26.08.2022 - 21:40
Aquesta setmana ha fet sis mesos del començament de la invasió russa a Ucraïna. Durant aquest any, la guerra ha estat el centre de l’atenció mediàtica per la possibilitat que desencadenés un conflicte global i les conseqüències que avui ja es fan visibles. Però més enllà d’aquesta guerra, els conflictes a la resta del món no s’han aturat pas, encara que s’hagi deixat de parlar-ne. Per aquest motiu, el festival de fotoperiodisme Visa Pour l’Image 2022 omple novament Perpinyà amb imatges de l’actualitat, tot destacant la guerra d’Ucraïna, però sense oblidar el canvi climàtic i els conflictes bèl·lics que hi ha a tot el món.
El festival comença avui i s’allargarà fins a l’11 de setembre, però abans, aquest dimecres, 31 d’agost, es lliuraran els guardons als millors reportatges fotogràfics. La majoria de les exposicions també es podrà veure virtualment a la pàgina web del festival fins a final de setembre, per a tots aquells que no puguin visitar-les presencialment a Perpinyà. I quan el Visa Pour l’Image 2022 acabi, obrirà les portes exclusivament per a grups escolars amb cita prèvia. L’any 2021, el festival va registrar més de 10.000 visites d’estudiants.
La guerra d’Ucraïna com a gran protagonista
Durant més de dues setmanes, l’equip d’Associated Press, format per Mstislav Txernov i Evgeni Maloletka, va viure en primera persona el setge rus a Mariúpol. Just abans que la ciutat es convertís en una trinxera, els dos fotoperiodistes van entrar-hi, de manera que van esdevenir l’únic mitjà internacional que podia mostrar al món què hi passava. L’exposició “Mariúpol, Ucraïna” es pot visitar a la caserna Gallieni.
Lucas Barioulet, periodista de Le Monde, també se’n va fer ressò. Durant tres mesos, va documentar com l’impacte del conflicte havia canviat la vida de la població ucraïnesa per sempre. S’hi poden veure fotografies en un hospital de Kíiv, entre les ruïnes de Borodianka i de parets buides d’un museu de Lviv. L’exposició “The day-to-day experience of war” es pot visitar al convent dels Mínims.
Exposicions que no us podeu deixar perdre
A l’església dels Dominicans, s’hi pot veure “Días Eternos, Venezuela, El Salvador, Guatemala”, d’Ana Maria Arévalo Gosen, fotoperiodista reconeguda amb el guardó Camille Lepage. Tracta la situació cruel de les dones preses a l’Amèrica Llatina, i també l’experiència de les dones transgènere, a qui deneguen la identitat, de manera que són empresonades en centres per a homes.
Al mateix indret, també s’hi pot veure una exposició relacionada amb la crisi climàtica que capta les conseqüències ambientals de la indústria de la pesca. El projecte és de George Steinmetz i s’anomena “Global Fisheries – Harvesting Marine Wildlife”.
Al convent dels Mínims també s’ubica l’exposició “On the campaign trial”, del periodista de Le Monde Jean-Claude Coutausse. Són fotografies en què es pot veure com Coutausse ha captat dirigents polítics mundials en moments d’alegria, d’esgotament i de dubte. També es pot visitar “Inside Myanmar’s Armed Uprising”, de Siegfried Modola. S’hi pot veure tot un país que encara, a hores d’ara, viu sota la repressió militar, la violació contínua dels drets humans i la pobresa crònica.
L’actualitat epidemiològica és present al festival Visa Pour l’Image 2022 amb el projecte del fotògraf de Getty Images Brent Stirton. “Bushmeat and Epidemics” capta el tràfic de carn d’animals salvatges a l’Àfrica, origen de malalties zoonòtiques, com ara l’Ebola, la covid i la verola del mico. Es pot veure al convent dels Mínims.
Una quinzena de trobades amb fotògrafs, debats i projeccions
A més de les seleccions dels millors reportatges fotogràfics de tot el món, el festival Visa Pour l’Image 2022 també ofereix diverses projeccions sobre els principals esdeveniments del darrer any. L’organització ha escollit diversos projectes que seran exhibits cronològicament i que mostren realitats de tot el món, com ara la guerra d’Ucraïna, conflictes que ja no capten l’atenció mediàtica, com els de Síria, el Iemen i Sudan, el retorn dels talibans i les eleccions franceses, entre més. Es podran veure del 29 d’agost al 3 de setembre.
El festival es complementa amb trobades amb els fotògrafs exhibits, com Jean-Claude Coutausse i Andrew Quilty, entre més. També es faran debats que tractaran diverses preocupacions dins el món del periodisme, com ara les notícies falses i el fotoperiodisme ambiental.