William Morris i les abelles

  • Una agenda cultural engrescadora es corona a Montjuïc amb dues exposicions que plantegen al visitant la pregunta clau: com viure?

Mercè Ibarz
11.05.2018 - 22:00
Actualització: 11.05.2018 - 22:06
VilaWeb
Disseny per a paper de paret de William Morris (1834 – 1896)

L’agenda barcelonina vessa de cites culturals engrescadores que converteixen aquesta estranya primavera política en un mapa de propostes. Atrafegats i superats per la cosa política, pel lloguer del pis, per si hi haurà eleccions o no, per la gent a la presó (elles i ells) i a l’exili (ells i elles), per la confusió de pensar què estem vivint i com continuarem, la vida cultural prossegueix. Es tracta de no deixar-se decandir. Aquest verb que es diu poc, tan bonic, ve a tomb: ‘El primer deure ciutadà és no deixar-se decandir.’ Alimentar l’ànima, els ulls, el cor.

Són dies de la poesia al carrer i en recitals que recorden les veus de Maria-Mercè Marçal, Montserrat Abelló, Carles Santos, que ja no hi són, i d’un bon planter de veus vives, un programa dens, fins dimecres. I aquest cap de setmana se celebra així mateix a Sant Andreu la fira del llibre Literal, dedicada a recordar el Maig del 68, el feminisme i les llibertats, amb la presència de l’activista política negra nord-americana Elaine Brown i l’irreverent còmic italià Leo Bassi que actua avui al vespre a la Fabra i Coats, entre més propostes de la fira que se celebra a l’Ateneu Harmonia.

Primera Persona, el festival de veus literàries, musicals i cinematogràfiques que s’expressen així, en la visió directa de les coses a través de la pròpia experiència, és una altra de les cites d’aquest cap de setmana, en aquest cas al CCCB i amb un programa que reuneix, entre altres, l’escriptora nord-americana Vivian Gornick i les cineastes catalanes Carla Simón i Elena Martín. I més gent.

Un altre programa d’interès és el del Born, ‘Descolonitzar Europa’, dedicat a les memòries colonials,   que proposa un recorregut per la Barcelona dels negrers i esclavistes Joan Güell i Antonio López. La ruta passa per diversos punts del centre de la ciutat on encara hi ha vestigis de la presència d’esclaus a l’espai públic, com la plaça de la Catedral, que durant l’edat mitjana era un punt important de compravenda d’esclaus, i la plaça de Catalunya, que va ser l’escenari de manifestacions a favor de l’abolició de l’esclavatge.

I un recordatori més, important, per a la setmana entrant: una visita al MNAC i a la Miró, que són els últims dies de dues exposicions ben diferents,  al costat l’una de l’altra, a Montjuïc. Acaben el 21, dilluns festiu. Al Museu Nacional, William Morris (1834 – 1896), mestre de la simbiosi art i vida quotidiana. A la Miró, el món de les abelles, que amb les coses del clima i les barbaritats que  hi fem els humans estan en franca decadència. Els artistes han estat cridats per Martina Millà, directora d’exposicions de la fundació mironiana, a plantejar-nos la vida i el futur d’aquests éssers que treballen en comú per fer anar la natura i produir mel, per viure en comunitat i pol·linitzar la vida. Unes preocupacions que també tenia Morris, el precedent del modernisme en tants aspectes, un creador comunitari i multidisciplinari: dissenyador, arquitecte, artesà, empresari, poeta, assagista, activista polític. El modernisme català no va tenir la seva empenta política, però sí que en va rebre l’influx de no separar art i artesania, art i vida a casa i al carrer. Socialista utòpic de pensament i pràctic en l’acció: disseny de mobiliari, tèxtil i vidre, edició de llibres, preocupat pel medi i les condicions de vida dels treballadors. Arts & Crafts, arts i oficis.

‘L’autèntic secret de la felicitat es troba en el fet de sentir un interès genuí pels petits detalls de la vida quotidiana’, deia Morris. Arribo a la Miró i hi penso, en aquesta idea fonamental de l’artista anglès. La vida quotidiana, com la tenim? ‘Beehave’, títol de l’expo, contracció anglesa d’abella i comportament, es planteja com renaturalitzar la ciutat. Fer la vida quotidiana al carrer i a casa més amable. Un segle llarg després de Morris. No hi ha tanta distància, en veritat, entre les preocupacions de Morris i les que ara tants artistes senten i ens transmeten a la Miró. A mig camí de la indústria i l’art, cadascuna a la seva manera. Les dues exposicions són complementàries, un exercici d’imaginació que ens brinda l’atzar de l’agenda cultural. Els artistes del present parlen del sentir contemporani del passat: com viure.

Existirien els meravellosos dissenys florals de William Morris sense les abelles?

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 6€ al mes

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor