04.08.2016 - 20:11
|
Actualització: 04.08.2016 - 23:45
Xavier Lluís ha denunciat avui al seu compte de Twitter que Renfe no l’havia volgut atendre perquè parlava català. Segons que ha explicat a VilaWeb, s’ha dirigit a la taquilla de l’estació de Benicarló per formalitzar el bitllet de tornada a Tortosa. Quan ho ha demanat la taquillera ha respost, en castellà: ‘Jo no parlo ni entenc valencià’, i tot seguit se n’ha anat. Sense saber què fer ha decidit de fer un piulet per a demanar ajuda i l’ha acompanyat d’una fotografia de l’estació amb un cartell en què hi deia ‘eixides’, en valencià, per demostrar on es trobava. Quan la taquillera ha vist que volia fer una foto li ha etzibat mentre picava al vidre del mostrador: ‘Fotos no o trucaré a la policia!’
Al seu piulet ha mencionat Renfe i Adif, que no han fet cas de la petició d’ajuda mentre responien a més usuaris. Finalment, Xavier Lluís li ha demanat el nom a la taquillera en castellà i farà una reclamació a Renfe, que presta el servei, i a Adif, que representa el personal i les infrastructures. De tota manera, Lluís no s’ha mostrat gaire optimista: ‘El problema és que això és habitual. Em diran “ho sento molt” i ja està’.
Ací podeu escoltar el testimoni de Xavier Lluís:
Vegeu ací la sèrie de piulets:
Ei @Renfe @Adif_es estic estació #Benicarló i taquillera no em vol atendre perquè parlo català. M'ajudeu? pic.twitter.com/NKWnxmXtXM
— Xavier Lluís (@Xavier_Lluis) August 4, 2016
Hola @Renfe @Inforenfe @Adif_es, continuo a l'estació de #Benicarló sense ajuda, viatjaré amb un bitllet sense formalitzar, que ho sapigueu.
— Xavier Lluís (@Xavier_Lluis) August 4, 2016
Em feu molta gràcia @Renfe i @Adif_es responent a altres usuaris i sudant de mi. No sé perquè no m'heu ajudat i no em responeu.
— Xavier Lluís (@Xavier_Lluis) August 4, 2016
Darrerament hem vist dos casos similars. A principi de mes Quimi Portet va denunciar també a Twitter que un cambrer de la companyia de vaixells Baleària no l’havia volgut atendre per haver parlat en català. Quan li va demanar un cafè amb llet aquest li va respondre: ‘Mira: en gallego, español, francés, inglés y hasta en italiano te entiendo; en catalán o mallorquín, ya no’.
I també aquest juliol, una veïna de Vic, Montserrat Puig Cotado, va haver d’aguantar un calvari a la comissaria de la policia espanyola a Vic. Hi havia anat a fer-se un passaport nou, per a viatjar al cap de dos mesos. Però en va sortir amb una denúncia, sense passaport i havent hagut de suportar les males maneres d’un agent de la policia espanyola i un altre de la guàrdia civil, que la volien obligar a parlar en espanyol, i que no la pensaven atendre, ni deixar passar, si no ho feia.
També a Renfe
El 2013 un revisor de Renfe va fer baixar del tren un avi i el seu nét per ser catalans. Josep Maria Sagrera, un veí de Girona de setanta-dos anys, va presentar una queixa a Renfe perquè una revisora del tren els va fer baixar, a ell i el seu nét de quatre anys, mentre els deia, en castellà: ‘Tinc mania als catalans, i ara pels meus collons que baixareu’. Segons que va explicar, no havia comprat el bitllet per al nen, perquè es pensava que, essent tan petit, no havia de pagar. I quan mirava de trobar els diners per pagar la revisora va fer parar el tren a Montcada i Reixac i els va fer baixar.