26.05.2023 - 14:54
|
Actualització: 26.05.2023 - 15:49
La cadena de supermercats Veritas s’ha negat a readmetre la treballadora acomiadada per parlar en català en l’acte de conciliació que s’ha fet aquest migdia entre l’empresa i l’afectada, segons que ha informat en un piulet la Plataforma per la Llengua.
🛒 Aquesta setmana s'ha celebrat l'acte de conciliació entre @Ecoveritas i la treballadora acomiadada per parlar en català.
❌ L'empresa ha rebutjat arribar a un acord per a la seva readmissió. https://t.co/6igDEscdNy
— Plataforma per la Llengua Catalunya (@PLlCatalunya) May 26, 2023
D’aquesta manera, l’empresa ha rebutjat d’arribar a un acord amb la treballadora acomiadada i, per tant, la denúncia tirarà endavant i la companyia serà citada a judici.
Els fets es remunten al 31 de març, quan la treballadora va rebre una carta en què Veritas li comunicava que l’acomiadava perquè no havia superat el període de prova. Hi treballava d’ençà del 10 de febrer, i al cap de dos dies d’haver-hi entrat, una companya que també acabava de començar ja li va demanar que li parlés en castellà, perquè, tot i entendre’l, el català no li agradava. La treballadora es va continuar comunicant en català amb els companys de feina i accedia a canviar de llengua si algun client no l’entenia.
Tanmateix, al cap de deu dies, l’encarregat va enviar un missatge al grup de WhatsApp dels treballadors amb diferents consignes. Entre aquestes consignes, escrites en castellà, n’hi havia una especificava: “A l’hora de parlar entre companys, farem servir l’idioma que sigui més còmode per a totes dues parts.” I una altra que deia: “A l’hora d’atendre un client, se li ha de respondre en el mateix idioma en què s’expressa.” En tots dos casos, l’encarregat avisava que si no es respectaven les ordres, es podria considerar una falta greu i ser motiu de sanció.
L’ordre especificava que la consigna era vàlida tant si el client parlava en castellà com si parlava en català, però la companya que li havia dit el primer dia que el català no li agradava tampoc ho va respectar i es va continuar expressant amb tothom en castellà. Quan els dos treballadors de l’empresa, externs a l’establiment, van visitar la botiga, van voler posar a provar la treballadora ara acomiadada i van fer constar que els parlava en català tot i que ells s’hi havien adreçat en castellà.
Quan, una vegada acomiadada, la treballadora va tornar a l’establiment a recollir les seves pertinences, va demanar a l’encarregat que li expliqués els motius de l’acomiadament i ho va enregistrar. En un primer moment, l’encarregat va defensar que volien prescindir de les treballadores de vint hores per motius organitzatius, però després, tal com se sent a l’àudio, va reconèixer que la seva superior li havia explicat que els treballadors externs s’havien queixat perquè ella no els havia atès en castellà.
La treballadora li explica que ella els responia en català perquè veia que l’entenien, i expressa que quan els clients no l’entenen, sí que respon “en castellà, en francès o en alemany”, però que aquest no va ser el cas: “No me’n van dir res!”, critica. A més, la treballadora també li transmet que la seva companya parla en castellà amb tothom i que “no ha tingut cap problema”, a diferència d’ella, que ha estat acomiadada.
L’empresa nega rotundament les acusacions
En un comunicat publicat el 5 de maig arran del cas, l’empresa reivindicava el seu respecte, estima i defensa de la llengua catalana i negava rotundament que l’acomiadament de la treballadora hagués estat per haver parlat català. “Fa més d’un mes que li vam comunicar de manera oficial la finalització del període de prova per no complir les expectatives per les quals va ser contractada. En cap cas la finalització del seu contracte va ser per motius lingüístics”, va escriure Veritas.
— Veritas (@Ecoveritas) May 5, 2023
Alhora, l’empresa lamentà que la treballadora hagués publicat un vídeo que consideren que va ser enregistrat sense consentiment i va ser editat –“raó per la qual no recull la totalitat ni la realitat de la conversa”, deien. Malgrat això, fonts de la companyia digueren que analitzen el cas per aclarir-ne tots els detalls: “Revisarem els procediments interns per garantir el compromís amb la nostra llengua, amb el màxim respecte per la pluralitat lingüística.”
El director general també nega que hi hagi hagut cap discriminació lingüística
Aquell mateix dia, en una entrevista a El matí de Catalunya Ràdio, el director general de la companyia, Silvio Elias, va negar categòricament l’acomiadament de la noia per motius de llengua. “És inconcebible. Tot són conclusions d’ella. No hi ha cap normativa interna que faci esment a la llengua. […] Aquesta noia no ha estat acomiadada, simplement va acabar el període de prova. Només feia dos mesos que treballava a l’empresa. No encaixa amb el perfil, això passa cada dia.”
Elias també remarcà que l’empresa no tenia cap normativa interna que fes esment a la llengua i va acusar la treballadora d’haver editat l’àudio: “Ens consta que aquest àudio està editat i té talls. Part de la conversa no està reflectida i hi ha una part del context que no tenim. És un àudio gravat sense consentiment.” Tanmateix, digué que si es demostrava que els fets havien estat tal com denunciava la noia, actuaraien: “Nosaltres no utilitzarem mai la llengua per collar ningú.”