03.10.2021 - 17:22
|
Actualització: 03.10.2021 - 18:11
Els maquinistes de RENFE estan convocats demà dilluns pel sindicat SEMAF durant la tercera jornada de vaga que, a diferència de les dues primeres, que van ser de 24 hores, consistirà en aturades parcials entre les 5.00 i les 9.00, entre les 14.00 i les 16.00 i entre les 18.00 i les 22.00.
Després de dos dies de treva, els maquinistes reprenen demà la protesta, convocada, entre més raons, per reivindicar la integritat en la prestació dels serveis per RENFE, i per tant contra el possible traspàs a Catalunya, i que continuarà també dimarts i els propers 7, 8, 11 i 12 d’octubre, tot coincidint amb el pont del Pilar.
Les dues primeres jornades de vaga van estar marcades per alteracions i retards a la circulació de trens de rodalia de Catalunya i de València, la qual cosa RENFE va atribuir a l’incompliment dels serveis mínims, extrem que va negar en tot moment el sindicat convocant.
D’acord amb l’operadora, 493 trens i 567 que estaven inclosos als serveis mínims no van circular durant la primera jornada de vaga i la segona, respectivament, la majoria d’ells a Catalunya i al País Valencià.
A totes aquestes suspensions es van unir les que sí que estaven previstes als decrets de serveis mínims del govern espanyol (el 25% dels trens en hora punta) i de la Generalitat de Catalunya (el 15% dels trens durant tota la jornada), la qual cosa explica les dificultats que es van viure aquests dies, segons la companyia. Als trens d’alta velocitat i llarga distància s’han fixat uns serveis mínims del 72%; als de mitjana distància, del 65%, i als de mercaderies, del 24%, que es compleixen gairebé íntegrament.
RENFE va informar ahir de l’obertura de trenta-un expedients per faltes molt greus als maquinistes del País Valencià i de Catalunya, que van concentrar la majoria de les suspensions de trens inclosos als serveis mínims durant les dues primeres jornades de vaga. A més, els serveis jurídics i el departament de recursos humans de l’operadora analitzen l’obertura de més expedients, que podrien comportar des de la suspensió de cinc dies d’ocupació i sou fins a l’acomiadament.
El SEMAF assegura que tots els maquinistes amb notificació de serveis mínims van anar al seu lloc de treball i acusa RENFE de propagar acusacions infundades, a fi d’evitar-ne la responsabilitat. Segons el sindicat, la mala gestió dels serveis mínims per part de l’empresa va generar que no es lliurés la carta de serveis mínims a molts maquinistes durant les dues primeres jornades de mobilitzacions.
Davant la polèmica, RENFE ha reforçat el sistema de notificació de les cartes de serveis mínims amb vista a aquests dies vinents de vaga i, a partir d’ara, a més de l’habitual sistema de correu electrònic certificat, els maquinistes rebran un burofax i un document de manera personal.
No obstant això, l’operadora defensa que el sistema de correu electrònic certificat, que habitualment utilitza per lliurar les cartes de serveis mínims, prova de manera fefaent que s’ha enviat i rebut la comunicació, i el moment exacte de cada pas, inclosa l’obertura del missatge. Segons RENFE, les comunicacions electròniques certificades han estat creades al llarg dels últims deu anys per dotar de seguretat jurídica a qui envia un escrit i té el mateix valor que un burofax i total validesa legal a Espanya davant els tribunals de justícia i les administracions públiques.