Vicenç Moretó: ‘La barba és com un escut que et protegeix’

  • Vicenç Moretó regenta la seva pròpia barberia, una de les més emblemàtiques de Barcelona

VilaWeb

Clàudia Arqués

03.04.2016 - 02:00
Actualització: 03.04.2016 - 09:59

Vicenç Moretó és el propietari d’una barberia de tradició familiar al Raval. Els barbers espanyols l’han escollit com a ‘millor barber de l’any’.  Ens diu que quan va començar en aquest ofici, ara fa vint-i-vuit anys,  ‘els barbers estaven pràcticament en perill d’extinció, i ara han passat de zero a cent en tres o quatre anys’.

Com va començar aquest ‘boom’ de les barbes?
Doncs mira que fa temps que hi donem voltes, però sabem trobar cap raó concreta. Són canvis socials. De fet, molta gent pensa que a causa de la crisi l’home es comença a canviar d’imatge i busca un canvi estètic. Ha passat de ser el famós ‘metrosexual’ al ‘retrosexual’. Són cicles, i ara ha vingut aquest. Alguns personatges famosos o esportistes d’elit han llançat aquesta tendència de les barbes, i la majoria l’ha seguit.

‘Retrosexual’?
Sí, és just el contrari que el ‘metrosexual’: l’home que es deixa barba, que es deixa pèl al cos. Una mica més rude, més viril.

Es busca una imatge més agressiva?
Un punt sí. A l’home la barba li dóna molta confiança. És com si saps que tens un escut que et protegeix, et defensa. També la barba dóna confiança a l’home quan comença a créixer, tenir pèl a la cara et fa una mica més gran, et dóna més seguretat…

Hi ha algun famós concret que sigui un referent estrella en el món de les barbes?
Sí, sempre hi ha algun actor, model o jugador de bàsquet. Darrerament em demanen barbes com la de Travis Fimmel, l’actor de la sèrie ‘Vikings’, o la de Justin O’Shea, que també és un actor bastant conegut. I el jovent també es fixa molt en homes com Brad Pitt o en Piqué, ara que s’està deixant barba, són referents que es repeteixen sempre

barberia

Què tenen a veure l’estètica hipster i la moda de les barbes?
Està molt lligat. El moviment hipster va néixer fa uns anys en un barri de Nova York i, com tot, després va arribar aquí a Europa. Va anar a parar a Holanda, a Alemanya, a Anglaterra… Tot i així, nosaltres intentem lluitar perquè se’ns etiqueti com a ‘barberia hipster’, perquè no hem sorgit ara aprofitant la moda, sinó que hi hem estat sempre.

Té continuïtat aquesta tendència, o igual com ha aparegut pot desaparèixer?
Les modes són cícliques. Sí que és cert que pot perdre’s, però no acabarà de desaparèixer del tot. La barba ha irromput molt fort, i ha arribat per quedar-se. Entorn del vint o vint-i-cinc per cent de la gent que es va sumar a la moda ara està desapareixent, i si abans fèiem tres-centes i escaig barbes al mes ara en fem unes dues-centes cinquanta. Llavors, podem dir que la tendència està baixant una mica, però no acabarà de marxar.

Quan ha estat el moment més àlgid de les barbes?
Fa un any. El febrer i març de l’any passat, 2015. Aquest va ser el zenit. Però ja et dic, encara estem en xifres molt acceptables, hem baixat un vint per cent, però encara són xifres molt bones per a nosaltres.

Quin valor afegit intenteu donar a la vostra barberia?
Doncs el màxim de qualitat, de professionalitat, de rigorositat i d’estima per a un ofici. Sobretot volem intentar que la gent vegi que no som aquí perquè està de moda, sinó que som una barberia amb seny; ja fa molts anys que hi som, i transmetem els valors que em va ensenyar el meu pare en el seu moment, com la perseverança o l’actitud positiva. Volem que la gent se senti ben assessorada, en un ambient càlid, amb una bona música i bons productes. La persona que s’asseu a fer-se la barba es troba en una posició de submissió absoluta: tanca els ulls i es posa a les teves mans, per això, com a barber, has de transmetre confiança i professionalitat.

Barberia exterior

Com ha anat canviant la clientela?
Això sí que ha canviat molt. Abans els clients eren o bé gent de pas, o d’altres que et coneixien pel boca-orella. Ara tenim les xarxes socials, que han revolucionat el negoci. La inquietud de l’home de buscar referents, llocs de qualitat i, evidentment, el fet que nosaltres hem estat treballant de valent els darrers anys per ser presents en aquestes xarxes, ha significat un gran canvi. Ara tenim, sobretot, un perfil de gent molt més jove. No tenim una mitja, perquè tenim una clientela molt variada; però això era el que volíem.

Quina tendència ve ara?
Una mica més curta. L’any passat les mides eren més llargues i més pronunciades cap al mig. Doncs ara tendeixen a retallar-se, però se segueix portant una barba bastant frondosa. Nosaltres sempre les fem molt naturals, tan poc marcades com sigui possible i que siguin fàcils de portar pel client, que no li compliquin molt la vida.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor