València es prepara per a la quarta gran manifestació contra Mazón

  • La marxa eixirà de la plaça de l'Ajuntament a les 18.00, i acabarà a la plaça de la Mare de Déu

VilaWeb
31.01.2025 - 21:40
Actualització: 31.01.2025 - 21:41
00:00
00:00

Aquesta setmana ha fet tres mesos de la catàstrofe de la gota freda, i les mobilitzacions contra Carlos Mazón no s’aturen. Les comarques de l’Horta Sud, de la Ribera Alta, dels Serrans, de la Plana d’Utiel-Requena i del Camp de Túria no obliden. Ni tampoc oblida la resta del país, que comparteix el dolor. Dimecres, dia 29, ja va haver-hi concentracions a Alacant, Alcoi, Castelló de la Plana i Burjassot, entre més municipis. Avui, València es prepara per a la quarta gran manifestació contra el president de la Generalitat, perquè no s’oblide que els valencians el volen fora de la butaca. El volen a Picassent.

La plataforma Mazón Dimissió, integrada per més de dues-centes entitats cíviques, culturals i sindicals, torna a fer una crida a la mobilització per la gestió nefasta que el govern valencià ha fet –i continua fent– de la gota freda. 227 víctimes mortals, tres de les quals encara desaparegudes. I cal sumar-ne dues més, les dels dos treballadors que van morir mentre feien tasques en una escola de Massanassa i en un garatge de Benetússer. 229 raons per a fer dimitir el president. La marxa eixirà de la plaça de l’Ajuntament a les 18.00, i acabarà a la plaça de la Mare de Déu, després dels impediments en les anteriors manifestacions de la delegació del govern espanyol d’acabar davant el Palau de la Generalitat. A la capçalera, hi aniran veïns afectats pels aiguats, i totes les entitats aniran darrere, com a mostra d’acompanyament i suport.

Entre les denúncies, hi ha la manca d’alternativa residencial per als veïns afectats, que els treballadors en ERTO per la catàstrofe no cobren el 100% del sou, la negligència de les empreses que aquell 29 d’octubre van prioritzar els interessos econòmics a la vida dels treballadors, i que les persones en situació irregular no tenen garantit l’accés a les prestacions públiques.

També assenyalen el caos en els serveis públics –com ara, el transport i la sanitat– i la manca de transparència de les institucions, que s’acusen les unes a les altres sense assumir responsabilitats. “La reconstrucció no pot fer-se amb mentides i d’esquena als afectats”, diuen. Una altra de les qüestions que posen damunt la taula és la construcció en zones inundables, a més de les assignacions de fons públics per part del Consell a empreses condemnades per corrupció per a les tasques de reconstrucció. 

En una entrevista a VilaWeb, una de les portaveus de la plataforma, Ana Mar Bueno, assegura que no s’oblidaran dels afectats i que no pararan fins que s’assumesquen responsabilitats. I això és que Carlos Mazón i el seu Consell dimitesquen.

La cultura i les escoles, al centre

De la mateixa manera que la darrera manifestació va tenir com a eix central les víctimes i els llauradors, en aquesta quarta convocatòria ho seran la cultura i les escoles. Els organitzadors assenyalen el retard en els ajuts al sector cultural, a més de considerar-les insuficients i desconnectades. També esmenten l’abandonament d’institucions clau, com l’Institut Valencià de Cultura, i la manca d’un pla estratègic per al sector cultural afectat amb les mesures necessàries per a garantir-ne la supervivència i la regeneració. El sector cultural ha estat greument afectat, amb danys a biblioteques, teatres i espais d’exhibició. Per això, la Nova Muixeranga d’Algemesí encapçalarà la manifestació, com a símbol de la resistència de la cultura.

D’una altra banda, denuncien l’abandonament dels noranta-sis centres educatius afectats pels aiguats per part de la Conselleria d’Educació, encapçalada pel conseller José Antonio Rovira. “Un fet que ha obligat les comunitats educatives a netejar els centres, tot posant en perill la seua salut i la de l’alumnat. Recordem que per la negligència del conseller Rovira un treballador va morir en un accident laboral en un centre educatiu”, diuen al manifest. 

Comitès Locals d’Emergència i Reconstrucció

Aquesta setmana també s’han presentat els Comitès Locals d’Emergència i Reconstrucció, que s’han constituït amb l’objectiu de crear un espai en què els ciutadans afectats tinguen veu i poder de decisió a l’hora de proposar com volen que siguen reconstruïts els seus pobles i les seues vides. Ara per ara, són presents en vuit municipis afectats: al Parc Alcosa d’Alfafar, Benetússer, Massanassa, Catarroja, Albal i Paiporta, a l’Horta Sud; a Algemesí, a la Ribera Alta; i a Sot de Xera, als Serrans.

Els comitès han convocat la seua gent a les 17.00 a la plaça d’Espanya, una hora abans de la manifestació, per anar plegats fins al punt d’eixida.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

dldtdcdjdvdsdg
242526272812345678910111213141516171819202122232425262728293031123456
dldtdcdjdvdsdg
242526272812345678910111213141516171819202122232425262728293031123456
Fer-me'n subscriptor