06.01.2022 - 21:50
|
Actualització: 06.01.2022 - 21:56
València ha entrat enguany a l’exclusiu club de les ciutats del món que la World Design Organitzation (WDO) ha triat per ser Capital Mundial del Disseny. Així, el nom de València s’afegix a una llista en què hi ha, per exemple, Torí, Hèlsinki, Taipei, Ciutat de Mèxic i Lilla. El disseny, l’arquitectura, l’interiorisme, la il·lustració i els professionals que s’hi dediquen i que pensen i produeixen objectes o estructures que contribueixen a fer els espais públics i privats més amables i habitables.
La WDO és una organització internacional no governamental que promou el disseny industrial, posa en contacte professionals de tot el món i convoca a compartir coneixement. “WDO advoca, promou i comparteix el coneixement de la innivació impulsada pel disseny industrial que té el poder de crear un món millor”, expliquen.
Aquest certamen es fa cada dos anys i, en el cas de València, l’ajuntament ha treballat conjuntament amb l’Associació València Capital del Disseny, que n’és la promotora.
Un programa divers
Tot i que la commemoració oficial és enguany, ja fa mesos que a la ciutat es fan diferents activitats multidisciplinàries relacionades amb la capitalitat mundial del disseny. Hi ha projectes transversals que s’aniran completant al llarg de l’any, i n’hi ha que aniran més enllà i, passat el 2022, continuaran vigents.
L’agenda del festival és polièdrica. Hi ha exposicions, festivals, conferències i congressos. La temàtica és diversa, com també el públic al qual van destinats els actes. Hi ha de les activitats pensades com a trobades de professionals a les que són obertes al públic interessat a descobrir per què el disseny és una disciplina quotidiana.
Exposicions
“A través de la postveritat“, de Pepe Gimeno. Del 25 de febrer al 29 de maig, al Palau de Valeriola. Pepe Gimeno és un dels dissenyadors valencians amb més projecció internacional. La mostra repassa una trajectòria professional i artística de prop de cinquanta anys. La major part dels seus treballs han transcendit les modes i els canvis socials i es mantenen encara vigents.
“Per què sóc així?” Del 9 de febrer al 9 de maig, al Centre del Carme Cultura Contemporània. És una mostra internacional amb una selecció de dissenys singulars amb un enfocament del disseny amb valors socials i ambientals. S’hi pot llegir una certa autocrítica del punt de vista d’un enunciat que diu que el disseny és responsable de les armes, dels vehicles contaminants, de les ampolles de plàstic i dels productes absurds.
Ruta Gràfica. “El disseny del so valencià“, del 3 de març al 12 de juny, a l’IVAM. L’exposició cerca de mostrar del punt de vista del disseny la imatge dels clubs de música de la ciutat de València als anys vuitanta i noranta que, prou sovint, entronquen amb la tradició del còmic i la il·lustració. No hi falten els temples emblemàtics de la Ruta del Bakalao. L’exposició comptarà amb entrevistes a artistes, impressors i gestors culturals i mostrarà la cartelleria i el marxandatge que van marcar aquella època.
Temporada il·lustrada. Fins al 30 de juliol, al MuVIM. És un cicle que recull les millors obres d’artistes valencians com ara Marta Torres, Elías Taño, Luis Demano i Aitana Carrasco.
El Último Grito. Inaugurada el mes de juny, restarà oberta fins el 18 de maig a Bombas Gens Centre d’Art, de la fundació Per Amor a l’Art. És una mostra de l’obra que la fundació té d’aquest col·lectiu artístic format per Rosario Hurtado i Roberto Feo. Tots dos van fer una intervenció a l’espai expositiu de Bombas Gens que en va representar una transformació.
Anni i Josef Albers: “L’art i la vida.” Del 24 de febrer al 19 de juny, a l’IVAM. És la primera volta que es mostra conjuntament el treball d’aquesta parella, pioners de la modernitat del segle XX. La mostra recull unes tres-centes cinquanta obres entre pintures, fotografies, disseny i tèxtils. També hi ha films i una selecció de peces de l’etapa de la Bauhaus.
“Cachetejack.” Del 2 al 31 de març, al Jardí Botànic de València. Dues dissenyadores joves que triomfen al món presenten un projecte que té a veure amb estimar, riure i viure amb la consciència mediterrània per unir quatre mons: ment, cor, sexe i cos.
“Escenaris d’un futur pròxim.” Del primer d’octubre al 20 de gener del 2023, al Centre de Carme de Cultura Contemporània. Comissariada per Tachy Mora, proposa una prospectiva sobre com seran els espais en un futur no gaire llunyà. Espai domèstics imaginats a partir de qüestions no resoltes i que resten pendents d’ençà de fa dècades.
Festivals
Paradís. El 19 de febrer, a la Rambleta. És una jornada destinada a conferències exprés, a relats al voltant del disseny, a contar anècdotes que s’amaguen darrere les marques i les patents.
10 Sentits. Tot el mes de maig, a les Naus. Tallers i xerrades amb joves sobre l’amor, el futur i el progrés de la societat.
World Design Experience. Del 13 al 18 de juny, a la Rambleta i a la Marina de València. Les grans figures internacionals del disseny es trobaran a València per a intercanviar idees. Concerts, presentacions, i classes magistrals combinades en aquests dos escenaris.
Design Street Festival. Del 19 al 25 de setembre, a diferents espais i carrers de València. Té l’objectiu d’obrir el disseny a la ciutadania. La ciutat s’omplirà d’instal·lacions, tallers per a tots els públics, exposicions i estudis oberts.
Projectes
La designació de València com a Capital Mundial del Disseny ha permès d’engegar projectes artístics alguns dels quals ja són una realitat. Uns altres tenen l’objectiu la preservació del patrimoni cultural relacionat amb l’arquitectura tradicional, amb el comerç o amb l’aprenentatge.
NollaMap. Dues arquitectes han engegat una aplicació per a catalogar i inventariar tota la ceràmica de Nolla que hi ha al món. Miguel Nolla va començar l’any 1960 a fabricar peces de ceràmica de colors que, col·locats de manera artesanal, composaven formes geomètriques molt vistoses que servien per a recobrir tant trespols com murs i panys de parets. Hi ha ceràmica de Nolla a les cases del Cabanyal de València, però també a la casa Batlló i a la casa Burés de Barcelona.
TiposQueImportan és un projecte per a protegir i difondre el patrimoni gràfic urbà. Els rètols dels establiments, dels hotels, de les pintures. Tota mena de cartelleria que desapareix del centre de la ciutat perquè la gentrificació envaeix els locals comercials amb marques mundials que tapen o, en el pitjor dels casos, destrueixen la retolació dels comerços antics.
Trampolín és un projecte que uneix gent amb discapacitat intel·lectual amb professionals de la creativitat. D’aquesta manera, la seua integració laboral no és per a fer tasques mecàniques, sinó que posen a disposició dels creatius la seua manera de veure el món. L’objectiu del projecte és que cada volta siguen més els estudis que els integren laboralment com a membres dels equips.
Mapa del disseny és un projecte per a geolocalitzar els espais de la ciutat de València coneguts pel seu disseny. És també una manera de reconèixer els locals i entorns que han optat pel disseny i que han contribuït a la declaració de València com a capital mundial.
Metatron, una obra audiovisual que combina la música i la geometria. És un experiment que combina música, imatge i matemàtiques creat per Pepe Gimeno i fet en col·laboració amb l’animador Carlos Cueto i la compositora Sonia Megias i interpretat per la Banda Municipal d’Alacant.