21.10.2021 - 14:31
|
Actualització: 21.10.2021 - 16:23
La Plataforma per la Llengua, el Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans (SEPC) i la Federació Nacional d’Estudiants de Catalunya (FNEC) han engegat una pàgina web perquè els estudiants universitaris del Principat, les Illes i el País Valencià puguin reclamar amb facilitat els seus drets lingüístics si no són respectats. Les organitzacions impulsores animen els estudiants a presentar-hi una reclamació quan alguna assignatura no s’imparteixi en la llengua que consta al pla docent, quan hi hagi una manca d’oferta d’assignatures en català als graus o els màsters o quan es vulnerin els drets lingüístics en qualsevol aspecte més.
A la web launiversitatencatala.cat hauran d’omplir un breu formulari en què hauran de dir el nom, el correu electrònic, informació sobre els estudis i el nom de la facultat i la universitat en què estudien. També hauran d’indicar quina mena de vulneració han tingut i podran explicar el cas en concret. El servei redirigirà els estudiants a una adreça de la seva universitat per assegurar que també segueixin el procediment establert per cada institució, però la Plataforma per la Llengua en farà un seguiment i avaluarà la situació total. Cada quadrimestre, la Plataforma, el SPEC i la FNEC publicaran un informe amb els resultats.
El mecanisme de denúncia ve acompanyat d’una campanya perquè els estudiants prenguin consciència del dret de poder fer les classes en català. A la web s’informa del marc legal que els protegeix i es mostren exemples reals de testimonis que en denuncien l’incompliment.
La campanya també s’adreça als rectorats de les universitats i els reclama tres mesures perquè els drets dels catalanoparlants siguin garantits. Primer, volen que augmentin el percentatge d’assignatures ofertes en català fins a un mínim del 60% en graus i màsters, tot i que, en el cas dels graus, demanen que l’oferta tendeixi al 80%. En segon lloc, els reclamen que s’exigeixi un nivell mínim de català per a contractar personal docent, d’administració i de serveis i, finalment, que els serveis lingüístics de les universitats tinguin prou recursos per a solucionar els incompliments del pla docent respecte de la llengua.