Veritas manté l’acomiadament de la treballadora de Puigcerdà i nega que sigui pel català

VilaWeb

Redacció

05.05.2023 - 09:14
Actualització: 06.05.2023 - 12:29

L’empresa de supermercats ecològics Veritas manté, ara per ara, l’acomiadament a la treballadora de Puigcerdà que, segons el seu testimoni, va ser expulsada de la feina per haver parlat en català als clients. Ahir a la nit, Veritas va escriure un piulet en què considerava inacceptable l’actuació del “suposat encarregat” de la botiga de Puigcerdà. L’empresa de supermercats ecològics deia que investigaria els fets i que prendria les mesures pertinents.

L’empresa nega rotundament les acusacions

En un comunicat publicat aquest migdia, l’empresa ha reivindicat el seu respecte, estima i defensa de la llengua catalana i ha negat rotundament que l’acomiadament de la treballadora hagi estat per haver parlat català. “Fa més d’un mes que li vam comunicar de manera oficial la finalització del període de prova per no complir les expectatives per les quals va ser contractada. En cap cas la finalització del seu contracte va ser per motius lingüístics“, ha escrit Veritas.

Alhora, l’empresa lamenta que la treballadora hagi publicat un vídeo que consideren que va ser enregistrat sense consentiment i va ser editat, “raó per la qual no recull la totalitat ni la realitat de la conversa”. Malgrat això, diuen que analitzen el cas per aclarir-ne tots els detalls: “Revisarem els procediments interns per garantir el compromís amb la nostra llengua, amb el màxim respecte per la pluralitat lingüística.”

El director general també nega que hi hagi hagut cap discriminació lingüística

Hores abans, en una entrevista a El matí de Catalunya Ràdio, el director general de la companyia, Silvio Elias, ha negat categòricament que l’acomiadament de la noia per motius de llengua. “És inconcebible. Tot són conclusions d’ella. No hi ha cap normativa interna que faci esment a la llengua. […] Aquesta noia no ha estat acomiadada, simplement va acabar el període de prova. Només feia dos mesos que treballava a l’empresa. No encaixa amb el perfil, això passa cada dia.”

Elias també ha remarcat que l’empresa no tenia cap normativa interna que fes esment a la llengua. També ha acusat la treballadora d’haver editat l’àudio: “Ens consta que aquest àudio està editat i té talls. Part de la conversa no està reflectida i hi ha una part del context que no tenim. És un àudio gravat sense consentiment.” Tanmateix, ha dit que si es demostra que els fets han estat tal com denuncia la noia, actuaran: “Nosaltres mai utilitzarem la llengua per collar a ningú.”

La Plataforma per la Llengua va publicar ahir un àudio en què l’encarregat reconeixia que l’havien acomiadada per motius lingüístics arran de la queixa de dos treballadors de l’empresa, que es feien passar per clients, perquè la treballadora els havia respost en català quan ells, tot i entendre-la, s’hi havien adreçat en castellà. La treballadora, amb el suport de l’entitat, ha presentat una demanda als jutjats perquè considera que ha estat discriminada per raó de llengua i que, per tant, l’acomiadament s’ha de declarar nul i l’empresa ha de readmetre-la i indemnitzar-la.

No és la primera queixa a Veritas pel català

El 2022, la Plataforma per la Llengua, va lamentar que el Departament d’Empresa i Treball, encapçalat aleshores per Roger Torrent, guardonés Veritas amb el premi Empresa del Futur Present 2022. L’entitat va denunciar que l’empresa menysté el català en l’etiquetatge dels productes i en els tiquets de compra.

La plataforma va recordar també que Veritas no compleix les disposicions lingüístiques del codi de consum de Catalunya, fet pel qual va ser denunciada. “Si bé va esdevenir la guanyadora per votació popular, no entenem com el Departament d’Empresa i Treball permet la participació a aquests premis a empreses que incompleixen disposicions legals aprovades pel parlament”, van dir aleshores.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor