18.07.2023 - 21:40
|
Actualització: 18.07.2023 - 21:42
The Washington Post · Avi Selk
Aquest cap de setmana Hollywood ha estat pràcticament en silenci després d’una setmana que va fer agenollar la indústria de la televisió i el cinema.
Gairebé tots els actors i guionistes fan vaga per primera vegada en seixanta-tres anys, amb actors de primer nivell participant en piquets a Los Angeles i Nova York per a exigir restriccions en l’ús de la intel·ligència artificial i canvis transformadors en la manera de treballar i guanyar diners en l’era de l’streaming, unes demandes que els principals estudis no sembla que vulguin concedir.
The Washington Post té periodistes arreu del món informant de la vaga. A continuació, us en resumim la informació clau i us fem un avançament d’allò que en mirem d’esbrinar.
Què ha originat la vaga doble?
Què en sabem?:
–11.000 treballadors i el Sindicat de Guionistes dels Estats Units van manifestar-se a principi de maig per denunciar que els estudis fan servir models de negoci de les plataformes de streaming per a pagar-los menys i fer-los treballar més, restringir les proteccions laborals i reduir els pagaments per drets que reben cada vegada que un film o sèrie on han participat es torna a emetre, s’estrena en una plataforma o es publica en DVD, uns diners fonamentals per a mantenir uns ingressos estables.
–160.000 actors del sindicat SAG-AFTRA es van afegir divendres a les mobilitzacions, amb motes reivindicacions compartides, cosa que va originar la primera vaga de guionistes i actors de Hollywood d’ençà del 1960.
–Els sindicats també volen garanties contra l’avanç ràpid de la tecnologia d’intel·ligència artificial. Alguns guionistes temen que aviat una intel·ligència artificial pugui escriure una temporada d’una sèrie de televisió, mentre que els actors estan preocupats perquè els estudis puguin escannar-los el cos, replicar-los la veu, simular els seus moviments i, essencialment, apropiar-se el seu talent. Els estudis insisteixen que Hollywood continuarà essent humà, però no han acceptat les propostes dels sindicats de regular l’ús de la intel·ligència artificial.
Què mirem d’esbrinar?:
–La vaga sembla sobtada, però va ser impulsada per canvis tectònics que durant anys s’han construït entre bastidors. Els periodistes de The Washington Post parlen amb treballadors i experts de Hollywood per tal d’explicar d’una manera completa com s’ha arribat a aquest punt mort.
–També treballem per entendre com és que els sindicats i els directius dels estudis no van arribar a cap acord malgrat que van passar setmanes fent negociacions formals, i com esperen trobar-lo ara que les converses s’han trencat.
Com canviarà la vaga allò que surt per la pantalla?
Què en sabem?:
–Els membres dels sindicats no poden actuar, cantar, ballar, escriure, fer espectacles de titelles ni cap feina per a estudis importants com ara Paramount, Warner, Netflix i Amazon. (Nota: el fundador d’Amazon, Jeff Bezos, és propietari de The Washington Post, i el director executiu interí del diari, Patty Stonesifer, forma part de la junta d’Amazon.)
La llista de projectes aturats creix cada dia i la previsió és que gairebé tots els grans projectes de Hollywood es trobin obligats a aturar-se.
–Però tan sols està directament afectat Hollywood. La preqüela de Game of Thrones, House of the Dragon, pot continuar filmant-se a la Gran Bretanya. Broadway també continuarà obert, perquè els actors de teatre tenen la cobertura d’un sindicat diferent.
Què mirem d’esbrinar?:
–L’última gran vaga de Hollywood –la de guionistes, el 2007– va contribuir al creixement dels programes de telerealitat mentre els estudis trobaven maneres de continuar produint contingut sense guions. No sabem quines idees trobaran els executius per esquivar aquesta vaga, però és probable que en tinguin.
–La vaga no tan sols impedeix que els actors actuïn, sinó també fer promoció, cosa que engega a la brossa els plans de màrqueting per als films que s’han d’estrenar. Els periodistes de The Washington Post investiguen si el pla B és fer les estrenes de l’estiu com Oppenheimer sense actors de primer nivell a la catifa vermella.
