26.07.2017 - 16:19
MADRID, 26 (EUROPA PRESS)
El conseller delegat de Gas Natural Fenosa, Rafael Villaseca, ha demanat canvis al mercat majorista elèctric, el conegut com a ‘pool’, ja que és clar que “existeixen problemes” amb ell i “no funciona adequadament”.
En una conferència amb analistes per presentar els resultats del primer semestre de la companyia, Villaseca va indicar que “pensar que funciona un mercat com l’espanyol, on el 40% està subsidiat fora del mercat, és com dir que no funciona bé”.
Referent a això, va considerar que serà necessari “regular d’una manera diferent” per evitar així l’alta volatilitat que ha mostrat el mercat en episodis d’aquest any.
En referència als alts preus de l’electricitat registrats al mercat majorista en la primera meitat de l’any, especialment en el primer trimestre, Villaseca va assenyalar que “no han pogut ser traslladats als clients”, i, no obstant això, sí han representat un increment en els costos de les compres d’energia de les companyies.
El funcionament del sistema elèctric fa que una alça en els preus del mercat majorista es traslladi als clients amb tarifa regulada, els acollits al denominat Preu Voluntari al Petit Consumidor (PVPC), ja que el ‘pool’ representa gairebé un 40% del rebut.
No obstant això, més de la meitat dels consumidors a Espanya ja es troba al mercat lliure, on la companyia i el client pacten un preu per a l’electricitat.
ACONSEGUIR OBJECTIUS
D’altra banda, Villaseca va reiterar la seva confiança en què el grup pugui aconseguir els objectius per aquest any, estimats en un benefici net d’entre 1.300 i 1.400 milions d’euros, malgrat un any 2017 “complex”.
“Creiem que el podem aconseguir. Estem treballant seriosament per a això, però és un objectiu retador i gens fàcil”, va dir el conseller delegat de l’energètica.
Així, va considerar que el problema registrat amb el negoci d’electricitat a Espanya, que “ha estat un problema cert i important”, haurà de revertir-se en la segona meitat de l’any.
A més, va assenyalar que és probable que en la segona meitat de l’any es registrin, com sol ser habitual, situacions de beneficis extraordinaris, ja siguin per qüestions regulatòries, jurídiques o comercials, no producte de desinversions, que ajudin a millorar els resultats del grup.
CONVERSES PER ELECTRICARIBE NO AVANCEN
Respecte a la situació amb Electricaribe, filial del grup intervinguda i posada en liquidació per Colòmbia el passat mes de març, Villaseca va indicar que no hi ha novetats i que el grup desitjaria un acord amb el Govern sud-americà “per arreglar un problema que es diu frau i morositat”.
No obstant això, va lamentar que no s’hagi “pogut avançar” el desitjat referent a això i, a pesar que manté les “portes obertes” a la negociació amb Colòmbia, segueix endavant el procediment d’arbitratge obert davant el Tribunal de la Comissió de les Nacions Unides per al Desenvolupament Mercantil Internacional (Uncitral, per les seves sigles en anglès).