arquitectes (19 h). El 18 d'octubre, al Cinema Truffaut, apadrinarà també la creació de la revista digital Adeumateria, una plataforma independent per a la reflexió teòrica sobre l'art del present que s'estrena, justament, amb un número dedicat a la necessitat dels centres d'art contemporani i a la fi de la polaroid com a suport fotogràfic. El mateix dia hi haurà una taula rodona amb Nekané Aramburu i Yolanda Romero, i Jordi Mitjà proposarà un cicle de cinema relacionat amb el seu Espai Diògenes.