ÀUDIO | Els veïns del Vendrell, obligats a parlar en castellà si volen ser atesos per l’empresa municipal d’aigües

  • Plataforma per la Llengua denuncia que l'empresa no compleix la normativa lingüística i que l'ajuntament es nega a investigar-ho

VilaWeb

Redacció

05.11.2021 - 17:04
Actualització: 06.11.2021 - 12:27

“Si continua parlant-me en el seu idioma, no el podré ajudar.” És la resposta d’una agent d’atenció al client de l’empresa d’Aigües del Vendrell a la trucada d’un membre de Plataforma per la Llengua. Mitjançant unes quantes trucades, l’entitat va voler verificar les queixes rebudes per part d’uns quants ciutadans, que denunciaven que no podien ser atesos per l’empresa si parlaven en català. De fet, el juny del 2020, l’entitat ja va presentar una instància a l’Ajuntament del Vendrell i com que no va obtenir-ne cap resposta, ara n’ha presentat una de nova. En totes dues ocasions, les instàncies presentades anaven acompanyades de proves d’àudio.

“No l’entenc en el seu idioma”

A les gravacions es pot sentir com el personal exigeix l’usuari que canviï al castellà perquè, diu, totes les línies en català estan ocupades. “No parla amb les oficines del Vendrell”, justifica una de les treballadores. “Parla amb atenció al client, ja que no tots els operadors parlem en català.” Les peticions perquè canviï de llengua persisteixen. “M’ho podria repetir en castellà per no confondre’m? No el puc atendre en català, no entenc el seu idioma.” Fins i tot, expliquen, en el cas d’una trucada d’emergència. “Atendré la seva emergència, però no entenc el català.”

L’entitat també explica que en totes les trucades, els agents demanen les dades personals a l’usuari per a poder-hi contactar en un altre moment en català. Tot i això, li tornen a demanar que es passi al castellà. Plataforma per la Llengua explica que l’empresa Aigües del Vendrell és propietat en un 51% de l’Ajuntament del Vendrell i hauria de complir la llei de política lingüística de Catalunya. Això implica que tots els treballadors haurien de tenir un grau de coneixement adequat i suficient del català i el castellà i, per tant, no n’hi ha prou que l’atenció en català l’ofereixi només una part de la plantilla. Destaquen també que incompleix el reglament d’ús del català del mateix consistori, que estableix que a les comunicacions administratives orals, el personal de l’ajuntament ha de fer servir la llengua catalana.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor