16.12.2019 - 17:55
La Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) han definit una tecnologia per a protegir l’autoria d’obres digitals com ara cançons o pel·lícules i facilitar-ne la compra i la venda gràcies al bitcoin, la primera moneda virtual descentralitzada. La tecnologia anomenada BArt està basada en criptografia, crea xifres o codis per a mantenir continguts com a confidencials i també permet de signar documents digitalment i assegurar-ne la integritat i l’autenticació. La proposta dels investigadors impedeix la còpia il·legítima d’obres digitals i proporciona seguretat a les operacions entre compradors i venedors sense necessitat d’intermediaris.
Cristina Pérez-Solà, investigadora dels Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació de la UOC, juntament amb Jordi Herrera, investigador del Departament d’Enginyeria de la Informació i de les Comunicacions de la UAB, han publicat l’article on expliquen la tecnologia BArt a la revista científica Concurrency and Computation: Practice and Experience.
Es tracta d’una ‘capa per sobre de la tecnologia de bitcoin, que n’aprofita tots els avantatges, com ara el funcionament basat en un registre comptable distribuït, públic i transparent, en què totes les transaccions són públiques’, apunta Pérez-Solà. A més, BArt proporciona traçabilitat, ja que els artistes poden fer un seguiment de les seves obres d’art, i seguretat, perquè els propietaris dels actius poden demostrar criptogràficament la seva propietat i així fer pràcticament impossible la suplantació. Una altra de les seves fortaleses és evitar la censura, ja que ‘tecnològicament no hi ha cap manera de prohibir les obres ni d’evitar les transaccions entre artistes i comprador'”, puntualitza la investigadora de la UOC.
La tecnologia també destaca per la seva descentralització, ja que no hi ha cap autoritat central encarregada del sistema, com podrien ser els bancs en el cas d’operacions amb divises. Aquesta característica, segons els investigadors, ajuda a ‘democratitzar el mercat de l’art, atès que el sistema proposat pot ser útil tant per a artistes consolidats com per als emergents per a comercialitzar les seves obres, perquè no és necessari cap intermediari per a la distribució o la comercialització’.