Zones de baixes emissions: quins canvis s’apliquen el 2025?

  • En alguns municipis, els canvis encara no van acompanyats d'un règim sancionador · De mica en mica, les ZBE es van desplegant i es preveuen més restrictives els anys vinents

VilaWeb

Redacció

31.12.2024 - 20:40
Actualització: 02.01.2025 - 22:47

Aquest 2025, les zones de baixes emissions (ZBE), dissenyades per reduir l’emissió de gasos contaminants a les ciutats, es desplegaran en més municipis, però no en tots els casos aniran acompanyades de règims sancionadors. És previst que en els anys vinents les restriccions augmentin. La normativa s’estableix a partir d’una classificació entre els vehicles que tenen etiqueta ambiental i els que no. Fem un repàs dels canvis en les principals ciutats i àrees metropolitanes del país i en els municipis que tenen les novetats més destacades.

Quins vehicles poden entrar a les ZBE?

La Direcció General de Trànsit (DGT) estableix quatre distintius ambientals a partir dels quals es classifiquen els vehicles. De moment, si es té una d’aquestes etiquetes es pot entrar a les ZBE sense restriccions, i en queden exclosos els vehicles amb etiqueta A; és a dir, sense distintiu ambiental. És previst que en alguns casos les etiquetes B també quedin afectades els anys vinents. Les etiquetes permeses ara per ara són les següents:

  • 0 emissions (blava): vehicles elèctrics de bateria, elèctrics d’autonomia estesa, híbrids endollables amb més de 40km d’autonomia i vehicles de pila de combustible.
  • ECO: vehicles híbrids no endollables, híbrids endollables amb menys de 40km d’autonomia i vehicles propulsats per gas natural o liquat que compleixen amb els criteris de l’etiqueta C.
  • C (verda): vehicles de combustió que compleixen les normatives europees més recents, incloent-hi cotxes i furgonetes lleugeres de gasolina matriculades després del gener del 2006 i dièsel després de setembre de 2015.
  • B (groga): vehicles de combustió interna que compleixen normatives europees anteriors. Inclou turismes i furgonetes lleugeres de gasolina matriculades d’ençà del 2001 i dièsel d’ençà del 2006.

Barcelona

La ZBE de Barcelona també afecta municipis de l’àrea metropolitana, però n’exclou la ronda de Dalt i la ronda Litoral. Aquesta zona manté les mateixes restriccions que el 2024: no permet l’accés dels vehicles sense dret a l’etiqueta de la DGT de dilluns a divendres entre les 07.00 i les 20.00. Ara bé, hi ha deu autoritzacions excepcionals en un any.

Quant a l’àrea metropolitana, els ajuntaments del Prat de Llobregat, Sant Boi de Llobregat, Gavà, Cerdanyola del Vallès, Viladecans i Barberà del Vallès van preveure d’emetre sancions a partir d’avui, de manera que s’afegeixen als altres municipis que ja les apliquen.

Les zones afectades són els nuclis urbans dels municipis i l’horari establert és de dilluns a divendres laborables de 07.00 a 20.00. L’aplicació incorporarà moratòries per a cotxes, motocicletes i vehicles industrials, i també exempcions per a les rendes més baixes i professionals a punt de jubilar-se que necessitin el cotxe per a la feina.

València

La ZBE a València s’aplicarà durant el 2025 únicament de manera informativa, sense sancions. En canvi, el 2026, els vehicles que no tinguin l’etiqueta ambiental i vagin a la ciutat de València des d’altres demarcacions, no podran entrar-hi. Fins el primer de desembre no començarà la fase sancionadora. La zona afectada està delimitada per la ronda Nord, l’avinguda dels Tarongers, el carrer Serreria i el bulevard Sud. Entre les exempcions, hi ha els vehicles associats a activitats econòmiques. Quan comenci el règim sancionador s’aplicarà una moratòria per als vehicles més contaminants dels municipis afectats per la gota freda, que s’estendrà fins el 2029.

A Castelló, la ZBE no s’activarà fins el 2026, i a Alacant no hi ha cap règim sancionador més enllà de les restriccions que ja són vigents al nucli antic.

Palma

A Palma, avui entra en vigor la fase 1 d’implantació de la ZBE del centre de la ciutat. Els vehicles sense etiqueta de la DGT en tindran prohibit l’accés, però les sancions no arribaran fins d’ací a tres mesos.

L’àrea afectada és la del centre de la ciutat, delimitada per les avingudes, la plaça d’Espanya, la via Alemanya i Portugal, el passeig de Mallorca, la desembocadura de la Riera, l’avinguda de Gabriel Roca i l’avinguda d’Adolfo Suárez. Entre les exempcions, hi ha les motos i ciclomotors que no tinguin distintiu ambiental, que poden accedir-hi fins el 2027. També els vehicles de residents empadronats a la zona i persones amb mobilitat reduïda.

Girona

La ZBE començarà a funcionar el segon semestre del 2025, quan s’hagin instal·lat les càmeres de control. Els horaris que comprèn la normativa a Girona van de les 07.00 a les 20.00 en dies feiners, i la norma no s’estén a cap municipi de l’àrea metropolitana.

S’ha aixecat la restricció per a vehicles comercials, en consonància amb la normativa catalana. Queden exempts d’aquesta restricció tots els vehicles que paguin l’impost de circulació a la ciutat, que podran circular-hi lliurement tot i que no compleixin les condicions estipulades amb l’etiqueta ambiental. També es farà una excepció amb tots els autobusos. Els vehicles de persones amb mobilitat reduïda, vehicles de serveis mèdics, funeraris i de serveis d’emergència tindran diferents tipus d’exempció segons el grau d’emissions de cada col·lectiu. Tots els vehicles podran passar-hi un màxim de vint-i-quatre vegades l’any abans de ser multats.

Tarragona

Els empadronats a la ciutat Tarragona estaran exempts de la normativa enguany. Després d’uns mesos sense sanció, es començarà a multar els vehicles de fora de la ciutat que entrin a la ZBE sense etiqueta ambiental. I no serà fins el 2027 que afectarà també els residents que viuen dins la zona.

L’horari serà de dilluns a divendres de les 07.00 a les 19.00 i afectarà tot el centre de la ciutat, incloent-hi la Part Alta, la Part Baixa, el Serrallo i l’Eixample.

Lleida

La Paeria de Lleida preveu de desplegar la ZBE per fases i culminar el procés el 2030. Avui es començarà la primera fase, que s’ubica al centre històric, i continuarà el 2028 amb més barris de la ciutat, fins a acabar amb la incorporació de Cappont. Durant els primers sis mesos, hi haurà una moratòria en les sancions i es posarà èmfasi a informar els conductors. Són garantides les excepcions per als residents amb els vehicles registrats a la ciutat i per altres casos, com el transport públic, d’emergències, de malalts, les persones amb renda baixa o les persones amb mobilitat reduïda. La regulació preveu que els vehicles sense distintiu ambiental no podran accedir a l’àrea delimitada al centre històric de dilluns a divendres entre les 07.00 i les 20.00.

A partir del primer de gener de 2028, els vehicles amb etiqueta B ja no podran circular per la ZBE de manera habitual. En qualsevol cas, es permetran fins a vint-i-quatre accessos diaris anuals. Les furgonetes i els camions petits de repartiment de mercaderies sense etiqueta ambiental tindran moratòria d’un any. El perímetre s’anirà modificant i, d’entrada, a banda del centre històric, també es delimitarà la rambla de Ferran, l’avinguda Catalunya, la rambla d’Aragó, Balmes, Prat de la Riba i Príncep de Viana.

Reus

L’ordenança de la ZBE a Reus s’anirà aplicant progressivament i per fases. De moment, fins el 31 de desembre, la ZBE serà en fase de proves. Durant el primer semestre del 2026 començaran les restriccions d’accés dels vehicles, si bé encara no s’aplicaran sancions. Les limitacions d’accés, circulació i estacionament de vehicles que determini l’ordenança s’aplicaran de dilluns a divendres de 07.00 a 19.00. En el cas de les zones establertes per a la distribució urbana de mercaderies, com a norma general, tindran un horari destinat a la càrrega i descàrrega els dies laborables de dilluns a dissabte, en un horari comprès entre les 08.00 i les 20.00.

La ZBE té una superfície de 2,68 km², incloent-hi els carrers que es troben dins l’àrea delimitada per l’avinguda dels Països Catalans, l’avinguda de Sant Bernat Calbó, l’avinguda del President Macià, l’avinguda de Marià Fortuny, l’avinguda de l’Onze de Setembre, el tram de General Moragues entre l’avinguda de l’Onze de Setembre i la plaça d’Almoster i l’avinguda del Comerç.

 

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor