10.02.2018 - 11:13
|
Actualització: 10.02.2018 - 16:36
Una cinquantena de veïns de diferents pobles de La Cerdanya i l’Alt Conflent s’han reunit en assemblea avui a Sant Pere dels Forcats per a reclamar millores ‘urgents’ en les infraestructures del Tren Groc. L’Associació d’Usuaris de la Línia del Tren Groc (ULTG) recorda que es tracta d’un servei públic ‘clau’ i denuncien una ‘deixadesa evident’ per part de l’empresa SNCF, responsable de la infraestructura. El portaveu d’ULTG, Jordi Bartolí, assegura que en els últims deu anys s’ha passat de vuit trens diaris d’anada i tornada a només tres. ‘El Tren Groc és la manera més fàcil per poder anar i tornar de Perpinyà el mateix dia, i ara és impossible’, assenyala Bartolí. L’associació compta amb el suport dels alcaldes de la zona. El de Sant Pere dels Forcats, Jean Luc Moliniere, alerta que si no es millora la línia afectarà al turisme, un sector ‘imprescindible’ en l’economia de la zona.
Un tren amb aspecte antic, però amb tecnologia moderna. Això és el què reclamen els veïns i usuaris del Tren Groc, conegut com ‘El Canari’. Asseguren que estan ‘farts’ del ‘poc compromís’ que mostra l’empresa SNCF, responsable del servei. Una situació que, segons el portaveu de l’ULTG, Jordi Bartolí, ha arribat ‘al límit’, i per això han iniciat una sèrie d’assemblees per decidir ‘accions conjuntes’ entre els diferents pobles pels quals passa aquest tren, que cobreix la ruta entre Vilafranca del Conflent i la Tor de Querol.
Bartolí lamenta que SNCF ‘només inverteixi en el TAV i en trens que donin rendiment econòmic’ i ‘s’oblidi’ de donar un servei públic. ‘És lamentable, l’empresa no compleix, tot i que l’administració sí que ha pres un compromís’, assenyala. A més, els veïns alerten d’un ‘deteriorament de la infraestructura alarmant’. ‘Els cables elèctrics són de baixa intensitat i fallen constantment, els vagons són vells, i cal renovar les vies’, comenta l’Andreu Valent, usuari del tren.
Valent recorda que el Tren Groc és l’única alternativa que tenen els veïns per anar a Perpinyà o d’altres ciutats grans, a banda de la carretera. En aquest sentit, l’usuari recorda que en aquesta zona de la Catalunya del Nord hi neva sovint, i es tallen els accessos. ‘Sense Tren Groc, quedem aïllats’, comenta.
A més, la freqüència també ha disminuït en els últims deu anys. De la vintena de trens que connectaven fa una dècada els pobles de la Cerdanya i Alt Conflent s’ha passat a només sis, tres d’anada i tres de tornada. ‘D’aquesta manera és impossible anar el mateix dia a Perpinyà i tornar’, comenta Bartolí.
La presidenta de l’ULTG, Monique Guerrero, explica que han reclamat moltes vegades una millora del servei, però l’empresa ‘ignora sistemàticament’ les seves queixes. ‘Han anat reduint el nombre de trens a la mateixa velocitat que incrementaven els TAV’, ironitza.