| |||||
|
dimarts, 26 de juny de 2007 > El metro atreu 15.000 viatgers cada dissabte a la nit els dos primers mesos
La demanda i el funcionament demostren que el servei és viable però no té la continuïtat asseguradaXAVIER MIRÓ. Barcelona El metro de nit les matinades de diumenge i de les vigílies de festiu té demanda i funciona bé, però no és un servei adoptat de manera definitiva perquè mantenir la circulació de trens ininterrompudament tots els caps de setmana suposa que les operacions de manteniment i neteja s'han d'ajustar a la resta de dies de la setmana. Els responsables de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), de Transports Metropolitans (TMB) i de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) recorden que es tracta d'una prova pilot i ningú encara no ha decidit implantar-ho definitivament. No descarten fer marxa enrere si es conclou que no es pot fer tot l'any.
Al voltant de quinze mil persones utilitzen el metro i els FGC les nits de dissabte a diumenge des que el servei s'ha posat en funcionament, ja fa dos mesos. Del 14 d'abril al 16 de juny s'han registrat 349.972 viatges en la franja entre les dotze de la nit i les set del matí, un 46% més dels que tenia el servei que finalitzava a les dues de la matinada i que no es reprenia fins a les cinc. De fet, entre les dues i les cinc de la matinada s'ha concentrat la majoria de l'increment, amb 306.816 viatges més. Els primers dos mesos de prova, el servei de metro de nit l'han fet servir al voltant de 15.000 persones, tenint en compte que la gran majoria se suposa que fan viatge d'anada i de tornada, i que s'ha comptabilitzat una mitjana de 31.701 validacions de bitllet. Aproximadament la meitat d'usuaris, uns 8.000, han utilitzat el mateix servei les matinades de les vigílies de festiu. En només dos mesos s'han assolit les previsions d'increment que s'havien fet per als sis mesos de prova, tal com admet el director general de Transport Terrestre de la Generalitat, Manuel Villalante. El reforçament de la seguretat i el comportament cívic dels usuaris han demostrat que el servei nocturn funciona normalment i sense incidències remarcables. Tècnicament també ha funcionat amb normalitat després de l'esforç de reorganització del calendari laboral de les plantilles de TMB i FGC, i dels serveis de neteja i manteniment. Tot faria pensar que, si s'està disposat a assumir el cost d'1,3 milions d'euros de despesa ordinària que suposa aquest servei, el metro de nit ja no té marxa enrere. Però ni els responsables de la Generalitat, ni els de l'ATM, ni els de TMB no ho asseguren. No serà fins al setembre quan, en vista dels resultats dels primers cinc mesos, els responsables polítics de la mesura decidiran si aquesta prova pilot no deixa de ser una prova o si es converteix en un servei definitiu. «Les xifres animen a continuar. Tècnicament i operativament s'ha vist que era viable però la decisió no està presa» afirma Villalante. Més incerta és encara l'ampliació del servei ininterromput de metro les nits de divendres, tal com ja ha defensat més d'un cop l'alcalde de Barcelona. El conseller delegat de TMB, Constantí Serrallonga, explica que ampliar el servei als divendres requereix un anàlisi afegida perquè l'experiència que s'està provant a Barcelona «és un fet singular a Europa, un servei poc freqüent». La setmana que hi ha un festiu de dilluns a divendres, el metro de nit perd amb la de dissabte dues nits per poder fer la neteja i sobretot el manteniment de vies i electrificació, així com la posada a punt de nous combois. Si Nova York, per exemple, pot prestar sense cap limitació el servei de nit és perquè disposa d'una xarxa de túnels duplicada, de manera que es pot fer el manteniment en un túnel i alhora oferir el servei en l'altre. «Però el metro de Barcelona no està pensat per a aquest objectiu», explica Serrallonga, que alerta que en la xarxa barcelonina només es disposa de tres hores diàries útils per al manteniment i la neteja. |
NOTÍCIES RELACIONADES |
>L'èxit del metro nocturn no en garanteix la continuïtat >L'èxit del metro nocturn no en garanteix la continuïtat |
|