22.11.2023 - 21:40
|
Actualització: 23.11.2023 - 19:10
[Actualització: els sindicats de Renfe i Adif han arribat a un acord amb el Ministeri de Transports espanyol i han desconvocat la vaga de cinc dies]
Demà començarà la vaga convocada pels comitès d’empresa de Renfe i Adif per protestar contra el traspàs del servei de Rodalia que inclou l’acord d’investidura entre ERC i PSOE. En total, s’han convocat cinc aturades laborals els dies 24 i 30 de novembre i l’1, el 4 i el 5 de desembre. Duraran 24 hores cadascuna i afectaran el conjunt de la xarxa, inclosos els trens de gran velocitat. Serveis mínims, reclamacions, horaris: us expliquem tot allò que heu de saber sobre la jornada.
Quin servei hi haurà?
Al servei de Rodalia, al Principat, el Departament d’Empresa i Treball ha fixat uns serveis mínims del 66% dels trens en hora punta –entre les 6.00 i les 9.30, i entre les 17.00 i 20.30– i del 33% la resta del dia. Renfe ha comunicat que, en total, cancel·larà uns quatre-cents trens al Principat.
Al País Valencià, el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana espanyol va decretar dilluns els serveis mínims dels trens de rodalia: circularan el 75% dels trens en hora punta i el 50% la resta del dia.
Tant al Principat com al País Valencià, en trens de mitjana distància i Avant s’estableix el 65% dels serveis. En els de gran velocitat (TGV) i llarga distància, el 72%.
Fonts sindicals han advertit que demà pot ser que no es compleixin els serveis mínims perquè les autoritats els han comunicat amb poc marge. Diuen que potser hi haurà treballadors que no es presentaran perquè no els podran avisar a temps que han d’anar a treballar.
Consulteu tots els trens de mitjana distància, Avant, llarga distància i TGV afectats per la vaga ací:
Què podeu fer si us cancel·len el viatge?
Per a viatgers de trens de TGV i llarga distància o mitjana alterats pels serveis mínims, Renfe ha establert dues mesures postvenda. Als viatgers de trens suprimits els oferirà o bé de viatjar en un altre tren en l’horari més acostat al que tenien previst, o bé l’anul·lació o canvi de data del bitllet sense sobrecost.
Per què fan vaga, els treballadors de Renfe i Adif?
Els sindicats CCOO, UGT, CGT, Semaf, SF i SCF, que integren els comitès d’empresa de Renfe i Adif, van decidir unànimement de convocar unes quantes jornades de vaga en protesta per allò que consideren una manca de transparència del nou govern espanyol i d’ERC, en relació amb el traspàs de Rodalia. La mesura es va anunciar dins l’acord entre ERC i PSOE per a la investidura de Pedro Sánchez.
Els comitès critiquen que no els han explicat com afectarà el traspàs les condicions laborals de la plantilla, tant de l’operador de la infrastructura (Renfe) com de l’administrador (Adif). Consideren que la decisió implica tota la plantilla, d’uns quinze mil treballadors a l’operadora i quinze mil més al gestor d’infrastructures, perquè comparteixen els plans d’ocupació.
El govern espanyol diu que l’acord del traspàs de Rodalia encara no inclou aspectes tècnics. També va assegurar que es garantirien les condicions laborals de tots els treballadors i que es faria un conveni de col·laboració entre la Generalitat i Renfe per facilitar la mobilitat laboral. A més, el govern espanyol es va comprometre a explicar com es faria el traspàs i va garantir que la gestió continuaria essent totalment pública.
El sindicat independentista Intersindical es va desmarcar de la vaga i va criticar durament allò que considera “corporativisme” de la resta d’organitzacions de treballadors, d’àmbit estatal.