Ada Parellada: “Ara a Barcelona hi ha una restauració de tendència i poc valenta”

Una conversa amb la cuinera del Semproniana sobre la ciutat, l’alta cuina, la pèrdua de la tradició, les cadenes i el turisme

14.01.2025 19:40

La cuinera Ada Parellada (Granollers, 1967) fa més de trenta anys que té oberts els fogons del restaurant Semproniana, a l’Esquerra de l’Eixample de Barcelona, i abans havia tingut el Petra, al Born, i el Pla dels Àngels, al Raval. En tots aquests anys, ha vist com es transformava la gastronomia a la ciutat. En l’estat actual, diu, hi ha el perill que la nostra restauració oblidi els orígens, perquè el context no facilita gens la supervivència. “La gastronomia parla de l’arrelament, de la connexió del ciutadà amb la ciutat. Ara trobo que hi ha poc arrelament amb la ciutat, poc sentiment de pertinença del veí. El veí se sent exclòs i això ho reflecteix la gastronomia, la diversitat de restaurants. És una restauració adreçada al forà. Al turista, bàsicament”, explica. És un fenomen que observa sobretot en les zones de la ciutat més pressionades pels visitants. Tot s’hi adapta, com un aparador.

El turista sol representar una demanda no necessàriament vinculada al patrimoni culinari del país on va. Això es combina amb una interrupció històrica de la transmissió d’aquest patrimoni de pares a fills. I tot plegat té un efecte de contagi. “Hi ha una restauració per a agradar. Hi ha una restauració de tendència i poc valenta, una oferta gastronòmica que agradi a tothom, transversalment, que agradi al nen i a l’avi. Per tant, no té cap mena d’interès gastronòmic, perquè és molt estàndard. És una restauració que podries trobar en qualsevol aeroport”, lamenta Parellada.

El problema és que un restaurant mitjà es troba molts entrebancs. “Els empresaris som porucs. De tu depenen moltes famílies. És molt bonic dir que tothom faci fetge amb ceba i escudella, però els comptes t’han de sortir; ja no per tu, sinó per garantir els mínims per a pagar el personal. Fas ronyons al xerès o cap i ventre i no en vens ni un, i acabes fent unes gyozes que, per no perdre l’essència, les fas de fricandó”, diu. Tot està profundament marcat per la viabilitat econòmica. “Els restaurants se’n surten com poden. Som en un moment de supervivència del model, perquè les grans cadenes s’ho van quedant tot. Els qui tenim negocis independents les passem magres per a tirar endavant. El client mana, i si vol que facis ensaladilla russa, fas ensaladilla russa, i si vol croquetes, doncs croquetes.”

Les raons per a l’optimisme

Malgrat tot, Parellada diu que no veu que el patrimoni culinari català a Barcelona es trobi en perill de mort. Una de les raons és que hi ha xefs de renom que creen tendència, diu, als quals s’ha de reconèixer la tasca de reconnectar amb la tradició. A parer seu, la constel·lació de deixebles de Ferran Adrià al Bulli ha començat a seguir aquest camí, cosa que beneficia tota la xarxa de restaurants mitjans o més petits que els volen seguir. “La revolució Adrià va ser absolutament necessària, perquè va fer que l’ofici en sortís molt enorgullit”, diu. Gràcies a aquell terratrèmol, la cuina va agafar prestigi dins els restaurants i va deixar d’estar arraconada al lloc més trist i llòbrec. Tanmateix, també en aquella època es van consolidar dos problemes: la normalització del malbaratament, en nom de l’estètica, i l’orientalització dels plats. Ara, en canvi, creu que totes dues coses s’han començat a corregir.

El moment convida a retrobar-se amb el patrimoni. “Amb les cuines foranes hem patit un enlluernament. Totes ens han semblat més ben parides, molt més sexys, que la nostra. El nostre fricandó no és bonic, té color de caca, i no queda bé a les fotografies de l’Instagram. Tant se val, valorem-lo! Estimem-lo! Suquem-hi pa! L’elit ja el sap fer bonic”, diu. Podeu escoltar la conversa sencera a Spotify, Apple, Google i Amazon, a més de la pàgina on sou ara.

Escolteu ací la resta d’episodis:

Tercera temporada

Segona temporada

Primera temporada

Recomanem

Santa Eulàlia

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho