14.10.2016 - 14:22
|
Actualització: 14.10.2016 - 14:57
Uns 3.500 alumnes de les escoles de la Franja de Ponent han rebut les Agendes de la Terra, un material educatiu i pedagògic editat en català de forma conjunta per la Plataforma per la Llengua, el Casal Jaume I de Fraga, el Moviment Franjolí per la Llengua, l’Associació Clarió de pares del Matarranya per l’escola en català i la Diputació de Lleida. Aquestes entitats defensen que el projecte representa un pas cap a la normalització del català, la llengua pròpia del territori i lamenten l’actitud oposada del govern d’Aragó envers aquesta iniciativa, que va arribar a vetar tot i que finalment va acabar rectificant davant la bona acollida de les agendes en els centres educatius. ‘Tot i les repetides propostes de diàleg encetades des de la Plataforma per la Llengua, el Departament d’Educació de l’Aragó mai ha respost per mirar d’arribar a una entesa’, denuncien des d’aquesta entitat.
Com a organitzadors de la campanya, les entitats promotores volen agrair públicament la complicitat del col·lectiu docent i de la resta de la comunitat educativa, així com el treball i la dedicació de les persones individuals de les entitats de la Franja, perquè les agendes poguessin arribar a mans dels estudiants, que era l’objectiu, i que es garantís el repartiment amb plena normalitat, des del seu compromís amb la llengua i l’educació.
En total es van editar 4.000 agendes —2.000 per als centres de primària i 2.000 més per als de secundària— de les quals se n’han acabat repetint 3.500. Des de la Plataforma per la Llengua remarquen que el català és la llengua pròpia de les comarques de la Franja, i ha de ser un patrimoni a conservar per part dels pares, les mares, les escoles i l’Administració. ‘Que els nens i nenes facin servir una eina pedagògica en català, en el seu dia a dia, és una manera necessària i bona de dignificar el català a l’àmbit educatiu de la Franja de Ponent’, defensa l’entitat.