| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dimarts, 13 de maig de 2025


dimecres, 8 de desembre de 2004
>

Els orfebres de l'art

Una exposició a la Fontana d'Or repassa les peces dels joiers Masriera durant un segle

LAURA PORTAL . Girona
Els Masriera. Un segle de joieria i orfebreria és l'exposició que a la Fontana d'Or, sota l'organització de la Fundació Caixa de Girona, fa un repàs exhaustiu de la tasca d'aquesta nissaga de joiers des de 1838 fins a la postguerra. Aquesta exposició serà itinerant i està previst que es pugui veure a París i Tòquio. Els Masriera van ser considerats uns dels joiers més prestigiosos a Catalunya i a Europa i l'obra d'aquests orfebres de l'art va destacar especialment a principis del segle XX.


+ Un fermall de 1913-1915 d'or, diamants, robins i esmalt finestrat i, a baix, un penjoll de 1911-1913 d'or, diamants i perles.  Foto: EL PUNT

L'exposició, que es pot veure fins al 16 de gener a la planta preromànica i a la dels arcs del Centre Cultural Caixa de Girona-Fontana d'Or, fa un recorregut cronològic per la producció que va sortir dels tallers Masriera de Barcelona i que actualment segueixen els tallers Bagués. Art, tècnica i societat són els eixos en què es basa la mostra, que ha estat comissariada per Pilar Vélez, historiadora de l'art i especialista en arts decoratives i industrials dels segles XIX i XX. Les peces procedeixen de col·leccions públiques i majoritàriament privades de Catalunya, Madrid, Saragossa i València. Sobretot hi ha joies femenines i masculines, en bona part inèdites. També s'hi poden trobar peces d'orfebreria civil i religiosa i argenteria. La mostra es divideix en quatre àmbits. El primer, L'harmonia entre l'art i la indústria (1838-1889), es dedica als inicis dels tallers Masriera i s'hi pot veure bàsicament orfebreria commemorativa. El segon, La joia d'art (1890-1915), se situa en el modernisme i s'hi poden veure les introduccions fetes per Lluís Masriera amb tècniques com el plique-à-jour o esmalt finestrat, que es caracteritza per les transparències i els colors tan típics de la joieria modernista catalana i de l'Art Nouveau internacional. S'hi poden veure joies simbolistes amb figures de fades, libèl·lules o flors. És segurament l'etapa més brillant dels tallers. El tercer àmbit, Entre el decorativisme i la modernitat (1916-1939), correspon a l'Art Déco i coincideix amb la fusió entre els Masriera i els Carreras, una altra nissaga de joiers barcelonins, al 1915. S'hi presenta una col·lecció d'argenteria domèstica. Finalment, l'exposició es clou amb De la postguerra a l'actualitat amb una mostra d'objectes de caire litúrgic. Amb motiu de l'exposició també es presenta el catàleg que, segons va manifestar ahir el president de la Fundació Caixa de Girona, Arcadi Calzada, es convertirà en un punt de referència obligada per a tot aquell q ue es vulgui acostar a l'estudi de la joieria modernista. El llibre inclou textos del mateix Calzada, de la comissària Pilar Vélez i de Núria López-Ribalta, professora d'Esmalts de l'Escola Superior d'Art i Disseny Llotja. En el catàleg es poden veure totes les obres exposades amb la seva fitxa tècnica corresponent, així com els dissenys previs per fer les joies. Arran de l'exposició es faran una sèrie de conferències relacionades, com la de Núria López-Ribalta, el 16 de desembr, sobre L'esmalt al foc en la joieria i l'orfebreria.

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.
L'Agència de la Qualitat d'Internet