–Com més llarga sigui la vaga, més afectarà els festivals de cinema i les gales de premis. També hi tenim un ull posat, sobretot amb vista als premis Emmy del setembre i els Oscar de la primavera, suposant que aquestes dates siguin vàlides.
Com afectarà la vaga el món?
Què en sabem?:
–La vaga és una crisi i alhora una oportunitat per als treballadors de Hollywood a l’estranger, com també per al moviment obrer dels Estats Units.
–Sindicats d’actors de tot el món expressen solidaritat amb el SAG-AFTRA i consideren pròpia la seva lluita. Tanmateix, probablement la vaga farà que els estudis inverteixin encara més en rodatges fora dels Estats Units, cosa que crearà un conflicte d’interessos en alguns països.
–El sindicat Teamsters, revitalitzat fa poc, prepara grans accions contra l’empresa de transports UPS i Amazon coincidint amb la vaga de Hollywood, cosa que podria fer que els Estats Units passessin un estiu llarg i calorós entre piquets, en una dimensió que no s’ha vist en dècades.
Què mirem d’esbrinar?:
–La vaga de Hollywood s’estendrà a més països? Esclatarà un moviment laboral més ampli entre les indústries dels Estats Units que no tenen a veure amb l’entreteniment?
–D’una altra banda, crearà un buit que Corea del Sud i les potents indústries d’entreteniment de l’Índia maldaran per omplir?
–Sabem que el món de l’entreteniment no serà igual quan la crisi s’hagi acabat. Els periodistes de The Washington Post treballen per entendre quina dimensió podria tenir la transformació.
Quan (i com) s’acabarà la vaga?
Què en sabem?:
–La vaga podria durar fins a final d’any o més enllà, fins i tot. O bé podria acabar en qüestió de dies si els sindicats i els estudis acordessin nous contractes. Però ara els estudis hauran d’arribar a acords tant amb el sindicat d’actors SAG-AFTRA com amb el de guionistes WGA, amb direccions diferents i membres que van donar suport a les mobilitzacions de manera aclaparadora.
–Com aquests dos sindicats, històricament dividits, aconsegueixen de mantenir-se units mentre els seus membres han d’aguantar sense sou podria determinar quant de temps duraran les vagues, i també fins a quin punt els estudis es trobaran forçats a fer concessions.
Què mirem d’esbrinar?:
–Els dirigents dels sindicats diuen que les negociacions amb els estudis es van trencar molt abans que es convoquessin les vagues. Els periodistes de The Washington Post treballen per a esbrinar quan podrien reprendre’s les converses i quina forma podrien prendre.
Qui són els protagonistes de la vaga?
–Fran Drescher, protagonista de la comèdia dels anys noranta The Nanny, és la presidenta del sindicat que representa gairebé tots els actors de televisió i cinema dels Estats Units, el SAG-AFTRA. Va fer una actuació particularment memorable a la conferència de premsa de dijous per a anunciar la vaga, que ha inspirat mems virals amb la seva crítica contra els estudis.
–Adam Conover (Adam Ruins Everything) és un dels membres més coneguts de la comissió de negociació de la WGA. Quan parla amb periodistes o fa vídeos per a Instagram expressa les preocupacions dels guionistes en termes dramàtics.
–Els principals estudis són representats per l’Aliança de Productors de Cinema i Televisió (AMPTP), que negocia i parla en nom seu. Però, de tant en tant, el cap d’un estudi parla unilateralment, com quan el director executiu de Disney, Bob Iger, va atacar la SAG-AFTRA per haver fet una crida a la vaga als peus d’una recessió de la indústria. “El pitjor moment del món”, va dir.
Què mirem d’esbrinar?:
–On són les estrelles? Els periodistes de The Washington Post van ser per tot Los Angeles i Nova York el primer dia de piquets i no hi van veure molts dels actors famosos de primer nivell que els sindicats necessiten per a mantenir l’interès públic de la vaga.
És una vaga històrica?
Sí, molt. Tot i que no és la primera vegada que els sindicats de Hollywood fan vaga, guionistes i actors no havien unit forces com ara d’ençà del 1960, quan Ronald Reagan era un líder sindical demòcrata.