02.08.2024 - 17:38
|
Actualització: 02.08.2024 - 18:41
El jutjat contenciós administratiu número 8 de Barcelona ha desestimat un recurs de Carrefour amb què l’empresa volia esquivar la sanció de 7.500 euros que hi havia imposat l’Agència Catalana de Consum per no etiquetar en català arran d’una denúncia de la Plataforma per la Llengua. És el primer cas denunciat per l’entitat a Consum que una empresa recorre als tribunals, i que s’ha resolt amb una sentència favorable, segons que explica la Plataforma.
Així, el jutjat reconeix que Carrefour va vulnerar els drets lingüístics dels consumidors i diu que la infracció és acreditada: “És obvi que som davant de productes [uns bolquers i un peluix de marca blanca] que requereixen informació sobre el seu ús i maneig.” La sentència diu que l’absència del català a l’etiquetatge d’aquests productes implica una infracció de l’article 126 del codi de consum de Catalunya, que estableix que els consumidors “tenen dret a rebre la informació necessària per a conèixer i utilitzar amb seguretat i satisfactòriament els béns i serveis”.
El jutjat també reconeix que les administracions públiques han de promoure, impulsar i fomentar les obligacions lingüístiques de la llei 1/1998 de política lingüística, “especialment, per als establiments i la publicitat”, i considera que la sanció sí que és proporcional perquè l’empresa no va fer l’esmena que li demanava l’Agència Catalana de Consum, tot i la capacitat econòmica de què disposa. Per això, continua la sentència, els criteris de l’Agència Catalana de Consum per a imposar la sanció són encertats.
La denúncia es remunta al 2017. Després d’inspeccionar-los, constatar que incomplien la normativa i comunicar-ho a Carrefour, l’Agència Catalana de Consum va emetre una resolució que imposava a l’empresa la sanció de 7.500 euros. Carrefour hi va interposar un recurs d’alçada que el mateix organisme públic va desestimar, i l’empresa va acabar presentant un recurs contenciós administratiu, que és el que ara la sentència ha desestimat.
La Plataforma considera la sentència un precedent favorable molt important
En un comunicat publicat aquesta tarda, la Plataforma per la Llengua celebra que el cas hagi arribat als tribunals i que la sentència hagi desestimat el recurs de l’empresa per esquivar la normativa lingüística en l’àmbit de l’etiquetatge. A més, també valora positivament que el text reconegui específicament l’obligació de l’administració de fer complir la llei de política lingüística.
Per una altra banda, també celebra el canvi d’actitud de l’Agència Catalana de Consum durant aquesta darrera legislatura, en què, arran de la pressió de la Plataforma, s’han començat a tramitar denúncies i incoar expedients contra empreses per fer complir el codi de consum en matèria lingüística.
Per a l’entitat, la sentència marca un precedent favorable molt important, i ha de servir perquè les empreses etiquetin en català: “[Han d’entendre] que han de deixar d’interposar recursos judicials per esquivar la llei i han de començar a complir-la.”