Quatre mesos de vaga dels treballadors del 112: onze mil trucades perdudes i una internalització que no arriba

  • D'ençà de l'agost que els treballadors reclamen la internalització del servei d'atenció telefònica d'emergències

VilaWeb
Júlia Julbe
22.12.2021 - 21:50
Actualització: 22.12.2021 - 22:52

Aquesta setmana ha fet quatre mesos que va començar la vaga indefinida convocada per la CGT en el servei d’atenció 112 a Catalunya. Els dos-cents treballadors que hi ha, pel cap baix, a Reus i a la Zona Franca de Barcelona reclamen un conveni propi i que s’internalitzi el servei, adjudicat fins al maig a Grupo Norte. El conflicte laboral va esclatar quan aquesta empresa es va declarar en concurs de creditors voluntari i el govern va emprendre un procés de concessió del servei d’urgència que es va adjudicar a Ferrovial, per un període de deu mesos. Els treballadors reclamen millores laborals; millores en les condicions de les guàrdies, per a cobrir el servei els 365 dies de l’any; i garantia d’uns protocols i formacions de treball adequats al servei que ofereixen.

L’última reunió per a desencallar el conflicte es va fer dilluns, dia 20. El comitè de vaga va exposar a Ferrovial i al Departament de Treball el document definitiu de reivindicacions, aprovat per la plantilla, amb la voluntat d’arribar a un acord. David Vilaplana, del comitè de vaga, explica que l’empresa no va voler fer cap cessió i es va negar a respondre els punts. Diu que es va limitar a presentar la seva resposta com a definitiva. Per això els treballadors demanen al Centre d’Atenció i Gestió de Trucades d’Urgència 112 i al Departament d’Interior que mirin de desencallar el conflicte. En tot aquest temps hi ha hagut tan sols dues reunions amb Interior, en les quals no s’ha avançat en la resolució del conflicte: la presa de contacte el mes d’octubre i una altra reunió més endavant.

Va ser en aquesta segona reunió on es va presentar una comissió d’estudi per a avaluar la viabilitat d’una internalització del 112. Vilaplana explica que la part implicada d’Interior no ho veia clar, però que estaven disposats a estudiar-ho. La comissió havia d’avançar paral·lelament amb la internalització del 061, pactada amb el govern. Però no hi ha hagut més reunions. El comitè diu que Interior només els ha fet arribar un missatge, però la resta ha quedat en paper mullat. De fet, poc després d’aquella segona reunió va sortir la llei d’acompanyament del pressupost, que preveia la internalització del telèfon d’atenció sanitària, però no la del 112. Vilaplana lamenta que l’acord no hagi anat tan de pressa en aquest cas. “Vam trigar gairebé dos mesos a reunir-nos amb Interior. El ritme que portem és aquest. Ho hem dit des del primer dia, hi ha una falta d’interès no pas cap als treballadors, sinó cap als ciutadans. Es juga amb un servei molt important per al país.” Segons Vilaplana, entre l’octubre i el novembre s’han perdut vora 11.000 trucades perquè no s’han pogut atendre.

Fonts del Departament d’Interior expliquen que continuen compromesos a estudiar formalment la internalització del servei, però no posen data per a cap reunió. També parlen d’incloure una clàusula de penalització a l’empresa prestatària del servei en cas de retard en els pagaments de les nòmines, mesura anunciada pel conseller d’Interior, Joan Ignasi Elena. Tanmateix, el contracte amb Ferrovial s’acaba el mes de març del 2022 i el govern ja ha començat un procés d’adjudicació del servei per a dos anys més. “Les empreses interessades poden presentar ofertes fins al 7 de gener. Per tant, no sabrem fins aleshores si Ferrovial s’hi tornarà a presentar. El nostre objectiu és que aquesta licitació transitòria sigui la darrera i que passi a gestionar-ho Interior”, diu Vilaplana. Per tant, la internalització del telèfon d’emergències arribaria, a tot estirar, el 2024. Altrament, el govern hauria de rescindir el contracte amb la nova empresa, en el cas que ja gestionés el servei. A l’acord del pressupost entre el govern i els comuns hi ha esmentada la voluntat d’avaluar el model de gestió del 112 el 2022. “En el cas que les conclusions d’aquesta avaluació determinin que la internalització seria viable econòmicament i comportaria una millora tant de la qualitat del servei, com de les condicions laborals dels seus treballadors i treballadores, el Govern es compromet a fer-la efectiva”, diu l’acord. Però, ara com ara, hi ha la porta oberta perquè una altra empresa gestioni el servei.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 6€ al mes

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor