Carme Miralles-Guasch: “No hem sabut articular la connectivitat ferroviària a tot arreu de Catalunya”

Una conversa amb la catedràtica de Geografia Urbana a la Universitat Autònoma de Barcelona i gran experta en mobilitat

03.12.2024 19:40

La professora Carme Miralles-Guasch, catedràtica de geografia urbana a la Universitat Autònoma de Barcelona i gran experta en mobilitat, diu que la xarxa de transport públic de Catalunya arrossega una assignatura pendent: una connexió sostenible entre les ciutats mitjanes del país. “Una de les debilitats del nostre país és la infrastructura ferroviària entre les ciutats mitjanes de Catalunya. Tenim unes infrastructures ferroviàries més o menys adequades entre el centre, Barcelona, i la perifèria. En canvi, entre les ciutats mitjanes, aquests desplaçaments, aquesta connectivitat ferroviària és inexistent”, explica. No és pas igual en llocs com els Països Baixos, on hom es pot desplaçar entre ciutats sense passar per Amsterdam. “Nosaltres, això, no ho hem sabut pensar ni articular mai”, diu Miralles. Catalunya ho ha apostat tot a l’asfalt, però s’ha d’afanyar amb els raïls.

Això, és clar, no és tan sols un problema ambiental, sinó de cohesió territorial. “No vam tornar al ferrocarril la importància que havia de tenir, i hauríem tingut un país diferent, perquè el ferrocarril garanteix accessibilitat universal, o gairebé universal. I això, per a un país articulat, és molt important”, diu. La prosperitat del país les dècades vinents dependrà, en bona part, de l’agilitat amb què siguem capaços de revertir aquest dèficit. “Hauríem de començar pensant que l’articulació es dóna fora de Barcelona, en la seva àrea metropolitana, i fora de la seva àrea metropolitana. Tortosa, Reus, Manresa, la Seu d’Urgell, Martorell, fins a Girona, com ho articulem? Tenim la gran sort de tenir unes ciutats mitjanes que ja són potents i tenen molta personalitat. Només cal que articulem aquesta riquesa”, diu.

Podeu escoltar la conversa sencera a Spotify, Apple, Google i Amazon, a més de la pàgina on sou ara.

Els deures del transport metropolità

La urgència d’aquesta articulació de país no significa que tan sols calguin millores fora de l’àrea metropolitana de Barcelona. La zona més densificada del Principat també s’ha de cohesionar i d’equilibrar millor. No pas ampliant la xarxa de metro, diu Miralles, perquè cada mitjà de transport té la seva dimensió territorial, i el metro, que ha d’aturar-se tan sovint, no hauria de fer trajectes més llargs que els que fa ara. En canvi, sí que cal solucionar l’eficàcia dels trens de Rodalia entre la capital i la resta del país –tant la primera corona, com la segona i en punts molt més allunyats– i perfeccionar els ferrocarrils de la Generalitat. S’han de millorar les freqüències i els horaris, que acaben massa aviat. “Els meus amics de Reus que volen venir al teatre a Barcelona poden venir, però no poden tornar. Això és impensable. Els obliga a fer servir el cotxe”, diu.

L’altre avenç important s’hauria de fer en les bicicletes públiques, que encara no són un servei integrat de tots els municipis de l’àrea metropolitana. “Les bicicletes són un element fonamental per a les ciutats. Alguna vegada he dit que les ciutats triomfaran, o no, en relació amb el nivell d’ús de les bicicletes que tinguin, perquè la bicicleta és el transport urbà perfecte. És un transport barat, que no contamina i que triplica la velocitat del vianant”, diu. Barcelona ja ha fet la part més difícil de la feina, que era d’anar incrustant carrils bici en un teixit de carrers “hiperutilitzat”. El seu pronòstic és que l’ús de les bicicletes creixerà molt els anys vinents perquè les infrastructures creen demanda i, a mesura que es facin servir, “veurem com és un dels transports més adequats a l’espai urbà”.

La valentia de regular

A banda el transport, Miralles subratlla tres problemes nuclears a la ciutat de Barcelona que, avui, s’encreuen: la saturació de l’espai públic, la crisi de l’habitatge i la dissolució dels barris. L’entramat comunitari als barris de la ciutat es va afeblint pels preus elevats de lloguer, però també perquè s’han anat perdent molts equipaments i serveis de barri que abans apuntalaven l’estructura. Davant els qui esgrimeixen que és un problema inevitable o que no tothom pot viure a Barcelona, Miralles reivindica “el dret a la ciutat, el dret al barri, que és el dret al veïnatge, a sentir-nos part d’una comunitat”. “El mercat és una entelèquia perquè alguns hi guanyin molts diners i uns altres assumeixin totes les conseqüències negatives. Les ciutats són, també, espais de resistència”, rebla. Com en el cas del soroll i les molèsties que causa, per exemple, la proliferació de bars i terrasses, la solució exigeix tenir la valentia de regular.

Escolteu ací la resta d’episodis:

Tercera temporada

Segona temporada

Primera temporada

Recomanem

Santa Eulàlia

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho