03.10.2024 - 21:40
|
Actualització: 05.10.2024 - 09:58
Avui a les 22.00 els espectadors tenen una cita a TV3. S’estrena Zenit, un nou programa de xou musical en directe que presentarà Miki Núñez, i en què vint-i-quatre concursants competiran per demostrar que són els artistes que representen millor totes les generacions. Hauran de triar cançons de totes les èpoques i gèneres musicals i adaptar-les per seduir el públic. Per exemple, potser caldrà fer una versió de “My Way” amb una base de reggaeton. El programa, més que un concurs de talents, vol ser una oda a la música.
Tindrà una escenificació ambiciosa i espectacular: mil dos-cents metres quadrats de plató al Parc Audiovisual de Terrassa. “No podem aspirar a menys que allò que hem fet amb Eufòria”, diu Cristian Trepat, responsable de l’Àrea de Continguts, Programació i Cultura de TV3. Assenyala que, després de l’èxit d’Eufòria –ja s’ha confirmat que en tindrem una quarta temporada–, volien fer un altre programa musical de gran format a 3Cat: “També es pot entretenir en català el divendres a la nit”, diu Trepat.
Com funcionarà el programa?
Els artistes que participaran a Zenit s’agruparan per franges d’edat, cadascuna dirigida per un capità. Suu capitanejarà la generació Z (menys de 27 anys); Lildami, la Y (entre 28 i 43); Gisela, la X (entre 44 i 59); i Joan Reig, la dels boomers (més de 60). Entre els concursats, hi trobarem cares conegudes com ara la de Mariona Escoda, Scorpio, Samantha Gilabert i Carlos Gramaje.
El programa durarà nou setmanes, però no coneixerem pas tots els concursants el primer dia. Avui n’actuaran 8; divendres vinent, 8 més; i el tercer, els 8 restants. A partir del quart programa, en què ja sabrem qui són tots els concursants, començaran les actuacions en format de duet o de batalla i, a poc a poc, aniran acumulant punts fins que un s’erigirà en l’artista més intergeneracional.
El paper primordial del públic
El jurat del xou musical serà el públic. Serà format per cent persones, dividides en quatre espais diferents segons la generació a què pertanyin, de manera que cada grup tindrà vint-i-cinc jutges. Una vegada l’artista hagi fet l’actuació, el públic votarà fent ús d’un potenciòmetre, un dispositiu amb què poden atorgar a l’artista entre 1 punt i 25, per obtenir una puntuació sobre 100. Segons la puntuació que obtingui cada artista, podrà millorar la nota cantant en karaoke una de les quatre cançons que li proposi el públic de la generació que hagi valorat pitjor la seva actuació. Aquesta és, segons que expliquen els capitans dels equips, la part més divertida del programa, perquè els artistes hauran d’improvisar la cançó i la coreografia amb molt poc marge de temps.
Els espectadors, a casa, també podran votar, en directe, amb els codis QR que apareixeran a les pantalles. Ara, no tindran tanta incidència com el públic del plató: tan sols podran sumar cinc punts extra a la classificació global dels concursants.
Quina és la millor generació?
Encara que ho sembli, els capitans dels equips han recordat que Zenit no vol ser una batalla entre generacions per a descobrir quina és la millor, sinó un punt d’unió entre totes mitjançant la música. Això sí, cada capità defensa la victòria d’algun artista de la seva generació.
“Tenim frescor i ganes d’innovar. Som la generació més versàtil de totes perquè hem escoltat música de totes les generacions i, per tant, juguem amb avantatge”, ha declarat Suu a VilaWeb. Per una altra banda, Gisela ha reivindicat el potencial de la seva generació: “Justament el fet que la generació X no sigui una generació definida vol dir que abasta molt, que toquem molts estils musicals, i que amb nosaltres van néixer molts estils que van marcar les generacions futures.” Lildami, sense dubtar, deixa clar: “Els millennials som una generació que hem patit molt. D’ençà que vam acabar l’escola hem anat de crisi en crisi: això ens fa soferts, adaptables, i per això podem guanyar.” A més, diu que, per a conquerir tots els públics, ell farà una versió velada de la seva cançó “Supermercat”, amb piano i autotune: “Així encisaré els boomers”, ha dit, fent broma. Tanmateix, el que sembla més imparcial de tots és Joan Reig, que creu que algun artista de la generació Z pot guanyar el programa: “N’hi ha que són molt potents; vaig quedar parat en veure el programa pilot”, ha confessat. De totes maneres, es mostra orgullós del seu grup: “Tenim molt de bagatge cultural i musical, tenim una motxilla molt plena, i això per a mi és un orgull. Hem vist el naixement i el desenvolupament de moltes músiques.”
És ben clar que totes les generacions tenen punts forts i punts febles. Zenit posarà a prova la capacitat dels artistes per a saber-ho detectar i explotar a favor seu, per aconseguir que la música, una de les arts més intergeneracionals i internacionals del món, arribi a tothom de la mateixa manera. Quin artista ho aconseguirà?